• 2
  • 3
2025-03-29, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Radu
Jag vet redan att jag är en idiot så ni behöver inte påpeka det men jag känner att jag skulle vilja testa någonting psykedeliskt - Jag har ingen avsikt att bli bäng eller käka svamp på helgen eller var man nu gör - jag är nyfiken på detta jag hört om hur man kan få en ny inställning till livet och hur man kan komma till insikt kring sin roll i universum via "psykadelics". Jag har hört om fler personer som har låst upp sig själva (mina ord) och kommit till helt nya insikter kring livet efter en tripp. Det skrämmer mig samtidigt som det lockar mig. Tänka att kunna skita i allt trams som inte spelar någon roll. Jag tror att jag har en beroende-personlighet och det har fått mig att alltid ta avstånd från allt som har med droger att göra (exklusive folköl) men jag är nyfiken.

Finns det någonstans man kan åka och ha en kontrollerad upplevelse lagligt?

Kan man testa under kontrollerade former någonstans?

Tacksam för svar.

Psykadeliska droger såsom LSD, Svampar och Peyote är inte beroendeframkallande.
Så det är det sista du skall oroa dig för.

Du har rätt i att det kan låsa upp dig mentalt.

Enda kontrollerade formerna är i Sydamerika där du kan besöka shamaner som tar dig genom en resa.

Men det är inte rekommenderat då det är enormt starka doser.

Bästa är att beställa ett growth-kit för svampar och odla dem själv, sen torka och koka te på cirka 4g svamp, drick allt.

Se till att denna dag är du helt fri, låser dörren och stänger av mobilen.
Inte för hög musik eller störda filmer på tv.

Vill du ha en starkare resa kör du 6-7g när du kokar te.
Citera
2025-03-29, 12:29
Moderator
Psilosophers avatar
Rubrik justerad. Vänligen beakta regel 1.09
/Moderator
Citera
2025-03-29, 12:35
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Finns det någonstans man kan åka och ha en kontrollerad upplevelse lagligt?

Ayahuasca är semilegalt i en del områden. I Sydamerika har du många alternativ och där har du också möjlighet att delta i San Pedro-ceremonier vilket antagligen är det mest nybörjarvänliga även om man kan diskutera vilket som smakar värst.
Citera
2025-03-29, 14:18
Medlem
BedBoys avatar
Mina tips är att:

Första gången du tar något gör det i en säker miljö. Du behöver inte åka utomlands, hyr ett hus på landet typ. Viktiga är att du känner dig trygg och är med personer du litar på.

Ha en nykter person med eller en person med mycket erfarenhet. Du vill kunna ställa frågor som "Eh, blinkar den där lampan?" och nån som säger "Hehe, nä". När man trippat flera gånger släpper man ofta sånt och ba går mer the flow, första gångerna är de vanligt att man vill veta vad som är hallisar och inte.

Läs tripprapporter och läs på om substansen. HÖFTA INTE MED INTAGET. Är det svamp, väg svampen. Är det annat, va säker på att du kollat vad det är och hur mycket det är.

Mitt tips är att inte börja med skumma RC grejjer man kan köpa lagligt på nätet. Mycket av det är otestat. Börja med LSD eller svampar. Mitt tips är egentligen för folk som är sugna att börja med en större dos THC (typ en edible) i samma situation. Det är inte samma sak, men när du trippar kommer de finnas perioder där omvärlden blir annorlunda och du kan uppleva liknande upplevelser på en starkare mängd THC. Dock menar jag inte en monstermängd THC, att käka 100mg THC och tänka att det är som LSD är absolut inte samma sak, personligen skulle jag nog säga att 100mg THC är betydligt mer hardcore än 100ug LSD. Skulle säga ett en 25mg THC gummie är en bra start. Om du tycker det är jätteobehagligt att vara så bäng så kommer kanske en normaldos tripp inte vara något för dig, då äre bättre att börja microdosera och arbeta dig upp.

