2025-03-11, 21:22
Medlem
skatteverk1s avatar
Det är få saker som gör mig arg på riktigt, men när det är människor som verkar totalt inkapabla att lära sig ens de mest basala sakerna så kokar jag inombords. Tyvärr är det inte ens bara gamla människor, de finns överallt. Det kan vara någon som gör allt i slow-motion eller inte kan byta ingång på TVn oavsett hur många gånger man förklarar. Alltid trycker på uppenbara scam grejer. Det värsta är dem som envisas med att göra det själv även när man ser i realtid att de gör fel. Jag vill skrika rakt ut i frustration
Är jag ensam eller vad har ni för värsta teknik/IT vanor hos andra?
(var osäker på var jag skulle lägga tråden så flytta gärna om det är fel)
Citera
2025-03-11, 22:18
Medlem
Jag får förklara för min fru , var fjärde månad, skillnaden på Wifi och internet.
Varje höst måste jag förklara hur ventilationen fungerar i ett hus med självdrag.
Citera
2025-03-11, 23:56
Medlem
skatteverk1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2023-01-01
Alla är inte lika smarta som oss.

Det irriterande är att jag själv inte ens är överdrivet smart, men för en del verkar konceptet logik och minne försvinnan totalt så fort teknik är inblandat

Citat:
Ursprungligen postat av JohnTigris
Jag får förklara för min fru , var fjärde månad, skillnaden på Wifi och internet.
Varje höst måste jag förklara hur ventilationen fungerar i ett hus med självdrag.

Åh ventilationen, klassiker
Citera
2025-03-13, 04:57
Bannlyst
Så är det! Jag kan programmera en egen databas och skriva egna program. Skrev en wordpress liknade plattform innan wordpress en fanns och skrev eget shopping system i javascript runt 1996.

Men när jag skulle sätta ihop slutstycket på AK4 så var jag hur jävla trög som helst. Dvs vi är olika i vår herres hage.
Citera
2025-03-13, 06:33
Medlem
knarkhitlers avatar
Jag tror att det helt går att bota med lite brysk tillrättavisning.

Jag har en kamrat vi kan kalla Roffe som ideligen frågade mig om hjälp med att installera om windows på 2000-talet.
Till slut röt jag till med "bara gör som det står på skärmen, det upphör inte att vara svenska för att det står på en datorskärm. Skitsamma om det går fel, du ska ändå blåsa burken" och la på luren.

Roffe lyckades och är idag mycket mer kapabel när det kommer till det tekniska.
Min teori är att det handlar lite om en rädsla att göra fel som får folk att bara kapitulera direkt.
Citera
2025-03-19, 02:51
Medlem
McCarthy01s avatar
Ojoj, minns hur jobbigt det var att försöka lära en f.d. kompis som var hård på flaskan hur hans nya dator funkade och hur han skulle fixa internetuppkoppling (detta var 2012). Fick verkligen hjälpa honom steg för steg och repetera om och om igen (han hade ingen datorvana sedan tidigare då han brukade supa upp sina pengar). Aldrig mer.
Citera
2025-03-19, 13:55
Medlem
Relaterad tråd
(FB) Det roligaste en teknologiskt efterbliven sagt till er?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in