• 1
  • 2
2025-03-14, 22:56
Medlem
pn222jws avatar
Det påminner nästan om a priorisk eller a posteriorisk kunskap. Är vår observation en del av verkligheten eller inte? Vill någon visa oss verkligheten eller råkar vi bara utrustats med varseblivning? "Ta min hand och jag ska visa dig..." på ett inre plan eller (ytligt ateistiskt) "Det spelar ingen roll...".
Citera
2025-03-14, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Definiera vad du menar med diskret och kontinuerlig i denna kontext, för i vanligt språkbruk är det nonsens.

Jag pratar om diskret och kontinuerlig inom fysiken.

Plancklängd och Plancktid indikerar en diskret tillvaro. Likaså partiklar inom kvantmekaniken. De är kvantiserade och kan således bara anta diskreta värden.

Vågfunktioner däremot beskrivs som kontinuerliga. Likaså rumtiden i den allmänna relativitetsteorin.
Citera
2025-03-14, 23:55
Medlem
Schnuppfens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pn222jw
Det påminner nästan om a priorisk eller a posteriorisk kunskap. Är vår observation en del av verkligheten eller inte? Vill någon visa oss verkligheten eller råkar vi bara utrustats med varseblivning? "Ta min hand och jag ska visa dig..." på ett inre plan eller (ytligt ateistiskt) "Det spelar ingen roll...".

Vi kan ju låna kunskap från Matematiken där begreppen "kontinuerlig" och "diskret" används inom funktionsläran. Det talas ju om Heavyside's stegfunktion som förvisso är konkret, men rent formellt DISkret.

I denna tråd är vi ju Filosofer och därmed tillåter vi dubbeltydiga verkligheter. Verkligheten uppvisar såväl diskreta/icke-konkreta betingelser som kontinuerliga sådana.
Citera
2025-03-15, 00:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Einh
Nja fast på kvantnivå beter sig elementarpartiklar mer diskret skulle jag säga.

Sean Carroll hävdar ju kvant fält och kvant vågor.

så jag tror dig inte..
Citera
2025-03-15, 22:09
Medlem
MissAjDiHiDis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Einh
Jo, det är ju det den verkar vara.
Det känns bara så motsägelsefullt men vad vet jag.
Vi vet inte så mycket. För en del håller dom hemligt för oss.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in