• 2
  • 3
2025-03-31, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Nej, ett /tj/ är för det första tonlöst, och artikuleras för det andra längre bak på tungan. Den tonande motsvarigheten till /tj/ i början av ord är /j/. Det här ljudet är den tonande varianten av ljudet för /rs/ i fors uttalat av någon som använder främre r.

Ok, så som ett ryskt "ж".
Citera
2025-03-31, 21:07
Medlem
ReedMes avatar
Unwodz från omkring år 300 bör väl nämnas också. Skåne. Inristat på ett spänne. Ek Unwodz, Jag Unwodz.
Namnet kan vara antingen ett mansnamn eller ett kvinnonamn och utgörs av två delar. Den första delen, Un-, betyder icke och den andra delen, wodz, betyder rasande. Namnet betyder alltså Den icke-rasande, eller Den lugna. Förmodligen är det namnet på kvinnan som bar spännet, och kanske hade hon också gjort runinskriften.
https://historiska.se/upptack-histor...orsta-runorna/

Edit: Nu gjorde jag bort mig där. Glömde ju att det är Lindströms historia det handlar om, och då räknas Skåne till Danmark - till och med innan Danmark ens fanns. Fy på mig.
Senast redigerad av ReedMe 2025-03-31 kl. 21:17.
Citera
2025-04-01, 00:14
Medlem
Mr.Swedens avatar
Suck. Jonatan Lindström är framför allt en neurotisk vänstermupp full av woke-idéer. Karln har drömt mardrömmar om nazister sedan barnsben och ser fortfarande allt höger om V som direkt hotfullt.

I SRs Spanarna tävlar han med en annan neurotiker - psykologen Per Naroskin - om att skräckfyllt misstolka sin omvärld.

Lindströms förmåga att prestera något som helst objektivt forskande får därmed betraktas som ifrågasatt.
Senast redigerad av Mr.Sweden 2025-04-01 kl. 00:16.
Citera
2025-04-02, 17:39
Medlem
PerOFs avatar
Arkils Tingstad finns i Vallentuna, i södra Uppland. Inte så gammal.
www.vallentuna.se/runriket

Men blott ett stenkast bort ligger hällristningen i Vada. 3000-år.

Här samlas flottorna till Uppsala och Gårda Rike.
Citera
2025-04-02, 22:59
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PerOF
Arkils Tingstad finns i Vallentuna, i södra Uppland. Inte så gammal.
www.vallentuna.se/runriket

Men blott ett stenkast bort ligger hällristningen i Vada. 3000-år.

Här samlas flottorna till Uppsala och Gårda Rike.

När åker de?

Det är i sammanhanget kanske viktigt att skilja mellan berättelser och nedskriven historia.
Citera
2025-04-03, 22:51
Medlem
PerOFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
När åker de?

Det är i sammanhanget kanske viktigt att skilja mellan berättelser och nedskriven historia.

Flottan åker ju vid det tidvarv som hällristningen dateras till.

Och vart då? Det här var innan landhöjningen, och då gick farleden till Uppsala åt ena hållet. Och åt andra hållet kan man bara ana. Jag fyllde i med Gårda Rike. Men en del kanske for i västerled.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in