2025-03-22, 01:09
Medlem
bilar101s avatar
Hej!

Om en Mac med OSX har ett firmware-lösenord. Kan polisen själva komma runt det, eller få Apple att göra det?

Svaret är till 99% ja — men tänker ändå fråga er kunniga.

Tack
Citera
2025-03-22, 01:59
Medlem
Mia-Rovys avatar
Polisen får sedan något år tillbaka attackera/göra intrång och använda skadlig kod och okända säkerhetshål såsom virus eller trojaner för att få kontroll över eller övervaka enheter.

Så ”kan” de? Få vet. Om de kan så kommer du inte att få veta det ändå.

Kan du få virus på din dator? Få vet. Men antagligen.

När det gäller att tvinga företag som Apple att lämna ut lösenord så kan jag utan att ha läst lagen säga att de måste lämna ut den informationen om Polisen begär det. Jag är så självsäker för att det är vettigt och vore väldigt konstigt annars. Vanligt vett gäller i domstolen, det är sällan rättshaverister får rätt.
Däremot så kan informationen vara krypterad med en nyckel som endast ägaren besitter
Senast redigerad av Mia-Rovy 2025-03-22 kl. 02:16.
Citera
2025-03-22, 05:46
Medlem
Niggwards avatar
Ja, annars så springer alla kriminella till Apple Store i detta nu
Citera
2025-03-22, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niggward
Ja, annars så springer alla kriminella till Apple Store i detta nu
Jag tror personligen inte att Apple kan plocka bort ett lösenord och besegra krypteringen på så sätt.

Däremot är det ju knappast MacOS man bör köra om man är kriminell av helt andra skäl. Kan de inte komma in i din dator kopplar de in skit i hårdvaran som snällt sitter och väntar på att du loggar in, eller så skickar de dig malware via iMessage eller dylikt.
Citera
2025-03-23, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mia-Rovy
Polisen får sedan något år tillbaka attackera/göra intrång och använda skadlig kod och okända säkerhetshål såsom virus eller trojaner för att få kontroll över eller övervaka enheter.

Så ”kan” de? Få vet. Om de kan så kommer du inte att få veta det ändå.

Kan du få virus på din dator? Få vet. Men antagligen.

När det gäller att tvinga företag som Apple att lämna ut lösenord så kan jag utan att ha läst lagen säga att de måste lämna ut den informationen om Polisen begär det. Jag är så självsäker för att det är vettigt och vore väldigt konstigt annars. Vanligt vett gäller i domstolen, det är sällan rättshaverister får rätt.
Däremot så kan informationen vara krypterad med en nyckel som endast ägaren besitter

Jag har för mig att man just pga detta övergick till det så kallade zero-knowledge konceptet och att krypteringsnyckeln genereras och ägs av enheten. Men jag kan ha fel, är ingen Apple konsument.
Citera
2025-03-23, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lsof-i-n
Jag har för mig att man just pga detta övergick till det så kallade zero-knowledge konceptet och att krypteringsnyckeln genereras och ägs av enheten. Men jag kan ha fel, är ingen Apple konsument.

Du har inte fel, det är korrekt. Krypteringsnyckeln för filevault är ett derivat av flera saker, bl.a. lösenordet, så är detta tillräckligt starkt är det ingen som rår på innehållet i en avstängd Macbook.

Därför är ju vägen in via iCloud eller andra onlineintrång/gömda säkerhetshål/riggade updates troligen den väg myndigheterna tar sig in.
Citera
2025-03-23, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dryckeshorn
Du har inte fel, det är korrekt. Krypteringsnyckeln för filevault är ett derivat av flera saker, bl.a. lösenordet, så är detta tillräckligt starkt är det ingen som rår på innehållet i en avstängd Macbook.

Därför är ju vägen in via iCloud eller andra onlineintrång/gömda säkerhetshål/riggade updates troligen den väg myndigheterna tar sig in.

Intressant. Har inte anskaffat mig den nya kunskapen, det finns något i lagen som benämns "inhämtning på distans", ungefär. Detta uppfattar jag som tillgång till Cloud tjänster, men iCloud är då alltså fortfarande under apples våld?
Citera
2025-03-24, 07:42
Medlem
Citat:
Intressant. Har inte anskaffat mig den nya kunskapen, det finns något i lagen som benämns "inhämtning på distans", ungefär. Detta uppfattar jag som tillgång till Cloud tjänster, men iCloud är då alltså fortfarande under apples våld?

"inhämtning på distans" avser nog snarare att hacka/smyga in trojaner på slutenheterna,
även iCloud har varit krypterat med användarnas lösenord - heter "strong protection scheme" eller liknande så att Apple inte haft insyn, men de slutade med detta i t.ex. UK pga lagkrav, så datat lagras med tillgänglighet från Apples sida och myndigheterna där numera.
Citera
2025-03-24, 16:39
Medlem
sparas inte lösenorden krypterade idag och då bara går att läsa med min nyckel?
Citera
2025-03-25, 02:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KarlJahn
sparas inte lösenorden krypterade idag och då bara går att läsa med min nyckel?

Tror inte ditt lösenord sparas någonstans överhuvudtaget

Edit: i klartext.
Senast redigerad av lsof-i-n 2025-03-25 kl. 02:32.
Citera
2025-03-28, 02:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dryckeshorn
"inhämtning på distans" avser nog snarare att hacka/smyga in trojaner på slutenheterna,
även iCloud har varit krypterat med användarnas lösenord - heter "strong protection scheme" eller liknande så att Apple inte haft insyn, men de slutade med detta i t.ex. UK pga lagkrav, så datat lagras med tillgänglighet från Apples sida och myndigheterna där numera.

Alright, alltid förträffande att bli bekant med definitioner. "Med tillgänglighet från Apples sida och myndigheterna där numera." Snälla utveckla detta.
Citera
2025-03-28, 08:28
Medlem
Citat:
Alright, alltid förträffande att bli bekant med definitioner. "Med tillgänglighet från Apples sida och myndigheterna där numera." Snälla utveckla detta.

Används molndatat med hjälp av användarens - ofta säkerhetsstretchade - lösenord, skrivningar/läsningar till och från molnet är krypterade, och nyckeln bara finns på användarens enheter, så är det svårt för även Apple och myndigheter att få tillgång till lagrade filer och annan data.

Detta blev olagligt i bl.a. UK, så nu lagras iCloud-data där med en nyckel Apple känner till, eller helt okrypterat. Myndigheterna kan därmed göra en meningsfull husrannsakan mot Apple.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in