Citat:
Ursprungligen postat av
stilicho
Det skulle jag hoppa över om jag var du. Till skillnad från dig och i princip alla andra högerpopulister så har jag läst både Lyotard och Foucault och vet alltså vad postmodernism är. Och "tematisk analys"? Kom igen, var det den mest avancerade frasen du kunde komma på? Vad är det för tema du ska analysera hade du tänkt?
Jag är inte så mycket för franska tänkare faktiskt och jag menade inte den vetenskapliga metodiken gällande tematisk analys utan försökte bara beskriva kortfattat att man kan gruppera allt och följa brödsmulorna i utvecklingen om man har en analytisk förmåga. Jag har tillåtit mig själv att breda ut mina tankar här för dig för du verkar vara klok och kanske kan jag förändra din syn på mig och inse att jag inte tillhör en höger influerad manosphere utan bara är ovanligt skicklig på att se mönster i vårt samhälle. Det här är ett utdrag ur en hemtenta som jag skrev för några år sedan på temat vilket inte gick hem högt hos läraren i filosofi ämnet;
Postmodernismens inflytande på wokeism har inte bara resulterat i en ökad statlig kontroll och inskränkningar av individens frihet – det har också förändrat själva samhällsstrukturen. Där västvärlden under upplysningen och den liberala eran rörde sig bort från ett klassbaserat samhälle mot ett meritokratiskt ideal, där individen sågs som autonom och ansvarig för sin egen livsresa, har vi nu börjat ersätta detta med en ny form av klassamhälle – ett etniskt klassamhälle.
I den nya ideologin ses människor inte längre som självständiga individer, utan snarare som representanter för kollektiv, där deras värde och rättigheter bestäms utifrån grupptillhörighet snarare än individuella handlingar och prestationer. I stället för att bekämpa diskriminering har woke-rörelsen normaliserat den genom att skapa hierarkier baserade på ras, kön och andra identitetsfaktorer. Det innebär att vissa grupper per automatik tillskrivs skuld och privilegier, medan andra ses som offer oavsett deras faktiska individuella livssituation. Den starka liberala värderingsgrunden som byggde upp väst – att individer bär ansvar för sina egna liv och inte ska dömas utifrån faktorer de inte kan kontrollera – har ersatts av en kollektivistisk doktrin där grupptillhörighet är det primära.
Detta är en farlig utveckling. När vi börjar beskylla människor utifrån deras grupptillhörighet snarare än deras individuella gärningar, öppnar vi samtidigt dörren för gruppskyldighet – och därmed också för en samhällsutveckling som historiskt har lett till förödande konsekvenser. Både nazismen och kommunismen byggde på denna princip: att vissa grupper bar en kollektiv skuld för samhällets problem och därför kunde fråntas sina rättigheter eller till och med utplånas. Nazismen riktade denna logik mot judar och andra minoriteter, medan kommunismen använde den för att förtrycka klasser och politiska dissidenter. I båda fallen ledde det till systematiskt förtryck, folkmord och totalitarism.
Genom wokeismens grupptänk och postmodernismens dekonstruktion av individens autonomi har vi börjat vandra samma väg. När vi accepterar att vissa grupper är "förövare" och andra "offer" per automatik, när vi rättfärdigar särbehandling baserat på identitet, och när vi ser statlig kontroll som ett legitimt medel för att styra denna utveckling, så närmar vi oss en punkt där rättigheter och friheter inte längre är universella – utan villkorade.
Det liberala projektet som skapade västvärldens välstånd och frihet byggde på idén att alla individer har lika värde inför lagen och ska bedömas utifrån sina handlingar, inte sitt ursprung. Wokeism har vänt detta på huvudet och skapat en ideologi där grupptillhörighet bestämmer din position i samhället. Om vi inte stoppar denna utveckling, riskerar vi att återupprepa historiens mörkaste kapitel – denna gång i progressiv förklädnad.