2025-03-11, 14:34
Citat:
Ursprungligen postat av korvenorven
Tusenlappar då? Finns de bara i Lyxfällan? Har aldrig sett någon.

Citat:
Ursprungligen postat av Amberfly
Man kan inte få ut tusenlappar från en bankomat, utan måste ordna det via bank eller växlingskontor. De flesta ordnar nog kontanter via bankomater, så därför är det sällsynt att se någon tusenlapp på riktigt.

Jag upplever inga såna blickar, och har inga problem att betala kontant någonstans. Men det kan variera mellan olika butiker, restauranger etc kanske.

Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Har aldrig upplevt något sådant och då köper jag ändå mat, bränsle och kläder för kontanter kontinuerligt typ varje dag.

Däremot finns det ju en del butiker som vägrar att ta emot dom och då går man helt enkelt bara ut genom dörren utan att köpa något.
Dom företagen önskar jag inget annat än konkurs och ond bråd död.

Beställde hem en ny mobiltelefon för något år sedan i en butik och när väl telefonen kom hem efter 4-5 dagar och jag skulle hämta ut den så bladade jag upp 15 tusen kronor på kassadisken i femhundringar varpå mannen bakom disken berättade att dom var en kontantfri butik och att deras policy var att inte ta emot kontanter.

Det var ju synd svarade jag och berättade att jag personligen har som policy att inte betala med kort.

Det blev lite dålig stämning där i butiken innan jag lämnade utan att köpa någon telefon.

Köpte den istället på ett annat ställe med mina kontanter.

Efter 7-8 dagar kom det en faktura i brevlådan på 14995 kr från den första butiken där det också stod att telefonen fanns att hämta ut i butiken efter erlagd betalning av fakturan.
Jag bestred fakturan och hörde aldrig något mer från den butiken.
Lämnade så klart absolut lägsta betyg för butiken på både Trustpilot och Googles recensioner.
Kunden har ju alltid rätt, eller vad är det man säger...

Inte i en "nära" framtid, men kanske under nästa halva av det här decenniet.
Fast om Sverige kämpar vidare med kronan så kanske Sverige blir världens första kontantfria land. ??
Byter Sverige däremot till Euro (vilket vi egentligen har åtagit oss att göra när vi väl uppfyller alla villkor) så lär det ju finnas kontanter förmodligen hela det här decenniet och långt in på nästa.

Använder mest kort, ibland med kontanter mest för känslans skull, tycker Sverige har snöat in att bannlysning av kontanter, tusenlappar var ett tag sedan, mest fem hundringar o 200 kronors sedlar, såg på bolaget i kontant kön, en del törstiga hade mynt i påse.
Citera
2025-03-24, 18:50
Medlem
Är väl bara bra att folk använder kontanterna? Själv betalar jag knappt med kort möjligtvis vid nån parkeringsautomat men annars så fort bidraget kommer in betalar jag mina räkningar och när jag kör förbi bankomaten stannar jag och tar ut kontanter och handlar för. Varför ska någon se vad jag handlar och vart? Sverige har blivit en modern stalking diktatur där allt ska ske elektriskt
Citera
2025-03-24, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swingersclub
Jag har betalat med kreditkort dagligen sedan många årtionden tillbaka och tycker det har fungerat väldigt bra. Åtminstone i Sverige. Men det räcker med att komma ner till Tyskland så stöter man på ett jävligt efterblivet land, Jag minns när jag började handla på tyska EBAY som iof sig var en fantastisk marknadsplats med priser som fick svenskarna att häpna. Men tyskarna visste ju knappt vad varken kreditkort eller bankkort var. Och samma sak när man reste runt med bil i vårt södra grannland.

Men åter till att ökningen av kontantbetalningar i Sverige. Lite märkligt att kontantbetalningar ökar eftersom antalet bankomater minskar för varje dag och för varje vecka i Sverige.
För min egna personliga del saknar jag att inte mobilt bankID fungerar via datorer utan bara via mobiltelefoner (smartphones) och tablets. Tillhör själv den lilla grupp som inte använder mig av tablets och smartphones av säkerhetsskäl.

Själv ser jag Tyskland som ett föredöme när det gäller kontanthantering en är där nere mycket hos vänner och ser aldrig någon ta fram kortet när dom ska betala. Länge leve kontanterna
Citera
2025-03-24, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av reisq
Idioter handlar med kort när det kommer till dagligvaruhandeln. Enklaste sättet att tvätta pengar för en småskalig kriminell verksamhet som jag pysslade med förut var att betala allt under ca 10000:- kontant samtidigt som man la all sin lön från vanliga dagjobbet på investeringar.

Mycket bra tänk bara vita pengar på bank och betala räkningar med eller sparande "extra pengar" tar man emot kontant och handlar mat för, tankar bilen etc
Citera
2025-03-24, 19:53
Medlem
ormbitens avatar
Idag var jag och snurrade runt en del i norra Värmland.

Svänger in på en mack med lysande tanklampa och 20 km räckvidd kvar.

"Kortbetalning ur funktion" stod det på alla pumpar och på entrédörren.

Men det går bra med kontanter sa tjejen bakom kassadisken och såg ut att skämmas.
Det visade sig att dom inte hade haft någon fungerade kortbetalning på hela dagen.

Tur att man har cash i plånboken tänkte jag och fyllde upp min tank och hon sken upp lite förvånat.

Kallpratade lite med henne. Köpte en baguette och en Monster energy. Berättade att jag har haft mack i många år och vet att det blir ett jäkla problem när kortuppkopplingen lägger ner.

Ja det är väl ungefär 1 av 30 kunder som har kunnat tanka och handla idag sa hon. Alla andra har åkt vidare.

Jag tänkte på väg därifrån, när jag satt bakom ratten, att det skulle nog egentligen vara nyttigt för folket med ett riktigt gigantiskt haveri. Ett haveri där merparten av landets kortterminaler lägger av under en lång tid.
Kanske för att få folk att vakna... 🤔

Inte för att det kommer att hända något sådant gigantiskt haveri då systemen är hyfsat driftsäkra idag... Men n y t t i g t skulle det ta mig faen vara alltså. 🤔
Citera
2025-03-28, 08:16
Medlem
HanMedPinnens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
...

Inte för att det kommer att hända något sådant gigantiskt haveri då systemen är hyfsat driftsäkra idag... Men n y t t i g t skulle det ta mig faen vara alltså. 🤔
Fin historia! Tack för den. Har varit med om liknande ibland.

Ett dylikt haveri skulle ställa till så mycket besvär att det eventuellt inte skulle vara värt det, men nog är det en lockande tanke! Det kanske skulle räcka med något regionalt, eller i ett litet litet område. Hela Stockholm innanför tullarna, skulle vara festligt. Man kan hoppas en veckas avbrott där skulle få önskad effekt, men det kan också vara så att de som bor där är obotliga i sina tokerier.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in