Sen så klart: Telefoner avstängda, se till att de finns mat (gärna vegetariskt, det kan kännas olustigt att äta djur precis efter man trippat), nån mysig plats och lägga sig på med filtar och kuddar, möjligheten att spela musik. Att ha några öl i kylen som man kan dricka efter trippen lagt sig är trevligt, dock kan man bli väldigt osugen på öl.

Och en sak: Om du trippar, att röka weed gör trippen SJUKT mycket mer intensiv. Rekommenderar inte och göra detta första gången. Det sätter verkligen sprätt på upplevelsen. Samma sak så klart med typ lustgas osv. För oss som trippat flera gånger är det kul att man kan välja att acca, men första gången kommer trippen vara tillräckligt kul i sig.

Och hoppas du testar och har en kul resa, även om man bara gör det en gång i livet är det en oförglömlig upplevelse.
Senast redigerad av BedBoy 2025-03-29 kl. 14:22.
Citera
2025-03-29, 21:47
Medlem
Glossis avatar
Kanske börja meditera, bli religiös etc. om du nu söker klarhet och svar på din roll i universum istället för någon sorts genväg som i slutändan är ett rusmedel man bör använda för att ha kul och festa på. Timothy Learys största synd var inte att han predikade att fred, kärlek och universiell förståelse kunde fås genom en 5$ lapp med LSD utan den var att han faktiakt trodde på det oironiskt.
Citera
2025-04-04, 20:51
Medlem
Radus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glossi
Kanske börja meditera, bli religiös etc. om du nu söker klarhet och svar på din roll i universum istället för någon sorts genväg som i slutändan är ett rusmedel man bör använda för att ha kul och festa på. Timothy Learys största synd var inte att han predikade att fred, kärlek och universiell förståelse kunde fås genom en 5$ lapp med LSD utan den var att han faktiakt trodde på det oironiskt.
Som sagt, jag vet ingenting om detta men det som har lockat mig är de historier jag hört om hur folk har trippat för att sedan kunna släppa detaljer som inte spelar någon roll, fritt översatt. Jag är nästan sjukligt upphängd på skit som inte spelar någon roll och det vore så skönt att kunna slippa detta. Jag är ingen ungdom och har haft perioder av att vara sökare men jag har aldrig ens varit nära att tro på gudar eller andra väsen och att meditera skulle bara bli en övning i att sitta still för mig. Hard pass.
Trafiken är en av mina ömma tår - Jag har följt efter personer som gjort mig orätt i trafiken, hela vägen hem och gett dem en trafiklektion i deras garage. Några timmar senare kan jag inte fatta hur jag kan bry mig. Jag vill bara kunna rycka på axlarna och säga "whatever"... Typ. Jag vill ha ett chillpill.
Citera
2025-04-05, 14:06
Medlem
Ulf-Knulldells avatar
Citat:
Som sagt, jag vet ingenting om detta men det som har lockat mig är de historier jag hört om hur folk har trippat för att sedan kunna släppa detaljer som inte spelar någon roll, fritt översatt. Jag är nästan sjukligt upphängd på skit som inte spelar någon roll och det vore så skönt att kunna slippa detta. Jag är ingen ungdom och har haft perioder av att vara sökare men jag har aldrig ens varit nära att tro på gudar eller andra väsen och att meditera skulle bara bli en övning i att sitta still för mig. Hard pass.
Trafiken är en av mina ömma tår - Jag har följt efter personer som gjort mig orätt i trafiken, hela vägen hem och gett dem en trafiklektion i deras garage. Några timmar senare kan jag inte fatta hur jag kan bry mig. Jag vill bara kunna rycka på axlarna och säga "whatever"... Typ. Jag vill ha ett chillpill.

