• 1
  • 2
2025-04-11, 03:01
Medlem
needAlifes avatar
Jag vet inte, Kina som nation har historiskt varit ganska ointresserade av vad omvärlden pysslat med samtidigt som man i princip alltid varit världsledande på det mesta. Vad vi ser är väl mer bara en återgång till den ordning som gällt allt som oftast de senaste milleniena.

Men det kommer absolut bli tuffare där uppe i toppen av näringskedjan nu när vi i väst blir utmanade. Gäller att försöka hålla så bra relationer vi kan samtidigt som vi tar rätt beslut på hemmaplan för att hänga med. Är väl det senare jag är mest osäker på egentligen, speciellt vilken väg Tyskland tar nu även om åtminstone die grüne nu rök från regeringen.
Citera
2025-04-11, 04:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alexosigge
När jag läser trådar här verkar det som att de flesta är oroliga för Kina men de tror inte att Trump kommer att lyckas. I sak verkar det ändå råda viss konsensus om att Kina är på tok för mäktiga.
Vad tycker ni?
... tror inte Trump kommer lyckas, med vad?

Om du talar om det handelsmässiga perspektivet, så tycker jag att den som är emot Kina av huvudsakligen ett handelsperspektiv, är inte för fri kapitalistisk marknadsekonomi.
Och är man emot Kina av politiska skäl, så ligger man i riskzonen för demokrati-motstånd.

Det är mest USA som ser sig själva som frälsare av världen, och ska ha rätt att agera världspolis, för att i grunden känner dom att alla länder borde vara som dom, deras egna politiska kultur och ideologi.
Kina har inte den inställningen mot omvärlden. Ryssland - som också är relativ stormakt - har inte heller den inställningen.
Senast redigerad av Robbinist 2025-04-11 kl. 04:45.
Citera
2025-04-11, 04:46
Medlem
Kina är ju bara ett faktum, de är många fler, smartare, intelligentare, mer ambitiösa, har en överlägsen ledning. Det konstiga är ju att så många vill leva i tron att det inte är så.
Citera
2025-04-11, 05:04
Medlem
Alltför mäktiga vet jag inte. Menar varför ska de inte få vara mäktiga? Är det bättre att USA är överlägsna alla andra och kan dominera hela världen efter vad som gynnar dem?

Naturligtvis vill inte USA att det ska finnas andra spelare på denna jord som kan utmana dem på något sätt och vis, men för "vår" skull ser jag inte det som ett problem.
Citera
2025-04-11, 05:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LiteKonstig
Mins ni vad som hände när den där maerskbåten fastnade i Suezkanalen för nått år sedan? Nä tänkte det. Utan Kina så så har inte väst tillgång till allt jävla skit vi köper från Clas Ohlson och liknande (om inte de flesta) butiker till det pris ni anser acceptabelt.

Spelar ingen roll vad du säger men Kina och Taiwan producerar typ 90% av allt du bär, använder och behöver.. sen att de kan producera skiten pga företagsspionage är en annan sak.

Så hur vill du ha det? Betala 10ggr mer för en förlängningssladd, julbelysning eller nätverkskabel.. en sängmadrass, tangentbord eller brödrost eller bara acceptera och finna dig i att Kina är ett nödvändigt ont på den geopolitiska kartan för att väst ska kunna leva i "lyx"?
Nja, vi har råd med kvalitetsprodukter , det hade man förr också ,det vara bara att man inte köpte sjutton olika skruvdragare och slängde dom när dom gick i sönder ,det var lönt att laga istället för att bara köpa nytt hela tiden, precis som man gjorde med skor t.ex , när jag växte upp fanns det ett par skomakare bara i vårat kvarter .

Nej Kinas makt ligger inte i att vi kan köpa billig skit, Kina makt har förflyttas till att dom faktiskt nu tillverkar kritiska komponenter till det mesta i vårt samhälle, som jag skrev tidigare i tråden ,detta blev vi varsel av under covid.

