Igår, 22:31
Medlem
EndastVattens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sqrbanken
I telefonsamtalet så betonade jag vikten av att få läggas in och överdrev mina suicidtankar. Dagen efter träffade jag en läkare på akutenheten, åkte hem och blev uppringd om vilket sjukhus (och avdelning) jag skulle uppsöka. Hade med mig en anhörig under läkarmötet. Kanske att det spelade in.

Ja, DET har jag tyvärr märkt STOR skillnad på - om man har med sig en anhörig eller inte. Har man det så är det som att de tar en på MYCKET större allvar och lyssnar nästan mer på den närstående än en själv. Helt sjukt!
Citera
Igår, 22:33
Medlem
FlyboySevens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EndastVatten
Har ringt akuten flera gånger. Blir max inlagd ett dygn eller två, sen tycker de att jag ska hem till öppenvården igen.

Har jag gjort flera gånger. Blir som mest inlagd ett dygn eller två.

Problemet med det är att man blir hemskickad morgonen efter, med hänvisning till mina kontakter i öppenvården.

Hur länge fick du ligga inne då? Och hur länge sedan var detta? Jag blir som sagt inte ens inlagd efter intox med respirator mm.

Varje gång läkaren skriver ut dig från sjukhuset.

Be läkaren skriva ett dokument om varför han tror att du är fullständigt frisk och aldrig behöver läggas in igen.
Be även läkaren skriva in i dokumentet att du som patient tydligt protesterar mot läkarens beslut.

När du får samtal med öppenvården.

Be psykologen alltid skriva ut ett dokument varje gång ni är där om att du borde få läggas in på sjukhuset igen.

Visa alla dessa dokument varje gång du frågar om du får läggas in igen.

Kanske fungerar
Citera
Igår, 22:35
Medlem
FlyboySevens avatar
Citat:
Ja, DET har jag tyvärr märkt STOR skillnad på - om man har med sig en anhörig eller inte. Har man det så är det som att de tar en på MYCKET större allvar och lyssnar nästan mer på den närstående än en själv. Helt sjukt!

De är människor som alla andra.

Men det låter som att de väldigt lätt påverkas av grupptryck.

Galet faktiskt
Citera
Igår, 22:53
Medlem
EndastVattens avatar
Ringde till psykakuten nu. Hon sa att jag skulle söka akut om och om igen tills att läkarna fattar exakt hur dåligt jag mår. Jävla drygt bara, att ha 1,5h till närmsta psykakut och betala 250 spänn tur och retur för bussresa varje gång. Suck.
Citera
Igår, 22:59
Medlem
EndastVattens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlyboySeven

Be läkaren skriva ett dokument om varför han tror att du är fullständigt frisk och aldrig behöver läggas in igen.
Be även läkaren skriva in i dokumentet att du som patient tydligt protesterar mot läkarens beslut.

Be psykologen alltid skriva ut ett dokument varje gång ni är där om att du borde få läggas in på sjukhuset igen.

Kanske fungerar

DET lät som en intressant tanke. Stort tack för tips.
Citera
Igår, 23:42
Medlem
I feel you.. gett upp hoppet om inläggning och vet inte hur man återhämtar sig på egen hand efter ha upplevt livet om det ens är möjligt. Vet inte vad det har inneburit för dig men det legitima lidandet livet ska erbjuda är en sak men om inte annat så har det hjälpt mig en del att prata med någon som kunnat känt igen sig i min situation så om du kan plinga någon gör det.. jag är alldeles för rädd för min egna version av döden också när jag väl tänker efter vilket är ytterligare en grej, och blicka tillbaka till när livet såg annorlunda ut. Det kan ju vända tänker jag men om jag ska ha ett bra liv är det enbart upp till mig att ordna det har jag kommit fram till, vad det nu innebär. Ibland är det nattsvart. Inte så aktiv här men idag om det är möjligt avstå och försök fly i något eller vad som tills nästa dag kommer.. har ingen aning jag har inte svaret
Citera
Idag, 00:00
Medlem
Citat:
Som rubriken lyder. Hur går man tillväga nu för tiden för att få bli inlagd ett par tre veckor för stabilisering? Är så sjukt suicidnära hela tiden nu sedan ca en månad och är vid vägs ände nu.

Har gjort tre intoxer (mitt livs första suicidförsök någonsin) den senaste månaden, men blir bara hemskickad efter IVA/AVA och hänvisad till mina kontakter i öppenvården.

Så, hur gör man? Vem ska jag prata med? Går det ens att få till?

Synd att dom la ner mentalsjukhusen. Du hade behövt läggas in där. Nu har vården inga platser så förvänta dig inte att de kommer hjälpa dig ur knipan. Det är egentligen helt hopplöst i dagsläget.

