Citat:
Ursprungligen postat av
Candysshh
Jag spånade lite om när jag kan köra epan igen. Den har fått registreringsbesiktning av polisen. Så basicly undrar jag om kan nåt om följande - Om a-traktorn (på regbesiktningen) blir godkänd som en a-traktorn igen, men med brister som Lampor och Mätarhuset dött som jag vet är viktigt på besiktningen. Får jag då köra den och får typ såhär 30 dagar till en efterkontroll, eller vanligt besiktning. Får jag liksom köra den I 30 dagar eftersom det var en godkänd a-traktorn men med småbrister. Eller blir hela besiktningen underkänd om till exempel mätarhuset är dött, mycket frågetecken här som jag behöver svar på
En A-traktor skall besiktigas var 24:e månad. Jag gissar att det räcker att du loggar in på Transportstyrelsen och tittar under "mina fordon". Där kommer det stå JA eller NEJ om den är godkänd för trafik.
https://besikta.se/sa-funkar-det/nar...kta/a-traktor/
Sen så ska ett fordon inte bara vara besiktigat, fordonet ska vara i säkert och körbart skick. En kontrollbesiktning är just bara en kontroll vid den specifika tidpunkten. Dessutom kan flygande besiktningar förekomma, d v s att du kan bli invinkad och att polisen gör en kontroll av fordonet. Sedan så är du som förare alltid ansvarig att fordonet är i godkänt skick när du för fram bilen på vägen. Du får alltså inte köra med släckta lampor, trasig bromsbelysning, bristfällig upphängning osv. Dessutom ska fordonet vara rätt försäkrat med för att få röra sig i trafiken.