Citat:
Ursprungligen postat av
AnnaC75
Hur tar man sig ur en depression? Om du har egen erfarenhet, hur har du gjort?
Visst, det sägs ju att man ska göra sådant man tycker om, är roligt osv men om man är så deprimerad att kroppen liksom inte orkar göra något. Att alla aktiviteter blir bara for mycket, eftersom kroppen är så ur funktion så orkar man ex inte spela tennis eller vad det var nu man tu lite om. Man tvingar sig att umgås med kompisar men inte ens det är kul för man är inte sig själv. Visst det sägs ju att motion ska hjälpa men om man knappt orkar sköta om sig själv med dusch osv så hur sjutton ska man orka motionera. Men om man tvingat sig och upplever att man inte alls blir bättre av det. Det är som att man fastnat i detta tillstånd för man känner att man förlorat kontrollen och makten att påverka sitt eget mående i rätt riktning. Man upplever att inget hjälper!! Snarare att det får motsatt effekt för det kräver så mycket energi och man orkar verkligen inte och känner sig helt slut och trasig efteråt man försökt göra något… och då blir man ju istället ännu mer nedstämd.
Terapi och psykologkontakt upplever jag inte hjälper det minsta!
Vad f -n ska man göra? Hur kommer man ur detta märkliga tillstånd???
Det som hjälper för mig bitvis är att fokusera på mig själv, vad jag vill i mitt liv och inte alltid vara så lyhörd och hjälpa alla andra. Träning, speciellt efter man kommit in i det hjälper mot kronisk smärta och gör att man får lite annat fokus, får energi och endorfiner och inte bara går i negativa tankar.
Att resa bort själv utan några specifika förväntningar, bara vara och utforska något nytt ställe. Även som väldigt introvert är det svårt att inte knyta nya kontakter, lära sig om andra seder och kulturer. Det vart en enorm ventil för min del.
Går man med det för länge så vet jag inte om man någonsin blir helt frisk igen. Man kan alltid bli bättre, men man kommer nog alltid ha lite lättare att falla ner i mörkret än man hade innan man blev utbränd.