Men vill du bli inlagd, gå till en bro/tågräls och lek suicidbenägen. Fixa så att polisen på något sätt kommer dit. De kommer köra dig till psyket och läkaren kommer tvinga dig vara inlåst i en vecka.

Det blir nog inte så kul dock, för du kommer ha en övervakare som vakar över dig hela tiden, även när du torkar dig i röven kommer de kolla på.

Istället borde du:
Skaffa ett jobb, gå och träna, laga nyttig mat, skaffa sociala kontakter.

Det är vad som kommer att hjälpa dig.
Senast redigerad av negern99 Idag kl. 00:05.
Citera
Idag, 00:01
Medlem
HonVeritass avatar
Citat:
Ringde till psykakuten nu. Hon sa att jag skulle söka akut om och om igen tills att läkarna fattar exakt hur dåligt jag mår. Jävla drygt bara, att ha 1,5h till närmsta psykakut och betala 250 spänn tur och retur för bussresa varje gång. Suck.
Ringer du 112 kan du få hjälp med en sjukresa. Det är om det är akut men inte så akut att du behöver ambulans. Men är det ohållbart måste du ringa 112. Har du någon utredd diagnos? I vilken ålder är du? Kram
Citera
Idag, 00:12
Medlem
HonVeritass avatar
Citat:
Som rubriken lyder. Hur går man tillväga nu för tiden för att få bli inlagd ett par tre veckor för stabilisering? Är så sjukt suicidnära hela tiden nu sedan ca en månad och är vid vägs ände nu.

Har gjort tre intoxer (mitt livs första suicidförsök någonsin) den senaste månaden, men blir bara hemskickad efter IVA/AVA och hänvisad till mina kontakter i öppenvården.

Finns även Hjälp linjen att ringa till på nr 90 390, där finns människor som jobbat inom psykiatrin. Kan vara skönt att få berätta hur du mår och dom kan även ge dig råd. Dom har öppet dyngnet runt,så blir det för jobbigt pröva ring dit. Tänker också på att du skriver att du inte har vänner. Kolla om det finns patientförening där du bor. Där träffar du andra som vet hur jobbigt det kan vara och det kan vara ett stort stöd.
Citera
Idag, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av negern99
Synd att dom la ner mentalsjukhusen. Du hade behövt läggas in där. Nu har vården inga platser så förvänta dig inte att de kommer hjälpa dig ur knipan. Det är egentligen helt hopplöst i dagsläget.

Men vill du bli inlagd, gå till en bro/tågräls och lek suicidbenägen. Fixa så att polisen på något sätt kommer dit. De kommer köra dig till psyket och läkaren kommer tvinga dig vara inlåst i en vecka.

Det blir nog inte så kul dock, för du kommer ha en övervakare som vakar över dig hela tiden, även när du torkar dig i röven kommer de kolla på.

Istället borde du:
Skaffa ett jobb, gå och träna, laga nyttig mat, skaffa sociala kontakter.

Det är vad som kommer att hjälpa dig.

Haha va? Tror du att de lägger in en bara för att man kommer med polis?

Nä du, så enkelt är det inte och skulle läkaren mot förmodan skriva in dig så handlar det om 1-2 dygn som TS är inne på i början av tråden.
Citera
Idag, 00:44
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:

Det är sjukt att man nästan skulle behöva orosanmäla sig själv för att få vård, men ibland känns det som att det är vad som krävs för att någon ska reagera. Om du redan har kontakt med soc och kommunen, tryck på där och lyft att du behöver en stabilare lösning än att bara skickas hem gång på gång. Stödboende eller en längre inläggning kan vara något att kämpa för, särskilt om öppenvården också backar upp det.

Och se till att få en läkare i öppenvården som verkligen tar dig på allvar. Det kan vara skillnaden mellan att få en långsiktig plan och att fortsätta bollas runt i systemet.

Ge inte upp, hur hopplöst det än känns just nu. Det finns hjälp, men man ska tydligen behöva slåss för den – och det borde man inte behöva
Citera
Idag, 00:48
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlyboySeven

Kanske fungerar

Det där är ett bra förslag – att få dokumenterat varför man anses vara ‘tillräckligt frisk’ för att skickas hem igen. Det kan ju vara intressant att se hur de motiverar sina beslut.

En annan sak som kan vara bra är att kolla sina journaler på 1177. Ibland står det saker där som man själv inte ens varit medveten om, och som kan påverka vilken vård man får – eller inte får. Det är inte ovanligt att läkare slänger in saker som ‘marijuanamissbruk’ eller ‘alkoholproblem’ utan att patienten ens vet om det, och plötsligt blir man mindre prioriterad när man söker hjälp.

Så att ha koll på vad som faktiskt står i journalen kan vara lika viktigt som att få skriftlig dokumentation från läkare och psykologer. Då vet man åtminstone vad de har skrivit om en – och kan rätta till felaktigheter om det behövs.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in