2025-03-12, 17:41
Medlem
Hej!
Precis kpt en Kia E-niro my 21. Nu ska jag fr frsta gngen ladda en elbil. Vi har genom bostadsrttsfreningen ftt in charge amps laddboxar som r kopplade till ett kort frn eways. Funderar lite p tv saker:
1. Vad hnder nr bilen ntt landsgrnsen p 80%, fortstter laddboxen mata strm som jag betalar fr eller avbryts laddningen?
2. Har lst att bilens 12-voltsbatteri r lite knsligt och ibland laddas ur i samband med laddning. Behver sladden dras ur i samband med laddning eller kan jag sova tryggt ver natten ven med sladden i?

Tacksam fr alla svar en novis kan f!
Citera
2025-03-12, 17:45
Medlem
greger-von-ross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dezron
Hej!
Precis kpt en Kia E-niro my 21. Nu ska jag fr frsta gngen ladda en elbil. Vi har genom bostadsrttsfreningen ftt in charge amps laddboxar som r kopplade till ett kort frn eways. Funderar lite p tv saker:
1. Vad hnder nr bilen ntt landsgrnsen p 80%, fortstter laddboxen mata strm som jag betalar fr eller avbryts laddningen?
2. Har lst att bilens 12-voltsbatteri r lite knsligt och ibland laddas ur i samband med laddning. Behver sladden dras ur i samband med laddning eller kan jag sova tryggt ver natten ven med sladden i?

Jag hade en sn bil frut.
Laddningen pgr till 100% sen stngs strmen av till bilen och bilen mottar ingen mer strm.

Nej, du behver inte oroa dig ver bilens 12-volt
Citera
2025-03-12, 20:14
Moderator
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dezron
Hej!

Laddningen pgr tills bilen ntt sin laddgrns som man kan stlla in. Nr grnsen ntts upphr strmmen. Du kan lugnt lta kontakten sitta kvar. 12V-batteriet laddas regelbundet frnn hgspnningsbatteriet och man behver inte oroa sig fr det.
Citera
2025-03-12, 21:13
Medlem
Tackar fr svar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här