Idag, 02:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlasLund
Ja, det är ju just det här som så många verkar missa – vi har ingen fungerande sjukvård i Sverige, vi har en akutsjukvård som lapp-lagar folk nog för att kunna skickas hem igen. Det gäller både somatiska och psykiska besvär. Och det är väl just därför vi hamnar i situationer där folk med reella suicidrisker bollas runt, blir hemskickade och till slut ger upp helt.

Att hamna på LPT är inte en garanti för att få hjälp – det kan lika gärna innebära tvångsinläggning några dagar och sedan utskrivning utan att något egentligt stöd sätts in. Det är som att vården bara existerar för att hålla folk precis över gränsen för vad som är akut livshotande, men någon långsiktig lösning? Glöm det.

Och ja, precis som du säger, det händer hela tiden att folk med suicidplaner skickas hem. För det är så psykiatrin funkar idag – kraven på att få en faktisk vårdplats är skyhöga, men tröskeln för att bli avfärdad som ‘inte tillräckligt akut’ är löjligt låg. Vad ska man ens göra när det enda rådet man får är att ‘söka akut om och om igen’? Det är ju inte hållbart.

Men folk fortsätter leva i villfarelsen att vi har ett fungerande system. Jag skulle vilja säga att vi har en sjukvård på papper – men det betyder ju inte att den existerar i praktiken.

Skönt med ett realistiskt inlägg!
Precis så som du skriver ser verkligheten ut.

Citat:
Ursprungligen postat av negern99
Då ska du nog ha otur, och det är snarare undantaget än regeln.

Nej.. inte om vi pratar personer som enbart är suicidala, då är det väldigt vanligt.
Det ser nog lite annorlunda ut om du kommer in med en psykos eller andra besvär som kan ta tid att få bukt på. Suicidalitet ses av vården som någonting impulsivt, så 24h ska räcka för att släcka branden. Sen får man ta fortsatt hjälp från öppenvården efter det, ungefär ett möte varannan vecka eller i bästa fall ett möte i veckan.
Citera
Idag, 02:36
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PainfulVacuum
Sen får man ta fortsatt hjälp från öppenvården efter det, ungefär ett möte varannan vecka eller i bästa fall ett möte i veckan.

Det där med ‘fortsatt hjälp från öppenvården’ är ju verkligen ett skämt. Ett möte varannan vecka, eller i bästa fall ett i veckan – och i sämsta fall får man vänta månader. Och då ska man vara stabil nog att orka driva det själv.

Det sjuka är att jag har fått betydligt mer samtalsstöd och faktisk hjälp från frivården än från sjukvården. Det är en absurd verklighet när frivården – en del av rättssystemet – erbjuder mer stöd och trygghet än psykiatrin, särskilt för oss som bär på trauman.

Borde man alltså begå ett brott för att få riktig vård? (OBS: skämt. Eller?) 😶
Citera
Idag, 03:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlasLund
Det där med ‘fortsatt hjälp från öppenvården’ är ju verkligen ett skämt. Ett möte varannan vecka, eller i bästa fall ett i veckan – och i sämsta fall får man vänta månader. Och då ska man vara stabil nog att orka driva det själv.

Det sjuka är att jag har fått betydligt mer samtalsstöd och faktisk hjälp från frivården än från sjukvården. Det är en absurd verklighet när frivården – en del av rättssystemet – erbjuder mer stöd och trygghet än psykiatrin, särskilt för oss som bär på trauman.

Borde man alltså begå ett brott för att få riktig vård? (OBS: skämt. Eller?) 😶

Jag har faktiskt fått det tipset från en som jobbar inom rättssystemet, att begå nåt lämpligt brott för att få hjälp från dom, istället för psykiatrin som inte gör ett skit. Helt sjukt.

Du har även rätt om öppenvården, för mig blir ingenting bättre av att sitta och ha en monolog med en kurator. Att prata med en psykolog har flera års väntetid så det har aldrig varit aktuellt. Jag försökte kapa väntetiden och gick till en privat psykolog men redan på bedömningen konstaterade hon att jag var i för dåligt skick för att få hjälp och hänvisade mig till akutpsyk - som friskförklarade mig

Sveriges vård är ett skämt, en parodi.
Knappast vad TS vill höra men det är verkligheten.
Citera
Idag, 03:55
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PainfulVacuum
Jag har faktiskt fått det tipset från en som jobbar inom rättssystemet, att begå nåt lämpligt brott för att få hjälp från dom, istället för psykiatrin som inte gör ett skit. Helt sjukt.

Du har även rätt om öppenvården, för mig blir ingenting bättre av att sitta och ha en monolog med en kurator. Att prata med en psykolog har flera års väntetid så det har aldrig varit aktuellt. Jag försökte kapa väntetiden och gick till en privat psykolog men redan på bedömningen konstaterade hon att jag var i för dåligt skick för att få hjälp och hänvisade mig till akutpsyk - som friskförklarade mig

Sveriges vård är ett skämt, en parodi.
Knappast vad TS vill höra men det är verkligheten.

Jag fattar vad du menar, och det är en balansgång mellan att vara realistisk och att inte avskräcka folk från att söka hjälp. Men om vi ser på det ur en psykologisk synvinkel: en av de största riskfaktorerna för att människor hamnar i djupa psykiska kriser är hopplöshet – känslan av att det inte finns någon väg ut. Och det är precis det vi behöver undvika här.

