Erik Helmsersson är katolik och blir nu ledarskribent på tidningen Dagen.
Artikeln från dagen är inte låst så läs den gärna.
https://www.dagen.se/nyheter/2025/02...sovande-jatte/
"Trött på destruktivt kulturkrig
– I mitt eget skrivande i Dagen är en av de viktigaste sakerna att få utforska hur man kan leva ut sin kristna tro i ett sammanhang som är så oerhört rationellt, sekulärt och icke-öppet för mysteriet. Den frågan utreder jag själv varje dag, med mer eller mindre framgång, oftast mindre.
Erik Helmerson beskriver samtidigt att han är trött på det ”destruktiva kulturkrig” och den polarisering i debatten, som han anser skadar Sverige och hela västvärlden, och som han menar driver in en stor kil genom samhälle, partier, samfund och organisationer.
På Dagens Nyheter har han befunnit sig vid själva fronten i detta, och fått möta hur meningsmotståndare från olika håll placerar in varandra i trånga fack, och inte vill ha med varandra att göra, uppger han.
– Jag har själv svingat vilt och varit en del av kulturkriget, det ska jag erkänna. Och jag har mitt temperament som jag tar med mig. Men jag ska göra ett ärligt försök att bli mer resonerande, lyssnande, förstående och tolerant.
– Jag hoppas och tror att Dagen är en plats där vi kan mäkla kulturfred i stället för att kulturkriga."
Vad tycker forumet om Helmersons ord/analys?
Glöm inte bort vilket forum som jag postat i.