• 1
  • 2
Idag, 07:21
Medlem
glimmandes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HipToBeSquare
Det bsta vore att bara lmna Ukraina s kommer Ukraina och Ryssland brja frhandla.

Den bsta lsningen. Om man gjort s vid krigsutbrottet hade kriget slutat efter ngra veckor 2022. Om man gjort s ifrn 2014 hade kriget inte ens brjat.
Citera
Idag, 07:34
Medlem
Gaspodins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schnuppfen
Vi har alla hrt Ulf Kristersson svara p den frgan: Svenska skattebetalare kommer att vnda p varje Krona fr att Zelensky inte bara ska bli personligt rikare UTAN ven dela med sig till sitt folk i Ukraina.

Kristersson sger vidare: Nr jag tmmer statskassan till frmn fr Ukraina, s blir jag populr hos Ursula von Der Leyen; som ju hjer min status i Europa. Svenska folket r ju konfliktrdda, s dessa skurkfasoner vgar jag mig p.
Jag frutstter att du kan lnka till en klla, som sger att det verkligen r s!
Citera
Idag, 08:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schnuppfen
Vi har alla hrt Ulf Kristersson svara p den frgan: Svenska skattebetalare kommer att vnda p varje Krona fr att Zelensky inte bara ska bli personligt rikare UTAN ven dela med sig till sitt folk i Ukraina.

Kristersson sger vidare: Nr jag tmmer statskassan till frmn fr Ukraina, s blir jag populr hos Ursula von Der Leyen; som ju hjer min status i Europa. Svenska folket r ju konfliktrdda, s dessa skurkfasoner vgar jag mig p.
Japp, tyvrr r det ungefr s det fungerar numera. Nrvaron av "vervningen" (EU, NATO, WEF, IMF och diverse kringorgan till dessa) har gjort att politikerna ser topposterna i sitt ursprungliga hemland som, i slutndan, blott stepping stones mot de verstatliga posterna. Ett av Gran Perssons tunga personliga motiv fr att frska slussa Sverige in i euro-valutan var skerligen att han p det sttet kunde meritera sig fr en hg retrttpost inom EU. Besvikelsen nr det blev NEJ frn svenska folket var inte att ta miste p.
Citera
Idag, 08:16
Medlem
Galejans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tompa81
Putin ska ut ur Ukraina.
Med vilka ptryckningsmedel ska detta ml uppns?
En lsning p det r att de delar Putin nu hller slutar vara Ukraina. Isfall s r ju Putin inte lngre i Ukraina, eller hur? D r ju Putin och alla hans soldater i Ryssland istllet och d r allt frid och frjd, inte sant?

Det tycker jag lter som en bra id.
Citera
Idag, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maktspel
Det knns som att hlften av de som sitter och argumenterar fr fortsatt krig i Ukraina r desamma som tyckte att Sverige skulle ta emot obegrnsat antal invandrare.

D sa de att vi inte kunde stta ngra ramar fr hur mnga invandrare vi kan acceptera, "eftersom vi r ett rikt land r det vr skyldighet att hjlpa alla som r i nd"

Nu handlar det om att "vi kan inte sluta stdja Ukraina, eftersom de behver vr hjlp mot en diktatorisk makt". Detta trots att Ukraina inte lyckats terta en tum av frlorat territorium p flera r, trots tusentals miljarder i std.

Om svenskar haft ngon sjlvbevarelsedrift hade de frmodligen frsttt att det r bttre att f Putin att g med p fred nu och frhindra ytterligare framryckning. Ukraina fr nd inte tillbaka frlorade territorium trots alla miljarder. Om det blir fredsavtal kan Sverige anvnda pengar som skulle gtt till Ukraina till att bygga upp sitt eget frsvar.

Hur ska vi f Putin att g med p fred nu? Han har ju medvind i seglen med stoppat amerikanskt std och frhoppning om att amerikanska sanktioner tas bort utan ryska eftergifter. Som lget r nu kommer Putin fortstta kriget och hoppas p ukrainsk kollaps s han kan uppn sina ml fr kriget (total kontroll av Ukraina). Kriget handlar inte om att Ukraina ska kunna terf territorier utan om att frhindra att Ryssland ockuperar hela Ukraina i r eller om ngra r efter en vapenvila. Putin kommer drefter sikta in sig p Baltikum och Moldavien.

I slutndan handlar det om huruvida vi ska frsvara Europas grnser i vra egna lnder eller i Ukraina. Det kommer oavsett att kosta oss oerhrt mycket pengar vilket r vad Trump vill. All hans politik rrande Ukraina handlar uteslutande om att frsvaga Europa som han ser som en konkurrent. Vad han inte frstr r att han samtidigt frsvagar usa:s anseende och soft power och gr dem irrelevanta.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in