• 3
  • 4
2025-02-28, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Alla länder har personer som olagligt befinner sig i landet. Att jaga dem med fascistmetoder är inget jag vill betala för med mina skattepengar. Jag betalar redan polisen som har till uppgift att verkställa utvisningsbeslut för personer som håller sig undan. Kanske bättre att polisen utför det uppdraget istället, för så sker inte idag.
Ok, men om andra länder har samma problem försvarar ju inte vår situation.

Vem det sen är som utför uppdraget att leta rätt på dessa och utvisa dem ur landet anser jag sekundärt.
Det viktiga är att det utförs.
Citera
2025-02-28, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackstasi
Ok, men om andra länder har samma problem försvarar ju inte vår situation.

Vem det sen är som utför uppdraget att leta rätt på dessa och utvisa dem ur landet anser jag sekundärt.
Det viktiga är att det utförs.
Då ska du rikta din kritik mot polisen som har det uppdraget som sagt. Många som har ett icke verkställt utvisningsbeslut befinner sig fortfarande på den adress de uppgivit till Migrationsverket. Trots det, när polisen ändå hittar dessa individer sker det inte genom uppsökande arbete utan att de åker fast i trafikkontroller, biljettkontroller och liknande.
Citera
2025-02-28, 11:01
Medlem
Batleikas avatar
Jag uppfattar att det finns olika hinder för en regelrätt folkräkning och att Skatteverket med flera myndigheter just nu jobbar på att lösa dem. I de länder där folkräkningar genomförts, även i relativ nutid, har man haft särskild personal som gått runt och knackat dörr och förhört sig om vilka som bor på adressen. Med den situation vi har i Sverige nu är det sannolikt ingen effektiv metod. Den stora grupp som fuskar med olika saker skulle inte ge ärliga svar på vilka som bor på adressen osv. Vi har alldeles för många och omfattande förmåner kopplade till att bo på en viss adress för att det ska gå enkelt att kontrollera.

Det finns stora grupper personer som är bosatta i Sverige men antingen är illegala eller befinner sig i en gråzon. Ett typexempel är personer som fått/köpt arbetstillstånd i olika andra EU-länder och sedan via den fria rörligheten tagit sig till Sverige för att jobba svart här. Det är inte olagligt för dem att resa till Sverige på semester men däremot att vara här permanent och jobba här. Dock finns ingen meningsfull kontroll av dessa saker så allting är kaos. Om man börjar med att definiera olika kategorier och säkerställa att man har ordning på dem blir det betydligt enklare att genomföra "fysisk folkräkning" sedan. Den kommer sannolikt att göras selektivt. Då kommer personer gå ut med listor över vilka som förväntas bo på olika adresser och deras de facto status. Man kommer inte behöva reda ut om Muhammed eller Fatima hör till kategori A eller B. Det kommer vara ordnat innan. Allt man kommer behöva göra är att hitta dem.
Citera
2025-02-28, 11:11
Medlem
Hur kan skatteverket inte ha koll på vilka som bor i Sverige?

Jag kan mejla skatteverket och få reda på hur många barn en viss person har och vad dom heter så dom har ju uppenbarligen alla personer registrerad i sitt system.
Citera
2025-02-28, 11:11
Medlem
Jag har tidigare föreslagit att man ska samköra en folkräkning med att kolla upp alla samordnings-nr. Man kan bara behålla nr ifall man dyker upp och lämnar fingeravtryck & dna. Övriga som ej ger medgivande eller ej dyker upp resulterar i att nr upphör att existera och därmed även utbetalade bidrag till de nr. Vi kan inte fortsätta betala ut bidrag till folk som har flera identiteter eller som inte ens bor i Sverige (Iraks försvarsminister är väl det mest flagranta exemplet).
Citera
2025-02-28, 11:16
Medlem
Dvs för alla de personer som har samordning-nr ska inte staten vara ute och jaga efter dom, de ska självmant inställa sig efter kallelse. Görs ej detta får man ta konsekvenserna.
Citera
2025-02-28, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Att den sista folkräkningen gjordes 1990 beror väl på det faktumet att efter det så blev datorsystemen så mycket bättre att det helt enkelt inte behövdes längre.
De har mycket väl stenkoll på hur många det finns via transaktioner, it-spår, soc.utbetalningar osv. Där emot så har Sverige en lång tradition av att mörka allt som man tycker ev. kan göra folk upprörda. En svensk tiger gäller i synnerhet våra myndigheter.
Men nu förstår jag inte..?
En person som juridiskt sett olagligt uppehåller sig i landet behöver ju inte ha kopplingar till myndigheter.
Säg exempelvis att du tagit dig in olagligt, du kan t.o.m arbeta och få betalt svart. Då blir det svårt att uppskatta antalet i landet.
För att hitta dessa behövs andra metoder.
Citera
2025-02-28, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onan-eraren
Folkräkningen var ett skämt, du ska inte tro på allt politiker säger. Säger dom en sak så gör dom nånting annat istället. Man säger så för att det ska låta bra, man vet att befolkningen glömmer fort.
Jo det vet man ju.
Men jag tycker ur ett demokratiskt syfte, utan partitillhörighet att folkräkning ska genomföras.
Den som motsätter sig detta måste ju ha något trovärdigt argument för att vi inte ska få veta hur många medborgare vi är i Sverige.
Citera
2025-02-28, 14:02
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Varför skulle en fascistisk stat stanna vid Rosengård? Vad är det som skyddar dig och din eventuella familj från att bli uppryckta mitt i natten och räknade?

För att jag bor i ett vitt område och de är välkomna på dagen eller eftermiddagen och räkna alla två i familjen.

De kan vänta med att räkna människorna tills dagtid men det viktigaste är att man stängslar in hela skiten under natten så människorna inte rymmer därifrån.
Citera
2025-02-28, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Vi har ropat efter folkräkning i minst ett årtionde nu och politikerna släpar fötterna eller vägrar. Givetvis för att en folkräkning kommer att avslöja tiotusentals oegentligheter och en hög grad av korruption.

Kort sagt, politikerna är livrädda för vad en ordentlig folkräkning kan avslöja.

Javisst är det så. För c:a tio år sedan var den en härva med Riksdagspolitiker inblandade där det var fullt med oegentligheter. Givetvis för att få mer i traktamente etc.
Citera
2025-02-28, 15:00
Medlem
Nästa fas är nu att jaga skenäktenskap, en sak i taget
https://www.sverigesradio.se/artikel...enseparationer
Citera
Idag, 18:16
Medlem
senhackarens avatar
Nu ska vi se. 1,2,3. Äh jag orkar nog inte räkna ner.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in