Citat:
Jag hade börjat med att svälta mig ett par månader och promenerat en mil om dagen en tid. Hade använt mig av hemmaträning och utegym i något halvår innan jag började gymma.
Ja, att gå ner i vikt handlar om svält och hård träning. Kanske låter jobbigt men livet är hårda puckar.
Mobbning är heller inget farligt. Utan det kan handla om tuff kärlek ibland. Skammen finns där av en anledning.
Ja, att gå ner i vikt handlar om svält och hård träning. Kanske låter jobbigt men livet är hårda puckar.
Mobbning är heller inget farligt. Utan det kan handla om tuff kärlek ibland. Skammen finns där av en anledning.
Nej man ska inte svälta kroppen. absolut inte. Snarare ge kroppen den näring den faktiskt frågar efter. varken mer eller mindre. Men är man kraftigt överviktig kan man fasta ganska hårt och använda sig av energin som finns i fettet på kroppen. Vad man aldrig får glömma bort i sådana lägen är att kroppen behöver salt och vatten. Det kan vara direkt farligt att svälta kroppen utan att tillföra salt.
Det stora problemet med svältstrategin är att det kan slå tillbaka då kroppen förstås inte gillar detta läge och kommer att försöka göra allt för att inte rubba tillståndet. Det som verkar fungera för att motverka bakslag är att i början gå på kaloriunderskott, men sedan när man når normalvikten försöka äta sig mätt med rätt slags kost och hålla i sin fasta. Minst 16 timmar per dygn är inte svårt när man vant sig vid det.
En mer hållbar strategi för att permanent göra sig av med fetma och övervikt är att initialt lägga sig på ett visst underskott, men inte för stort. Säg 1200 kcal med rätt slags kost och hålla fast strikt vid det tills målvikten nås. Detta ska kombineras med periodisk fasta. om minst 16 timmar per dygn.
När målvikten nås måste man börja lyssna på kroppen och äta sig mätt, men fortsätta att hålla i fastan. På så sätt kan man hålla sig kvar på normalvikt utan att åka jojo.