• 6
  • 7
2025-03-17, 23:51
Medlem
6999s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epadator
mat, motion, sömn, rutiner osv i all ära men man får inte glömma bort att depression i grunden beror på en tankestörning och att det är tankarna som i slutändan måste förändras

jag lider för jag får inte tänka. maten äts av en annan person. en annan person vill ta kontroll över mig. över 20 personer tycker politik suger. 20+ personer ogillar höger politik. jag känner mer rasister än kommunister. jag kände flera fascister på plugget. jag bor ensam. jag har kontakt med en av föräldrarna jag har. mat rutiner är bättre än testa knark.
Citera
2025-03-17, 23:57
Medlem
6999s avatar
Icke tankar är Jesus makt?
Senast redigerad av 6999 2025-03-18 kl. 00:05. Anledning: Kristendomen
Citera
2025-03-18, 01:19
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaC75
Hur tar man sig ur en depression? Om du har egen erfarenhet, hur har du gjort?
Visst, det sägs ju att man ska göra sådant man tycker om, är roligt osv men om man är så deprimerad att kroppen liksom inte orkar göra något. Att alla aktiviteter blir bara for mycket, eftersom kroppen är så ur funktion så orkar man ex inte spela tennis eller vad det var nu man tu lite om. Man tvingar sig att umgås med kompisar men inte ens det är kul för man är inte sig själv. Visst det sägs ju att motion ska hjälpa men om man knappt orkar sköta om sig själv med dusch osv så hur sjutton ska man orka motionera. Men om man tvingat sig och upplever att man inte alls blir bättre av det. Det är som att man fastnat i detta tillstånd för man känner att man förlorat kontrollen och makten att påverka sitt eget mående i rätt riktning. Man upplever att inget hjälper!! Snarare att det får motsatt effekt för det kräver så mycket energi och man orkar verkligen inte och känner sig helt slut och trasig efteråt man försökt göra något… och då blir man ju istället ännu mer nedstämd.
Terapi och psykologkontakt upplever jag inte hjälper det minsta!
Vad f -n ska man göra? Hur kommer man ur detta märkliga tillstånd???

Du har fastnat i en negativ tankespiral, du måste anstränga dig för att ta dig ur den.
Ta tag i dig själv, ingen annan kommer att göra det. Motion, bra kost och god sömn är A och O, börja med det förstnämnda så faller resten på plats.
Träna också på att tänka positiva tankar, något som måste göras dagligen, lev i nuet, inte om det som har varit, det kan du inte påverka.
Citera
2025-03-18, 06:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BWisser
Du har fastnat i en negativ tankespiral, du måste anstränga dig för att ta dig ur den.
Ta tag i dig själv, ingen annan kommer att göra det. Motion, bra kost och god sömn är A och O, börja med det förstnämnda så faller resten på plats.
Träna också på att tänka positiva tankar, något som måste göras dagligen, lev i nuet, inte om det som har varit, det kan du inte påverka.
Bra tips allihop. Ju äldre jag blir desto mera övertygad blir jag att sömn och kost är bästa sättet att ta sig ur depression. Det och att bli vän med sig själv och våran skapare. För precis som du säger faller resten på plats av sig själv sen. Att sluta gå och vara avundsjuk hjälper sjukt mycket också.

Är man sedan, som jag var och är, lagd åt att missbruka socker/kaffe/alkohol/nikotin, så bör man nog vara beredd att döda åtminstone några av sina "älsklingar" om ens signalsubstanser, insulin och hormoner ska ha en chans att repa sig också. Och, om så behövs, samtliga.

Däremot lämnade TS tråden för länge sedan. Hon äter väl antidepressiva och är lycklig idag får man förmoda. För hon gillade verkligen inte tipsen hon fick som förordade nåt annat.
Senast redigerad av busy-signal 2025-03-18 kl. 06:37.
Citera
2025-03-25, 13:46
Medlem
Citat:
Hur tar man sig ur en depression? Om du har egen erfarenhet, hur har du gjort?
Visst, det sägs ju att man ska göra sådant man tycker om, är roligt osv men om man är så deprimerad att kroppen liksom inte orkar göra något. Att alla aktiviteter blir bara for mycket, eftersom kroppen är så ur funktion så orkar man ex inte spela tennis eller vad det var nu man tu lite om. Man tvingar sig att umgås med kompisar men inte ens det är kul för man är inte sig själv. Visst det sägs ju att motion ska hjälpa men om man knappt orkar sköta om sig själv med dusch osv så hur sjutton ska man orka motionera. Men om man tvingat sig och upplever att man inte alls blir bättre av det. Det är som att man fastnat i detta tillstånd för man känner att man förlorat kontrollen och makten att påverka sitt eget mående i rätt riktning. Man upplever att inget hjälper!! Snarare att det får motsatt effekt för det kräver så mycket energi och man orkar verkligen inte och känner sig helt slut och trasig efteråt man försökt göra något… och då blir man ju istället ännu mer nedstämd.

Det som hjälper för mig bitvis är att fokusera på mig själv, vad jag vill i mitt liv och inte alltid vara så lyhörd och hjälpa alla andra. Träning, speciellt efter man kommit in i det hjälper mot kronisk smärta och gör att man får lite annat fokus, får energi och endorfiner och inte bara går i negativa tankar.

Att resa bort själv utan några specifika förväntningar, bara vara och utforska något nytt ställe. Även som väldigt introvert är det svårt att inte knyta nya kontakter, lära sig om andra seder och kulturer. Det vart en enorm ventil för min del.

Går man med det för länge så vet jag inte om man någonsin blir helt frisk igen. Man kan alltid bli bättre, men man kommer nog alltid ha lite lättare att falla ner i mörkret än man hade innan man blev utbränd.
Citera
2025-04-09, 02:26
Medlem
6999s avatar
Citat:
Hur tar man sig ur en depression? Man upplever att inget hjälper!! Snarare att det får motsatt effekt för det kräver så mycket energi och man orkar verkligen inte och känner sig helt slut och trasig efteråt man försökt göra något… och då blir man ju istället ännu mer nedstämd.

Jag började röka igen efter mitt fall kom. Skratta är viktiga ämnet. Äta bör man annars dör man. Goda fika stunder mättar bra. Husmanskost mättar inte bättre än pizza till exempel. Inhemsk gud om han finns bör han hjälpa oss mot sjukdomen röster. Utländska gudar nedvärderar alla som hör röster. Mediciner hjälper inte direkt.
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in