Forskning inom klinisk psykologi och suicidprevention visar att tillgång till vård och upplevelsen av att bli lyssnad på kan vara avgörande. Problemet i Sverige är att många som söker vård känner sig just avvisade, vilket i sin tur leder till ökad misstro och en känsla av att vara bortglömd av systemet. Det blir en ond cirkel: folk söker hjälp, får ingen, mår sämre och slutar tro att det ens är värt att försöka igen.

Det du tar upp om att frivården kan erbjuda mer stöd än psykiatrin är också intressant ur ett psykologiskt perspektiv. Det kan handla om struktur, kontinuitet och tydlighet – tre saker som ofta saknas inom psykiatrin men som rättssystemet (ironiskt nog) ibland lyckas bättre med. Vi vet från forskning om traumabearbetning att trygghet och stabila relationer är centrala faktorer i återhämtning. Och det är kanske där vården brister mest: folk bollas runt mellan olika instanser och får aldrig den långsiktiga tryggheten som behövs för att på riktigt börja må bättre.

Så ja, systemet är trasigt. Men om vi ser på det rent psykologiskt: bara att prata om det och ifrågasätta det offentligt kan vara en del av lösningen. Att bryta tabun kring psykisk ohälsa, att våga vara ärlig med hur svårt det kan vara att få hjälp, men också att uppmärksamma de små framsteg som faktiskt görs.

För att koppla tillbaka till TS ursprungliga fråga – att bli inlagd i ett par veckor – så är det kanske just detta som är kärnan i problemet: vi har en vårdmodell där akuta insatser prioriteras över långsiktig återhämtning, vilket går rakt emot vad modern psykologiforskning säger om hur psykisk hälsa bör behandlas. Det är en brandkårsmentalitet där vården släcker bränder istället för att arbeta förebyggande. Och det är där vi borde börja ställa krav.

Så nej, vi ska inte sluta prata om det här – vi ska bara hitta sätt att hålla diskussionen både ärlig och konstruktiv.
Citera
Idag, 05:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av negern99
Därför vi behöver mentalsjukhus för såna som TS.
Att man la ner mentalsjukhusen och minskade platser från 36000 till 5000 tycker jag är helt obegripligt.
Jag har funderat på detta också. Kan det vara så att myndigheterna i hemlighet vill att självmordsbenägna ska ta livet av sig? Dom kanske ser dom som en samhälls belastning mindre när de väl är borta? Man vill använda vårdpersonalen inom andra områden än detta?
Citera
Idag, 06:20
Medlem
Wyrdkins avatar
Sverige har inte haft mentalvård sen 90-talet.

Vill du bli inlagd ska du antingen begå ett brott i samband eller inte kunna ta hand om dig själv till den grad att du får ett rum på ett boende för psyksjuka, och då ska du ha något permanent.
Citera
Idag, 07:08
Medlem
Man åker till psykiatriakuten
Citera
Idag, 08:31
Medlem
EndastVattens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HonVeritas
Ringer du 112 kan du få hjälp med en sjukresa. Det är om det är akut men inte så akut att du behöver ambulans. Men är det ohållbart måste du ringa 112. Har du någon utredd diagnos? I vilken ålder är du? Kram

Japp, jag har ringt 112 några gånger. Nu senast ringde jag dem kl 18 typ - och landade med huvudet på kudden på psyk kl 03.30. (Tog en timme för sjukresan att komma, 1,5h resa och resten väntan på psykakuten. Läkaren som skrev ut mig dagen efter sa att eftersom helgerna är svårast för dig och den största utmaningen, så måste du hem och öva på det. Jag bara ”eh, what?!”. Allt är så jävla sjukt.

Men jag är 40+ iaf, har komplex PTSD och depression/utmattning plus att jag utreds för autism och ADD.
Citera
Idag, 08:32
Medlem
EndastVattens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moranco
Jag har funderat på detta också. Kan det vara så att myndigheterna i hemlighet vill att självmordsbenägna ska ta livet av sig? Dom kanske ser dom som en samhälls belastning mindre när de väl är borta? Man vill använda vårdpersonalen inom andra områden än detta?

Får nästan den känslan, ja. För som du säger - man går ju bara runt och kostar pengar.
Citera
Idag, 08:36
Medlem
bortmedfifittors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EndastVatten
Tyvärr inte. Förutom mina kontakter via soc/kommunen och psyk så är jag helt ensam i livet.

Kan du ta ledigt från jobbet och resa iväg ett par veckor till något trevligt ställe?

Det brukar hjälpa mig när jag vill dö.
Citera
Idag, 08:38
Medlem
EndastVattens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cherrybloom
Vad får du för hjälp i öppenvården?

Läkare (dvs medicinering), psykolog och sjukgymnast. De två sistnämnda en gång i veckan. Just denna veckan fick jag extratid till min psykolog nu på morgonen pga min intox förra veckan.
Citera
Idag, 08:38
Medlem
bortmedfifittors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EndastVatten
Ringde till psykakuten nu. Hon sa att jag skulle söka akut om och om igen tills att läkarna fattar exakt hur dåligt jag mår. Jävla drygt bara, att ha 1,5h till närmsta psykakut och betala 250 spänn tur och retur för bussresa varje gång. Suck.

Inte för att göra narr av dig, men snart har du frikort iaf!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in