2025-04-08, 17:58
Medlem
Som rubriken lyder.
Kommer priserna gå upp på hemelektronik och datorer pga tullarna.

Eller blir det tvärtom. Högre tullar ger lägre efterfrågan vilket ökar utbudet och priserna sänks.

Jag frågar eftersom jag ska köpa datorprylar.
Citera
2025-04-08, 17:59
Avstängd
Apple-produkter möjligtvis.
Citera
2025-04-08, 18:11
Medlem
Ok. Så PC grejer kanske sjunker på sikt eftersom de inte får samma avsättning i USA och måste dumpa i Europa. Man kanske ska vänta lite.

Jag hörde någonstans oklart var… att det kunde bli brist på elektronik komponenter.

Så att man ska passa på medan det finns på hyllan.

Hade inte tänkt att köpa Apple grejer i alla fall.
Citera
2025-04-08, 18:17
Medlem
Tror det finns möjlighet att priserna sjunker , USA har tagit bort fribelopp på $800 som man kunde handla för utan betala import och skatter ,lite som våra ynka 1700kr, nu skall varje paket från till exempel Aliexpress och andra liknade sidor kosta $25 att ta in och senare $50 så ingen Amerikan kommer handla efter den 2maj, det kommer nog innebära ett överskott på en massa prylar.
Citera
2025-04-08, 18:24
Medlem
JustTrollings avatar
Kortsiktigt kommer inte priserna gå upp. På längre sikt kan priserna komma att gå upp.

I USA kommer det bli dyrare, såklart. Men det mesta som säljs i Europa har aldrig passerat USA, utan kommer från Asien direkt.

Minskad försäljning kortsiktigt i USA, eftersom saker blir dyrare, skulle kunna leda till något lägre priser i Europa. Sedan får man se hur Kina och andra asiatiska länder som Taiwan, Vietnam och Thailand svarar på tullarna.
Citera
2025-04-08, 18:50
Medlem
Severlohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Apple-produkter möjligtvis.

Vilka Apple-produkter tillverkas i USA?
Citera
2025-04-08, 19:04
Medlem
Tullarna kommer att höja priset på produkter som är tillverkade i USA. Mig veterligen så dominerar USA i tjänsterna, dvs molntjänster, programvaror och sociala media appar etc.

Men när det gäller tillverkning så kommer det fortfarande att vara kina/taiwan/sydkorea/japan etc som tillverkar och där läggs inga tullar på för våran del, alltså ingen prishöjning pga tullarna.

Om USA har elektronikfabriker så lär de nog mest sälja lokalt. Finns ingen mening med att exportera varor som blir mycket dyrare än konkurrenternas.
Citera
2025-04-08, 20:43
Medlem
Duerfs avatar
I USA kommer det definitivt göra det. I Sverige kan priset sjunka, eftersom det kommer finnas ett överutbud i Kina de behöver dumpa.
Citera
2025-04-08, 21:36
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Nationalekonomi --> Ekonomi: övrigt
/Moderator
Citera
2025-04-09, 07:11
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duerf
I USA kommer det definitivt göra det. I Sverige kan priset sjunka, eftersom det kommer finnas ett överutbud i Kina de behöver dumpa.
Exakt! Den hemelektronik som tillverkas i Usa är nog lätträknad. Dessutom har vi ännu inte svarat med några mottullar. Det mesta tillverkas i Asien och deras grejer kommer att bli rejält dyrare i Usa, vilket kommer att minska försäljningen rejält där. Kan tänka mig att amerikanska elektronikkomsumenter kommer att svära rejält över Trumps idiotiska tullar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in