• 2
  • 3
2025-03-08, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MpunktM
Du skrev fljande:
"Varfr skulle risken vara minimal? Jag litar mer p chatgpt n ditt pstende i varje fall..."

Vad tyckte du saknades i mitt svar? Men lita du p chatgpt. Den tnker tveklst bttre n vad du gr.
ja du r hjrndd som inte kan lsa en trd herregud. du har fel , HEJ
Citera
2025-03-08, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Horsemackan
ja du r hjrndd som inte kan lsa en trd herregud. du har fel , HEJ

Hahaha nu gjorde jag det och det blev nnu vrre. Din slutsats var allts att kroppen r pverkad, fantastiskt. Jag hller dock med dig om att TS hellre br lyssna p chatgpt n flashbackare som dig. Det var det enda av vrde du tillfrde.
Citera
2025-03-08, 17:45
Avstngd
Operera dig
Vad tror du kommer hnda?
Berttar du fr lkaren kommer dom dra in alla mjliga instanser.
N hll tyst och operera dig.
Men inget knark eller alkohol mer denna helg
Citera
2025-03-08, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MpunktM
Hahaha nu gjorde jag det och det blev nnu vrre. Din slutsats var allts att kroppen r pverkad, fantastiskt. Jag hller dock med dig om att TS hellre br lyssna p chatgpt n flashbackare som dig. Det var det enda av vrde du tillfrde.

du r fortfarande hjrndd som ens svarar i den hr trden
Citera
2025-03-08, 20:24
Medlem
Du vill inte ta den risken, narkos r betydligt allvarligare n vad dom flesta frstr. Narkoslkaren behver veta allt som kan tnka stra narkosen. ven vid perfekta frhllanden r narkos den strsta risken vid en operation.
Citera
2025-03-08, 20:56
Medlem
nannous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av faquarl
Hej,
Jag tappa omdmet helt igr jag tog kanske 7-8 linor kola och jag ska operera mig p mndag. Kommer bli svd under operationen, lite bakgrundsfakta jag brukar inte anvnda droger kanske party knarkar 1 gng om ret och det var helt efterblivet att gra det igr. Men det r gjort, jag undrar br jag stlla in operationen? r inte jtte sugen p att bertta fr lkaren d jag inte vill ha det i mina journaler. Samtidigt s vill jag inte d heller.

Om jag ter vldigt cleant och gr lnga promenader och dricker vatten kan jag f det ur mitt system tror ni?

Drack du alkohol? Rkte du cigaretter? Med risk fr att driva bort frn din frgestllning br patienten som ska opereras undvika alkohol i ungefr en mnad innan operation fr att minska risken fr komplikationer, och frbttra lkning. Rkstopp r alltid rekommenderat. Alkohol, cigg och kokain brukas vl rimligtvis tillsammans? r inte s insatt.

Din kropps aktuella skick r suboptimalt d den nyligen utsatts fr pfrestningar. Den strsta risken med att ha knarkat innan operation r att lkningsfrloppet kanske inte blir optimalt och du kanske kar risken fr en postoperativ infektion. Komplikationer p operationsbordet, arytmier, kad risk fr asystoli, bldningsbengenhet, kanske? Beror vl p om du har ngon bakomliggande sjukdom och om du r i dligt skick generellt pga ohlsosam livsfring.

Om du r orolig s br du ringa och sjukanmla dig. Det hnder varje dag. Du fr en ny tid fr planerad operation, kanske i nrtid, kanske inte. Kommer den uppskjutna operationen pverka din hlsa i det lnga loppet? Kanske, beroende p vilket organsystem operationen gller. Du har inte angivit detta i trdstarten, kanske fr att minska risken fr att outa dig. Annars vore det lite matnyttigt att veta vad du ska operera. En handled r vl kanske inte lika hg risk som att stenta aortan eller ta bort gallblsan.
Citera
2025-03-08, 21:29
Medlem
faquarls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nannou
Drack du alkohol? Rkte du cigaretter? Med risk fr att driva bort frn din frgestllning br patienten som ska opereras undvika alkohol i ungefr en mnad innan operation fr att minska risken fr komplikationer, och frbttra lkning. Rkstopp r alltid rekommenderat. Alkohol, cigg och kokain brukas vl rimligtvis tillsammans? r inte s insatt.

Din kropps aktuella skick r suboptimalt d den nyligen utsatts fr pfrestningar. Den strsta risken med att ha knarkat innan operation r att lkningsfrloppet kanske inte blir optimalt och du kanske kar risken fr en postoperativ infektion. Komplikationer p operationsbordet, arytmier, kad risk fr asystoli, bldningsbengenhet, kanske? Beror vl p om du har ngon bakomliggande sjukdom och om du r i dligt skick generellt pga ohlsosam livsfring.

Om du r orolig s br du ringa och sjukanmla dig. Det hnder varje dag. Du fr en ny tid fr planerad operation, kanske i nrtid, kanske inte. Kommer den uppskjutna operationen pverka din hlsa i det lnga loppet? Kanske, beroende p vilket organsystem operationen gller. Du har inte angivit detta i trdstarten, kanske fr att minska risken fr att outa dig. Annars vore det lite matnyttigt att veta vad du ska operera. En handled r vl kanske inte lika hg risk som att stenta aortan eller ta bort gallblsan.

Jag drack alkohol inte s att jag blev dygnrak men nd mrkvrt pverkad.
Precis jag vill inte outa mig, men det r ingen "farlig operation" jag ska gra. r en idrottsskada.
Citera
2025-03-08, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian66
Du kan ringa sjukvrden anonymt och frga vad som gller. Dr kan du ppna upp och bara gilla lget.
D fr du vl den bsta informationen vad som gller och inte gller.
Det kostar bara ett samtal.
Hr har du bsta svaret.

Case closed!
Citera
2025-03-08, 21:44
Medlem
nannous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av faquarl
Jag drack alkohol inte s att jag blev dygnrak men nd mrkvrt pverkad.
Precis jag vill inte outa mig, men det r ingen "farlig operation" jag ska gra. r en idrottsskada.

Fattar. Gissar att det gller ortopedi. Som det str i inlgg 29 s r narkos strsta risken under en operation. Det hnder mycket sllan att livshotande komplikationer intrffar pga narkos, men betydligt oftare att patienten behver stttas med lkemedel fr att hlla blodtrycket. Detta gller nstan alltid ldre eller skra patienter. Beroende p hur du knner dig nu s kanske det r bst att skjuta p operationen till ett senare tillflle d det gtt en tid sedan du drack eller tog narkotika.

Lter nd som att du lever aktivt d du ska f hjlp med en idrottsskada. Lt det g en tid efter operationen innan du dricker eller festar igen fr att ka chanserna att snabbare komma tillbaka och trna igen. Du verkar ocks ha lite ngest av att ha hamnat i ett sammanhang som tillt dig att dra i dig 7-8 linor kokain ven om du inte gr det regelbundet. Kanske vrt att se ver de faktorer som tillt dig att hamna i den situationen och eventuellt missa en operation dagarna eftert?

Blev lite tips frn coachen i detta inlgg men en jklig ondig situation fr dig att hamna i.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in