2025-03-07, 16:14
Medlem
Hej!

Jag behöver köpa en ny dator och är sugen på en Macbook Air. Datorn ska användas för studier och jag kommer inte programmera/redigera videoklipp eller annat krävande på den. Har ca 3 år kvar av min utbildning, och har då två frågor:

1. Räcker det med 256 GB SSD om jag inte laddar ner filmer o dyl? Jag har haft en Microsoft Surface Laptop 2 med 256 GB SSD i 5 år och har ca 60 GB över i nuläget. Jag vet dock inte om Macs uppdateringar tar mer lagringsutrymme än Windows, eller annat. 512 GB SSD kostar 3000 kr extra.

2. Är det mer värt att köpa M3:an än M4:an givet mina enkla behov? Jag tänker då inte bara prismässigt, utan är sugen på färgen som finns på M3 som de tog bort för M4:an.

Tack på förhand!
Citera
2025-03-07, 16:15
Medlem
M3 räcker.
Citera
2025-03-07, 18:53
Medlem
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av starlord1999
Hej!

Jag behöver köpa en ny dator och är sugen på en Macbook Air. Datorn ska användas för studier och jag kommer inte programmera/redigera videoklipp eller annat krävande på den. Har ca 3 år kvar av min utbildning, och har då två frågor:

1. Räcker det med 256 GB SSD om jag inte laddar ner filmer o dyl? Jag har haft en Microsoft Surface Laptop 2 med 256 GB SSD i 5 år och har ca 60 GB över i nuläget. Jag vet dock inte om Macs uppdateringar tar mer lagringsutrymme än Windows, eller annat. 512 GB SSD kostar 3000 kr extra.

2. Är det mer värt att köpa M3:an än M4:an givet mina enkla behov? Jag tänker då inte bara prismässigt, utan är sugen på färgen som finns på M3 som de tog bort för M4:an.

Tack på förhand!

M3 klarar långt, långt mer än vad du behöver. En dator du kommer vara nöjd med i många år. 256 GB har jag i min MacBook Air M1 och det räcker, det som tar plats är bilder (om man nu fotar och sparar på datorn), och lite filmer. Textdokument och liknande tar ju ingen plats.
Citera
2025-03-11, 17:51
12 Mars släpps nya MacBook Air M4.

Startpris, 14 995 kr

👍

https://www.apple.com/se/macbook-air/
Citat:
Det finns en anledning till att MacBook Air är världens populäraste bärbara dator. Flera anledningar faktiskt. Den har upp till 18 timmars batteritid.1 M4-chippet erbjuder prestanda på en helt ny nivå för arbete och nöje. Den är byggd för Apple Intelligence som hjälper dig att få saker gjorda på ett enklare sätt.2 Och nu finns datorn i en underbar himmelsblå färg. Med extremt portabla MacBook Air kan du ta dig an nästan vad som helst, var som helst.
Citera
2025-03-11, 22:20
Medlem
Citat:
Hej!

Tack på förhand!

Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
M3 klarar långt, långt mer än vad du behöver. En dator du kommer vara nöjd med i många år. 256 GB har jag i min MacBook Air M1 och det räcker, det som tar plats är bilder (om man nu fotar och sparar på datorn), och lite filmer. Textdokument och liknande tar ju ingen plats.

Och man har ju möjligheten att betala en liten peng/månad för extra lagringsutrymme på iCloud.

Citat:
Sverige (SEK)
50 GB: 12 SEK
200 GB: 39 SEK
2 TB: 129 SEK
6 TB: 399 SEK
12 TB: 799 SEK
Citera
2025-03-12, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Och man har ju möjligheten att betala en liten peng/månad för extra lagringsutrymme på iCloud.

Kan man lagra allt på iCloud som man kan lagra på datorn? Är dåligt påläst. Känns isåfall onödigt med mer än 256 GB
Citera
2025-03-12, 13:13
Medlem
Citat:
Kan man lagra allt på iCloud som man kan lagra på datorn? Är dåligt påläst. Känns isåfall onödigt med mer än 256 GB

Ja, filer av alla slag typ, mappar

Man kan ju ha en full synkronisering av t ex mappen Dokument på datorn
Citera
2025-03-18, 08:59
Medlem
AdamSmiths avatar
I fall du tänker ha datorn under en längre tid så skulle jag rekommendera 512 GB, åtminstone. Visst, du kan använda en extern SSD men kommer du på att du ville använda en programvara som tar upp mer plats 3 år från nu så är det ändå en bökigare lösning än att ha lite marginal på den interna lagringen.
Citera
2025-03-18, 11:36
Medlem
Jag har en Macbook air m1 som är inköpt för snart 2 år sedan. Köpte den för att använda till skolarbeten på universitet, surfa på fb, spela spel ibland (wow) och kolla film. Den överskrider alla mina behov med råge, är snabb, enkel att använda och har bra batteritid. Köpte en med 256gb, varav jag idag har 140 ledigt med alla standardprogram installerade + world of warcraft. Hade jag köpt en ny idag hade jag gått för m3
Citera
2025-03-18, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Ja, filer av alla slag typ, mappar

Man kan ju ha en full synkronisering av t ex mappen Dokument på datorn

Jag har en iPhone men har aldrig listat ut hur detta fungerar. Det känns som att den vill använda iCloud som back-up. Men jag känner inget behov av att ha dubletter på allt. Kan man använda iCloud bara som man göra med google-drive eller onedrive?

Synkronisera är för mig att det mer eller mindre görs en back-up av exakt hur det ser ut på datorn/mobilen?
Citera
2025-03-18, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blabaeret
Jag har en Macbook air m1 som är inköpt för snart 2 år sedan. Köpte den för att använda till skolarbeten på universitet, surfa på fb, spela spel ibland (wow) och kolla film. Den överskrider alla mina behov med råge, är snabb, enkel att använda och har bra batteritid. Köpte en med 256gb, varav jag idag har 140 ledigt med alla standardprogram installerade + world of warcraft. Hade jag köpt en ny idag hade jag gått för m3

Jo m1 håller enormt mycket, har en likadan som dig som jag har använt sedan 2021, Håller med dig om att m3 räcker gott och väl nu och i flera år.
Citera
2025-03-18, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rymdrattan
Jag har en iPhone men har aldrig listat ut hur detta fungerar. Det känns som att den vill använda iCloud som back-up. Men jag känner inget behov av att ha dubletter på allt. Kan man använda iCloud bara som man göra med google-drive eller onedrive?

Synkronisera är för mig att det mer eller mindre görs en back-up av exakt hur det ser ut på datorn/mobilen?

För iPhone och iPad så används iCloud för automatisk backup av i princip hela din lur, och synkronisering av en drös saker mellan dina olika Apple-enheter om du skulle ha flera. Vad som man vill ska synkas till iCloud och sina andra enheter kan man välja själv.

Det blir egentligen inte heller dubletter, men ändå en dubbel säkerhet kan man säga..

Hur iCloud fungerar vad gäller säkerhetskopiering och annat är inte svårt alls att lista ut, då det står klart och tydligt i den info Apple ger om detta, som är lätt att hitta med en enkel googling och sen bara läsa innantill genom att klicka på de olika alternativen

https://support.apple.com/sv-se/icloud
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in