• 1
  • 2
2025-03-27, 22:08
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Jag skulle föreslå att du monterar ett skiljerelä, som gör att alla batterier alltid laddas när du kör och kopplar bort bilens startbatteri när motorn stannar. Då slipper du slå på och av laddning manuellt
Förutsatt att du inte använder belysning, radio eller annan "bilutrustning" när du står still kommer startbatteriet då alltid var fullt.
Detta är ett (enkelt och billigt), av flera sätt att koppla förbruknings och startbatterier i motorfritidsbåtar, där det är ett absolut krav att startbatteriet alltid är fullt så motorn startar, av säkerhetsskäl.
Volvo Penta har också laddningsfördelare av diodtyp som brukar gå att hitta billigt på t ex Tradera, eller i någon Penta eller båtgrupp på Facebook, finns t ex som klarar 70A eller 160A generator.
Artikelnummer t ex, Penta 87298 eller 3819124.

Då kopplar du så klart radio och belysning mm för bodelen till förbrukningsbatterierna, så bara dom belastas när du står still.

Någon har föreslagit att kika på lösningar för husbilar vilket så klart är smart, jag har inte koll på dom utan är mer båtmänniska. Tror dock att lösningarna borde vara liknande.

Här finns en del nyttig läsning gällande båt, men det passar nog bra för ditt syfte också.
http://www.dagensbatliv.se/el-och-el...py-ra-tt-sa-tt

Finns såna där laddningsfördelare/laddningsreläer till bilar/husbilar också. Antagligen samma sak som till båtar fast något billigare (allt som kallas "marint" är extra dyrt)... Bara att googla.

Men de funkar så att när startbatteriet är fullt och inte tar laddning längre så styrs strömmen automatiskt över till "fritidsbatteriet". Alla husbilar har en sån lösning.
Citera
2025-03-27, 22:28
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Finns såna där laddningsfördelare/laddningsreläer till bilar/husbilar också. Antagligen samma sak som till båtar fast något billigare (allt som kallas "marint" är extra dyrt)... Bara att googla.

Men de funkar så att när startbatteriet är fullt och inte tar laddning längre så styrs strömmen automatiskt över till "fritidsbatteriet". Alla husbilar har en sån lösning.
Ja marint är dyrt, men oftast bra kvalitet om man köper original märkesdelar.
Jag har bägge dioderna från Penta som jag tog som exempel, 300kr för 70A och 450kr för 160A betalade jag på Tradera.
Som jag skrev har jag dålig (eller ingen) koll på husbilar, men det är säkert minst lika bra att leta lösningar där fast det nog inte heller är billigt.

Ett snack med någon som säljer eftermarknads generatorer är nog en bra väg att gå, för att få kunskap relaterat till just det projekt man håller på med. Startmotor.se t ex, https://www.startmotor.se/
Citera
2025-03-28, 17:52
Medlem
448s avatar
Vill du massa ström så släng två 100W paneler på taket.

Sen en lös 100W panel med lång sladd som du ha mot solen tex på framrutan under dagen o sidan på kvällen or whatever

Sen en mppt regulator som klarar av att ladda 15-20 ampere

Panelerna skall vara i pararellkoppling så bara en kan leverera kräm

Kanske en 3000 spänn på nätet
Citera
2025-03-31, 07:10
Moderator
pbos avatar
Tråden berör inte teknologi som vetenskap utan eget husbilsbygge.

Fysik, matematik och teknologi --> Övriga fordon
/Moderator
Citera
2025-03-31, 10:13
Medlem
Limma skinkbits avatar
Jag hade nog satsat på en DC/DC-laddare istället för att bara koppla samman batterierna med skiljerelä. Man får lite bättre kontroll på laddströmmarna då. Ett nästan urladdat bodelsbatteri skulle annars kunna sno åt sig för mycket av laddströmmen.
Citera
2025-04-01, 03:09
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Limma skinkbit
Jag hade nog satsat på en DC/DC-laddare istället för att bara koppla samman batterierna med skiljerelä. Man får lite bättre kontroll på laddströmmarna då. Ett nästan urladdat bodelsbatteri skulle annars kunna sno åt sig för mycket av laddströmmen.

Batteribankem skall ha en sån här bredvid batterierna.
Grov kabel till laddaren för maximal laddning vid körning trots stepup.

Man bör även ha en huvudbrytare så man kan koppla ihop batteribanken med startaccen manuellt om startaccen är död
Citera
2025-04-18, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Batteribankem skall ha en sån här bredvid batterierna.
Grov kabel till laddaren för maximal laddning vid körning trots stepup.

Man bör även ha en huvudbrytare så man kan koppla ihop batteribanken med startaccen manuellt om startaccen är död

Det flesta skilje rälen som du snålköper är i själva verket en simpel diod av lite grövre modell, och alla dioder har förluster , så räkna med att laddströmmen på extrabatterierna kommer ligga någon/några volt lägre.
Så du inte får panik och byter generator för 2000 kr bara för och spara 300 på rälet......

Det finns ingen riktigt bra lösning för och dela upp laddning till två banker med en generator, ska man ha ett system med redundans behövs två generatorer
Citera
2025-04-19, 11:55
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freeandfreaky
Det flesta skilje rälen som du snålköper är i själva verket en simpel diod av lite grövre modell, och alla dioder har förluster , så räkna med att laddströmmen på extrabatterierna kommer ligga någon/några volt lägre.
Så du inte får panik och byter generator för 2000 kr bara för och spara 300 på rälet......

Det finns ingen riktigt bra lösning för och dela upp laddning till två banker med en generator, ska man ha ett system med redundans behövs två generatorer

Såg att det fattades en länk i mitt inlägg.

Menar en sån här till förbrukarbanken

https://www.victronenergy.com/dc-dc-...rters-isolated

Det är ingen enkel diod

Ett skiljerelä är ofta ett relä som är.spänninsgstyrd o saknar spänningsfall

Under 12.9 så separeras batteribamken och över 13.7 så är dom ihopkopplade
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto