2025-03-10, 12:58
Medlem
Suffrag1s avatar
Vad gäller när säljaren angett att avloppet till huset vi köpt har infiltration men nu visar det sig inte alls stämma. Finns endast en trekammarbrunn. Kan jag använda mig av dolda fel? Eller får vi skylla oss själva som inte kollade upp detta?
Citera
2025-03-10, 13:08
Medlem
KingsBishops avatar
Står det i köpebrevet att det är infiltration så borde du kunna reklamera köpet, eller hävda kontraktsbrott.

Dolda fel gäller så vitt jag fattat det inte fel i mark, utan endast i byggnaden.

Jag hade ett liknande fall när vi köpte hus. Stod att byggnaden va kopplat till kommunalt avlopp, men det va det inte.

Vi gjorde upp direkt med säljaren.
Citera
2025-03-10, 13:30
Medlem
Suffrag1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KingsBishop
Står det i köpebrevet att det är infiltration så borde du kunna reklamera köpet, eller hävda kontraktsbrott.

Dolda fel gäller så vitt jag fattat det inte fel i mark, utan endast i byggnaden.

Jag hade ett liknande fall när vi köpte hus. Stod att byggnaden va kopplat till kommunalt avlopp, men det va det inte.

Vi gjorde upp direkt med säljaren.

Okej, jag kanske hör av mig till mäklaren också. Tack för ditt svar!
Citera
2025-03-10, 13:48
Medlem
Är du säker på att det inte är infiltration också?

Är ju ganska vanligt att man har infiltration efter trekammarbrunnen.
Citera
2025-03-10, 14:36
Medlem
Suffrag1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Är du säker på att det inte är infiltration också?

Är ju ganska vanligt att man har infiltration efter trekammarbrunnen.

Enligt grannen så har vi gemensamt avlopp efter trekammarbrunnen och då ska det inte vara någon infiltration. Vet någon var jag hittar ritning eller liknande på avloppet? Finns det hos kommunen?
Citera
2025-03-10, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Suffrag1
Enligt grannen så har vi gemensamt avlopp efter trekammarbrunnen och då ska det inte vara någon infiltration. Vet någon var jag hittar ritning eller liknande på avloppet? Finns det hos kommunen?

Kan ju vara en gemensam infiltration.

En infiltration är ju bara en stor sandbank som vattnet ska rinna genom efter att det passerat trekammarbrunnen och filtreras i sanden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in