2025-04-11, 17:14
Medlem
NewDawnFadess avatar
Jag har en sommarbil, som jag stller p i brjan av april och stller av i slutet av september. I sommar r det dags fr besiktning och sista datum r 30 juni. Vad jag frstr drjer nsta besiktning lngst 14 mnader, plus aktuell mnad fr besiktning. Det betyder att 2026 mste jag besiktiga bilen senast sista augusti om jag besiktigar bilen under juni 2025.

Om jag nu vntar med att besiktiga bilen tills brjan av juli, s borde senaste besiktning behva ske under september 2026. D borde jag kunna undvika besiktning under hela 2026, d jag nd stller av bilen under september.

Frstr att det formellt blir krfrbud de dagar i juli som inte bilen r besiktigad, vilket inte gr mig ngot. Men fungerar det i vrigt utan problem. Tnker p ev. kostnader fr krfrbud och om besiktningsperioden inte frlngs med en mnad om jag besiktigar 1 juli, istllet fr slutet av juni.

Ngon som har svaret?
Citera
2025-04-11, 17:18
Medlem
Full-Retards avatar
Du har frsttt det hela korrekt
Citera
2025-04-11, 18:07
Medlem
14 mnader frn senaste besiktning r freskrivet. Detta fljs dock inte av myndigheten. Om det blir ombesiktning rknar myndigheten 14 mnader frn den ordinarie besiktningen.
Citera
2025-04-11, 18:47
Medlem
S kan man gra men det r ju smartare att besikta innan du stller av den. D kan du ta ut den nr du vill och behver inte tnka p att den mste besiktas innan du fr kra med den. Det kan vara svrt att f tid p vren och brjan av sommaren.
Citera
2025-04-11, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NewDawnFades
Tnker p ev. kostnader fr krfrbud och om besiktningsperioden inte frlngs med en mnad om jag besiktigar 1 juli, istllet fr slutet av juni.
Vad menar du med "ev. kostnader fr krfrbud"?
Bra frga om frlngning 1 mnad om du hoppar ver en mnad. Det jag har mrkt r att perioden inte frlngs en mnad om bilen blir underknd vid frsta frsket och jag besiktar igen en mnad senare.
Citera
2025-04-11, 19:12
Medlem
Du resonerar helt rtt.

Istllet fr att besiktiga sista dagen o f 14 mn s besiktigar man frsta krfrbudsdagen. Vilket gr att man fr en 15 mn intervall istllet.

Mkt klokare att gra s n att g p deras "erbjudande" om att besiktiga billigare 4 mn innan ordinarie besiktning o mkt kortare tid innan nsta.

Men visst - om de lyckas f oss att besiktiga ofta s tjnar de mer.
Citera
2025-04-11, 19:19
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freducation
Du resonerar helt rtt.

Istllet fr att besiktiga sista dagen o f 14 mn s besiktigar man frsta krfrbudsdagen. Vilket gr att man fr en 15 mn intervall istllet.

Mkt klokare att gra s n att g p deras "erbjudande" om att besiktiga billigare 4 mn innan ordinarie besiktning o mkt kortare tid innan nsta.

Men visst - om de lyckas f oss att besiktiga ofta s tjnar de mer.

N

Bokar man i tid fr man det lga priset s erbjudna tiden r bara ett frslag - den kan ndras med samtal.

Skiter i det o tar dropin alltid men s skall det vara tydligen
Citera
2025-04-11, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 448
N

Bokar man i tid fr man det lga priset s erbjudna tiden r bara ett frslag - den kan ndras med samtal.

Skiter i det o tar dropin alltid men s skall det vara tydligen
Jo

Har precis ftt erbjudande om 450 kr att besiktiga i april fast min sista ordinarie besiktningsmnad (14 mn) r augusti o erbjudandet gller bara i april.

Varfr besiktiga 4 mn innan sista mn?
Citera
2025-04-11, 20:14
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freducation
Jo

Har precis ftt erbjudande om 450 kr att besiktiga i april fast min sista ordinarie besiktningsmnad (14 mn) r augusti o erbjudandet gller bara i april.

Varfr besiktiga 4 mn innan sista mn?

Ring o omboka o kolla vad dom sger - va en polare som fick det.

Det lga priset skall handla om planering i frvg om bemanning.

Drav

terkom
Citera
2025-04-18, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
S kan man gra men det r ju smartare att besikta innan du stller av den. D kan du ta ut den nr du vill och behver inte tnka p att den mste besiktas innan du fr kra med den. Det kan vara svrt att f tid p vren och brjan av sommaren.
Helt rtt. Sommarbilen besiktar man i slutet av ssongen, s r det bara att plocka ut den nr vdret tillter.
Citera
2025-04-20, 12:01
Medlem
Dille24s avatar
Upplever inte att det r svrt att f tid fr besiktning. Har dock ett annat dilemma. Min sommarbil blir veteran nsta r och hittills har jag alltid besiktigat vart annat r i juni s att jag kan kra hela augusti ret drp. Men nu nr den blir veteran kommer ju besiktning i juni bara glla till juni tv r senare!

S veteranbilsklassningen betyder i praktiken inget alls i mitt fall. Tycker att man borde ftt 26 mnader mellan bes p veternbilar som inte krs s mycket .. tycker vl iofs att man borde besikta bilar med intervall baserat p krstrcka istllet...
Citera
2025-04-20, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dille24
Upplever inte att det r svrt att f tid fr besiktning. Har dock ett annat dilemma. Min sommarbil blir veteran nsta r och hittills har jag alltid besiktigat vart annat r i juni s att jag kan kra hela augusti ret drp. Men nu nr den blir veteran kommer ju besiktning i juni bara glla till juni tv r senare!

S veteranbilsklassningen betyder i praktiken inget alls i mitt fall. Tycker att man borde ftt 26 mnader mellan bes p veternbilar som inte krs s mycket .. tycker vl iofs att man borde besikta bilar med intervall baserat p krstrcka istllet...
Och terinfra km-rknare ven fr bensin- och batteribilar.
Tnk om man inte hade rrlig del p el- och vattenmtaren?
Och rrlig vgtrafikskatt baserat hu mycket bilen sliter p vgarna, och hur mycket skadliga utslpp av gummirester tunga bilar alstrar.
Vi r alla lika infr lagen, sgs det - men vissa, dom tyngsta, slipper betala sin andel till vra gemensamma vgar och den luft vi andas.
Hr harmiljparasiterna ngot att bita i, stllet fr utdikningen av vtmarkerna.
Urskta lite o t.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in