• 1
  • 2
Idag, 19:41
Medlem
Erik Helmsersson är katolik och blir nu ledarskribent på tidningen Dagen.
Artikeln från dagen är inte låst så läs den gärna.
https://www.dagen.se/nyheter/2025/02...sovande-jatte/

"Trött på destruktivt kulturkrig
– I mitt eget skrivande i Dagen är en av de viktigaste sakerna att få utforska hur man kan leva ut sin kristna tro i ett sammanhang som är så oerhört rationellt, sekulärt och icke-öppet för mysteriet. Den frågan utreder jag själv varje dag, med mer eller mindre framgång, oftast mindre.

Erik Helmerson beskriver samtidigt att han är trött på det ”destruktiva kulturkrig” och den polarisering i debatten, som han anser skadar Sverige och hela västvärlden, och som han menar driver in en stor kil genom samhälle, partier, samfund och organisationer.

På Dagens Nyheter har han befunnit sig vid själva fronten i detta, och fått möta hur meningsmotståndare från olika håll placerar in varandra i trånga fack, och inte vill ha med varandra att göra, uppger han.

– Jag har själv svingat vilt och varit en del av kulturkriget, det ska jag erkänna. Och jag har mitt temperament som jag tar med mig. Men jag ska göra ett ärligt försök att bli mer resonerande, lyssnande, förstående och tolerant.

– Jag hoppas och tror att Dagen är en plats där vi kan mäkla kulturfred i stället för att kulturkriga."

Vad tycker forumet om Helmersons ord/analys?
Glöm inte bort vilket forum som jag postat i.
Citera
Idag, 20:13
Medlem
Jag är drabbad av vild sorg över detta besked, men jag förstår vad han menar, och hoppas innerligt att det inte är mitt fel.
Citera
Idag, 20:15
Medlem
Hoppas han trivs i sin nya roll. Jag har personligen alltid sett på honom, liksom på alla kristna liberaler, med stor skepsis. När det kommer till kritan så låter de alltid den liberala övertygelsen trumfa den kristna tron.
I den aktuella intervjun låter det dock lite som att han på DN kanske ansett sig nöd och tvungen att anlägga ett sådant perspektiv.

Blir hursomhelst intressant att följa honom och se om han utvecklas till en lite mindre kompromissvillig kristen skribent nu.
Citera
Idag, 20:28
Medlem
Erik Helmerson är Sveriges bästa ledarskribent sedan många år. Ingen kan mäta sig med hans sätt att med få drag fånga ett skeende i flykten. Att han tar konsekvenserna av vart hans kristna tro leder gör honom bara än mer speciell. Jag kommer inte att prenumerera på ännu en tidning men möjligen kan hans frånfälle i sig skaka om i den äckliga kulturgröt vi är så många som klibbat fast i. Tack för alla år, och förlåt.
Citera
Idag, 20:39
Medlem
kalkryggars avatar
Ja vad ska man säga. En svensk vuxen man som tror på sagan om gud. Pinsamt och tramsigt.

Om han skriver ur en kristen synpunkt så är det han skriver ändå bara trams så det är väl bra att han håller sig där inga icke-troende finns. Topppen!
Citera
Idag, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Ja vad ska man säga. En svensk vuxen man som tror på sagan om gud. Pinsamt och tramsigt.

Om han skriver ur en kristen synpunkt så är det han skriver ändå bara trams så det är väl bra att han håller sig där inga icke-troende finns. Topppen!
Men Gud. Pun not intented. Du är inte alltid oäven i dina skriverier men varför uttalar du dig om någon du inte ens följt? Erik Helmerson var bäst.
Citera
Idag, 21:00
Medlem
DN kanske vill kapa kostnadsmassan?
Men Helmersson fick chansen att göra en snygg exit?
Citera
Idag, 21:22
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Om han bara byter ut liberal doktrinär högfärd mot kristen doktrinär högfärd kan det vara same same.
Citera
Idag, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar

Det här inlägget är alltså inte ett tecken på att det finns ett destruktivt kulturkrig?

Kan du förklara på vilket sätt hans kristna tro är en röd tråd i hans publicerade ledare och kulturartiklar på DNs hemsida?
Citera
Idag, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Om han bara byter ut liberal doktrinär högfärd mot kristen doktrinär högfärd kan det vara same same.

Det blir nog så. Är man Erik Helmerson har man rätt till högfärd, kan jag tycka. Religionen postulerar högmod som synd "tho".
Citera
Idag, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sparsamhet
DN kanske vill kapa kostnadsmassan?
Men Helmersson fick chansen att göra en snygg exit?

Kan vara så. Jag är misstänksam mot arbetsmiljön på DN. Många bra har gått till underliga alternativ. Viktor Barth Kron till Kvartal är ett flagrant exempel. Numera är han på Expressen och gör sin grej.
Citera
Idag, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EricFrederickTrump
Det här inlägget är alltså inte ett tecken på att det finns ett destruktivt kulturkrig?

Kan du förklara på vilket sätt hans kristna tro är en röd tråd i hans publicerade ledare och kulturartiklar på DNs hemsida?
Det varken kan eller vill Kalkryggar förklara. Han ger sig in i var och varannan tråd på Fb som berör kristen tro och postar sådant här trams. Det är en tvångsmässighet av sannolikt sexuell natur.
Men fråga honom vad han tycker om judar. Då blir han alldeles rörd och gråter en skvätt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in