Fan vad folk är besatta av att kunna köpa billig skit hela tiden!
Senast redigerad av Sjelvklart 2025-04-11 kl. 05:18.
Citera
2025-04-11, 05:47
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChesterNimitz
Kinas militära styrka ungefär eller drygt halva USAs. Avgör själv vad du tycker.
Kina har enorm industrikapacitet vilket betyder att dom snabbt kan bygga upp större militärstyrka än USA om det behövs.
Citera
2025-04-11, 05:48
Medlem
Klart det är jävligt oroväckande med en kommunistdiktatur med miljarder människor som styr och ställer i världen . Har länge varit elefanten i den globala politikens vardagsrum.

Trump är den enda som vågar göra något åt det. Tror inte han kommer lyckas fullt ut. Karln är en jävla hjälte! (Förutom Israel politiken som är helt störd). Han försöker i alla fall!

Det nymarxsistiska projektet EU tittar beundrande på Kina och vill va som dom men det kommer aldrig lyckas för dom har monterat ner ekonomin totalt. Jävla pajasar....
Citera
2025-04-11, 07:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alexosigge
När jag läser trådar här verkar det som att de flesta är oroliga för Kina men de tror inte att Trump kommer att lyckas. I sak verkar det ändå råda viss konsensus om att Kina är på tok för mäktiga.
Vad tycker ni?

De är inte lika mäktiga som USA militärt, än iallafall. men de går om USA i BNP 2038 och de producerar alltmer vapen och lägger alltmer pengar på sin försvarsindustri. De är dock långt efter USA fortfarande om man kollar SIPRI på länders andel av de globala försvarsutgifterna. Nu har ju storföretag och tidigare administrationer valt att berika en diktatur som Kina vilket får konsekvenser nu och i framtiden. Det roliga är också att folk och framförallt svenskar ser Trump som det största problemet och hotet mot världen när man har länder som Kina och Ryssland.
Citera
2025-04-11, 08:36
Medlem
Nu har bilder på Kinas nästa generation av stridsflyg börjat cirkulera. Världen är chockade. USA är fortfarande planetens enda supermakt. Men Kina börjar komma ikapp. Och folk tycker tullar är det största hotet mot mänskligheten. Storföretag som Apple och Amazon och tidigare amerikanska administrationer har gjort Kina rika. Det är såklart större problem att Trump betalat en porrstjärna pengar än att Kina blir alltmer mäktiga.

"New video of China’s tailless, triple-engine fighter jet has military aviation community buzzing"

https://edition.cnn.com/2025/04/08/a...-ml/index.html
Citera
2025-04-11, 10:01
Medlem
GregerMedeltids avatar
Ja, Trump har haft rätt på vissa punkter, t.ex. Tysklands och andra europeiska länders beroende av ryskt gas och undermåliga försvarsbudgetar. Även vad det gäller Kina har han helt rätt i att Kina ägnar sig åt mycket skit som vi egentligen inte borde tolerera i väst, där det absolut inte gäller samma regler för väst i Kina som Kina vill ha i väst.

Däremot så har han ju i princip alltid fel tillvägagångsätt, och han har fel om så mycket andra saker att slutresultatet är ett gigantiskt minus.
Citera
2025-04-11, 11:13
Medlem
Anledningen till att kina är så ekonomiskt starkt
Beror på att nästan alla västerländska företag har sin tillverkning där
Bara för att det är enkelt och ofta riskfritt
Man behöver inga egna fabriker och ansvar för anställda

Om det sen har skett någon orättvis fördelning
Så är vi exakt lika medskyldiga
Vi vill köpa billigt och få vill ha dåligt betalda "skitjobb" i väst

Det finns mycket man kan göra utan tullkrig. Men det förstår inte Trump

Jag gillar inte alls hur Kina styrs
Men gillar ändå deras mod i denna konflikt
125% tull mot USA är imponerande, men dumt för båda parter
Senast redigerad av Max1494 2025-04-11 kl. 11:22.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in