Citat:
Ursprungligen postat av
faquarl
Hej,
Jag tappa omdmet helt igr jag tog kanske 7-8 linor kola och jag ska operera mig p mndag. Kommer bli svd under operationen, lite bakgrundsfakta jag brukar inte anvnda droger kanske party knarkar 1 gng om ret och det var helt efterblivet att gra det igr. Men det r gjort, jag undrar br jag stlla in operationen? r inte jtte sugen p att bertta fr lkaren d jag inte vill ha det i mina journaler. Samtidigt s vill jag inte d heller.
Om jag ter vldigt cleant och gr lnga promenader och dricker vatten kan jag f det ur mitt system tror ni?

Drack du alkohol? Rkte du cigaretter? Med risk fr att driva bort frn din frgestllning br patienten som ska opereras undvika alkohol i ungefr en mnad innan operation fr att minska risken fr komplikationer, och frbttra lkning. Rkstopp r alltid rekommenderat. Alkohol, cigg och kokain brukas vl rimligtvis tillsammans? r inte s insatt.
Din kropps aktuella skick r suboptimalt d den nyligen utsatts fr pfrestningar. Den strsta risken med att ha knarkat innan operation r att lkningsfrloppet kanske inte blir optimalt och du kanske kar risken fr en postoperativ infektion. Komplikationer p operationsbordet, arytmier, kad risk fr asystoli, bldningsbengenhet, kanske? Beror vl p om du har ngon bakomliggande sjukdom och om du r i dligt skick generellt pga ohlsosam livsfring.
Om du r orolig s br du ringa och sjukanmla dig. Det hnder varje dag. Du fr en ny tid fr planerad operation, kanske i nrtid, kanske inte. Kommer den uppskjutna operationen pverka din hlsa i det lnga loppet? Kanske, beroende p vilket organsystem operationen gller. Du har inte angivit detta i trdstarten, kanske fr att minska risken fr att outa dig. Annars vore det lite matnyttigt att veta vad du ska operera. En handled r vl kanske inte lika hg risk som att stenta aortan eller ta bort gallblsan.