Det verkar som att du bär på mycket ilska och frustration, det kan psykadelika mycket väl hjälpa dig med även om det inte finns några garantier och din nyfikenhet kring att vilja prova är ett bra tecken att faktiskt ge det en chans.
Det enda som ligger dig i fatet kan vara att jag upplever dig ha ett kontrollbehov, att allt ska vara så uppstyrt.
Att ta en tripp handlar om att våga släppa kontrollen och jobba med trippen, inte emot den.
Nu säger jag inte att du bara ska slänga i dig skiten hipp som happ och bara hoppas på det bästa, tvärtom..
Men jag tycker inte heller att du ska bygga upp för mycket "murar" kring upplevelsen heller för då finns risken att du blir förskräckt när verkligeheten rämmnar.

Gör det mysigt omkring dig, ha med någon "sitter" om det hälper dig att slappna av, förbered lite med schysst musik etc. Bensodiazepiner kan vara bra att ha till hands om det blir för övermäktigt för dig och personligen tar jag alltid tjack för att skjuta mig ur en ev. jobbig afterglow, men det är en smaksak.
Happy trippin'
Citera
2025-04-06, 00:22
Medlem
Radus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Knulldell
Det verkar som att du bär på mycket ilska och frustration, det kan psykadelika mycket väl hjälpa dig med även om det inte finns några garantier och din nyfikenhet kring att vilja prova är ett bra tecken att faktiskt ge det en chans.
Det enda som ligger dig i fatet kan vara att jag upplever dig ha ett kontrollbehov, att allt ska vara så uppstyrt.
Att ta en tripp handlar om att våga släppa kontrollen och jobba med trippen, inte emot den.
Nu säger jag inte att du bara ska slänga i dig skiten hipp som happ och bara hoppas på det bästa, tvärtom..
Men jag tycker inte heller att du ska bygga upp för mycket "murar" kring upplevelsen heller för då finns risken att du blir förskräckt när verkligeheten rämmnar.

Gör det mysigt omkring dig, ha med någon "sitter" om det hälper dig att slappna av, förbered lite med schysst musik etc. Bensodiazepiner kan vara bra att ha till hands om det blir för övermäktigt för dig och personligen tar jag alltid tjack för att skjuta mig ur en ev. jobbig afterglow, men det är en smaksak.
Happy trippin'

Jo, det är kanske just därför som jag känner en viss tveksamhet - Jag är (om någon protesterar kan jag säkert få 10 personer som intygar) en väldigt snäll och omtänksam person som offrar för att andra skall få det bra eller bättre men jag är en väldigt arg och långsint person, jag glömmer aldrig en orätt och jag bränner hellre ner hela skiten än än låter någon annan utnyttja mig. Missförstå rätt, jag har inga ambitioner att bli överkörd, jag vill bara ha förmågan att chilla, att tänka att det där påverkar inte mig osv. Jag har ett jobb som gör att jag träffar en massa olika människor i ofta utsatta situationer och när jag kom till jobbet för en tid sedan så snubblade jag nästan över en kvinna som låg innanför dörren och körde någon muslim-ritual på en bönematta. Min första spontana reaktion var att skälla ut henne och fråga vad fan hon håller på med - Jag stod och tittade med avsky ett tag sedan gick jag vidare men hela min dag var förstörd, jag var så förbannat arg över så många saker. Kvinnan är förtryckt utan att fatta det. Jag skall inte behöva se den här skiten i min vardag. Osv, osv - Det vore så nice att kunna säga "you do you" och bara fortsätta... Jag är fortfarande lite kränkt när jag tänker på det, jag vill inte ha moslems i min stad, mitt land eller på denna planeten. Men... jag jobbar med det. Behöver bara hjälp. Jag har en son och jag jobbar hårt med att inte ge honom de fördomar och aversioner som jag har. Eftersom jag tror vad jag tror så vet jag inte om jag gör honom en tjänst eller otjänst - Jag vill bara bli mer "Jag bryr mig inte"...
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in