2006-01-25, 00:23
Medlem
Fick Citalopram utskrivet idag av läkaren.
Ska börja med en halv 20 mg tablett om dagen i en vecka, sedan ska jag ta en tablett om dagen, vad händer om man börjar med en tablett om dagen?

Hur är det med biverkningar på citalopram?, läste på lappen som följde med och det va en lång lista med biverkningar, någon som kännt av detta?

Hur är det att sluta med citalopram?, är det svårt?

Om inte jusst denna medicin skulle fungera, finns det andra liknande alternativ då?

Och hur är det med att dricka alkohol samtidigt som man går på citalopram?
Citera
2006-01-25, 09:53
Medlem
DanSnows avatar
På dom flesta mediciner så finns det ju en oändlig lista med biverkningar. Saken är den att dom bara står där för att alla läkemedelsbolag är så rädda för att bli stämda i USA. Om någon patient, någonstans nånsin rapporterat "oförmåga att få erektion" som biverkning så kommer det att stå med (typ) för att ingen ska kunna stämma dom på 100 miljoner för att det inte stod med på bipackssedeln.
Citera
2006-01-25, 10:52
Medlem
Ralf2s avatar
Jag lurade i en läkare en gång att jag var deprimerad, för att bli sjukskriven. Jag fick då utskrivet citalopram. För skojs skull prövade jag att ta ett par stycken under några dagar som ett intressant experiment.

Dagen efter första tabletten mådde jag mer pyton än jag nånsin gjort nästan. Jag gick ligga hela dan i sängen och var illamående. En annan biverkning var att det var mycket svårt att uppnå orgasm, erektionen var det dock inget fel på.
Citera
2006-01-25, 13:52
Medlem
SupaStrats avatar
Har ätit citalopram i nästan två år nu. Hade en såpass svår depression att jag till slut hamnade på psykakuten på st Göran.
Började med 20mg vilket hjälpte en en aning, dock mådde jag fruktansvärt dåligt psykiskt den första veckan innan det började bli bättre. Efter ca en månad kände jag att ångestkänslorna började återkomma så jag trappade upp till först 30mg och sedan till 40. Låg på 40 i drygt ett år och har sedan dess trappat ned så jag ligger på 20 igen, och mår prima så jag ska snart försöka trappa ned ytterligare för att sedan sluta helt.

Precis som Ralf2 skriver påverkar det sexlusten. Nu mådde jag iofs redan så dåligt att jag inte hade nån större sexlust att tala om, men i över ett halvår efter att jag börjat äta pillren hade jag mycket svårt att komma. Det var tom så att jag då och då helt enkelt "tröttnade" och gav upp innan jag var klar.
Citera
2006-01-26, 16:30
Medlem
MastaH666s avatar
Jag kört på Citalopram.
Jag äter 1 och enhalv tablett perdag 30mg.

Känns som en bra medicin, dock tar det 2 veckor innan du kan se resultat då du börjar med det, du börjar med en halv sen får du en hel sen ser man om du behöver mera...

Jag har då inte känt av nå biverkningar mer än att om du glömmer käka en dag är du OTROLIGT seg dagen efter...

//
Citera
2006-01-26, 16:35
Medlem
Rakshasas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SupaStrat
Precis som Ralf2 skriver påverkar det sexlusten. Nu mådde jag iofs redan så dåligt att jag inte hade nån större sexlust att tala om, men i över ett halvår efter att jag börjat äta pillren hade jag mycket svårt att komma. Det var tom så att jag då och då helt enkelt "tröttnade" och gav upp innan jag var klar.

sexlusten kan påverkas ja men jag tycker det värsta är den förbannade muntorrheten var noga med o borsta tänderna och tugga lite fluortuggummi så att din munhygien är ok
Citera
2006-01-26, 16:44
Medlem
MastaH666s avatar
Jag har då inte känt någon minskad sexlust..
Citera
2006-01-26, 16:49
Medlem
Rakshasas avatar
inte jag heller men det listas ju dock som biverkning (liksom självmordsförsök....)

För övrigt kan man dricka alkohol om använder citalopram, det är inga problem. Det är heller inga problem att sluta. Det är bara att sluta äta de små pillrena. Men sluta ska man ju inte göra förräns man är frisk. :smart:
Citera
2006-01-26, 16:55
Medlem
MastaH666s avatar
Precis, Det går utmärkt att dricka alkohol med Citalopram.
Inte bara enligt mig, utan enligt läkaren också.
Citera
2006-01-27, 00:18
Medlem
str3bers avatar
Jag vill bara höja ett varningens finger angående alkohol+ssri och att sluta med medicinen.

Det finns en risk för att man tål mindre mängder alkohol när man äter SSRI-preparat. Det kan också innebära en brantare kurva mellan att vara lagom full och bli dyngfull. Jag har också läst om de som har fått blackouter, som vanligtvis inte får det.

Själv hade jag inga problem med att dricka i kombination med behandling. Dock inbillar jag mig att det tog udden av behandlingen på något sätt, då jag mådde riktigt dåligt ett par dagar efter en rejäl fest. Men det bästa är att prova försiktigt.

När det gäller att sluta så bör man verkligen inte, som Rakshasa säger, bara sluta tvärt av. Det är viktigt att man i samråd med sin läkare trappar ner gradvis för att på så sätt vänja kroppen. Det är också viktigt att behandlingen har pågått tillräckligt lång tid annars riskerar man att problemen återkommer.

Lycka till!
Citera
2006-01-27, 00:41
Medlem
Alltså lyckopiller är inget man kan slänga i sig nåra stycken och trippa eller må bättre helt plötsligt som Ralf2 försökte, det är depotmedicin och måste tas över en längre tid för att få positiva effekter. Biverkningarna är vanligast första månaden vilket gör att många ger upp eller byter medicin.

str3ber: det där med blackouter stämmer absolut på mig! Tycker det är skitobehagligt så jag har mer eller mindre slutat dricka alkohol.
Citera
2006-01-27, 00:50
Medlem
Parkers avatar
Sedan en tid tillbaka står jag på 40 mg/dag och tycker inte att jag märkt av någon biverkan mer än att jag inte är lika lättirriterad och tjurskallig, vilket ju är tanken. Seg är jag om dagarna, men det tror jag snarare beror på att jag till natten tar både Propavan och Stilnoct.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in