2025-02-27, 17:55
Medlem
Olduvais avatar
Hej! Jag funderade idag p en id om en kul lek fr att underhlla barn (i alla ldrar). Tyvrr s har jag inte mjlighet att prva den just nu, och jag vet inte om det fungerar i praktiken.

Shr skulle det g till:
Frst behver man en vindstilla dag. Sen tar man en pse vetemjl och skakar den eller kastar upp en del i luften, och sen fr ngon annan skjuta en tndsticka in i mjlmolnet frn behrigt avstnd. Skulle mjlmolnet d fatta eld och brinna upp i en stor flamma?
Citera
2025-02-27, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olduvai
Hej! Jag funderade idag p en id om en kul lek fr att underhlla barn (i alla ldrar). Tyvrr s har jag inte mjlighet att prva den just nu, och jag vet inte om det fungerar i praktiken.

Shr skulle det g till:
Frst behver man en vindstilla dag. Sen tar man en pse vetemjl och skakar den eller kastar upp en del i luften, och sen fr ngon annan skjuta en tndsticka in i mjlmolnet frn behrigt avstnd. Skulle mjlmolnet d fatta eld och brinna upp i en stor flamma?

Hur fr du tndstickan att inte slockna p vgen?

Men lser du det, s br det bli ett eldmoln.
Barn i unga ldrar kanske tycker det r mttligt roligt dock.
Citera
2025-02-27, 18:34
Moderator
vhes avatar
Brdspel, rollspel och sllskapsspel --> Kemi och pyroteknik
/Moderator
Citera
2025-02-28, 07:38
Medlem
Muppetys avatar
Nikt, eller Lycopodium r vad du sker, istllet fr mjl.

Jag brukade "trolla" med att kasta eld, genom att ha magnesium och kaliumpermanganat i en knuten hand o kasta detta mot en tndsticka jag satte mellan knogarna. Men hade det tagit eld i den knutna handen, s hade den sprngts bort.

Jag tror inte det hade fungerat med mjl, men som sagt, nikt/lycopodium r vad du sker.
https://en.wikipedia.org/wiki/Lycopodium_powder
https://sv.wikipedia.org/wiki/Nikt
Citera
2025-02-28, 23:42
Medlem
Betydligt enklare n att frska antnda fasta mnen r ju det klassiska tricket att "blsa eld", genom att frusta ut en munfull av ngon olja mot en tnd fackla.

Vanlig petroleumbaserad tndvtska, lampolja eller lacknafta duger bra till detta. Men, observera, inte ngot spritbaserat, som kan vlla dig svra brnnskador!

Fr skerhets skull br du testa i frvg att tnda eld p litet av vtskan i en matsked med en tndare. Fattar den inte omedelbart eld r den OK till detta!

Du kan behva trna litet fr att f till den perfekta utblsningen. Och, andas in innan du tar vtskan i munnen, s du inte riskerar att dra ned ngot av den i lungorna, vilket kan vlla svr lungskada!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in