Citat:
Ursprungligen postat av
AmpertBX
Jag håller helt med dig.
Boeing som byggt flygplan i typ 100 år, med massor med motorbyten med lika många motorfästen i hundratals olika modifieringar inte kunde bemästra 737 Maxproblemet med sitt nu världsberömda nosdroppsproblemet. Det och alla andra debackel gör att jag tror att Boeing kollapsar innifrån när bolaget tvingas lämna i konkursaansökan. Förmodligen redan nästa år.
Det handlade inte så mycket om att bemästra det tekniskt som att man överskattade gemene flygares förmåga att snabbt identifiera orsaken och vidta rätt åtgärd när MCAS ställde till det. Utöver det är det rent förbluffande försumligt att inte informera om att ett system med så stor auktoritet ens existerar.
Hur Boeings framtid ser ut vågar jag inte spekulera i.
Citat:
Ursprungligen postat av
AmpertBX
Eftersom du är moderator som deltar i tråden förtydligar jag några saker om du är flygare eller varit som därför fick jobbet som kan bekräfta att jag har rätt eller fel så spammaren i tråden ser att det jag sagt och säger i denna tråd stämmer, framför detta med framtunga/baktunga plan störtar så gott som varje sommar och det är pilotfel allihop. Sista haveriet där 8 hoppare plus piloten omkom när planet på Örebro flygplats skulle starta. Gick allt bra så länge planet rullade på marken. När så piloten drog i höjdrodret lyfte planet, men så fort hjulen släppte från marken slog planet runt, för tyngdlagen ville att planet skulle befinna sig rakt ner mot marken för det satt för många i baksätet med hopputrustning. Planet som var under start med fulltankade vingtankar plus 8 hopputrustade hoppare började stalla som slår i backen där fulla vingtankarna spicker som sköljer högoktanigt flygbränsle över hopparna som sitter som packade sillar bredvid varandra medans dom brann upp levande. Brandkåren berättade fast dom var där inom tio minuter att det dom såg var förkolnade kroppar och ett skellettet kvar av planet. Samma sak hände i Gävle året innan. Extremt tunga Politikern John Olle Person som satte sig längs bak där planet med en kvinnlig pilot slog runt och dog. På större plan har man en viktmaster som lämnar listan till piloten innan han startar.
Med risk för att jag misstolkat ditt något svårbegripliga inlägg, ja, det är ju pilotfel i meningen att piloten har det yttersta ansvaret för att det där med vikt och balans ligger inom ramarna för vad flygplanet klarar av innan man taxar ut och lyfter.
Som du är inne finns det ingen loadmaster som planerar hur ett sådant litet plan ska lastas för att hamna inom de ramarna heller. Det är piloten som sköter (eller inte sköter) det från början till slut, och jag kan mycket väl tänka mig att en del piloter precis som de allra flesta människor blir mer nonchalanta med tiden. Det kan nog bli lite som det råkar bli. För det mesta går det bra ändå, men någon gång då och då bir det så illa att det slutar i katastrof.