Citat:
Ursprungligen postat av
nerdnerd
Ett visst belopp NU är bättre än samma belopp senare, av några olika skäl. Du kan ju inte ens vara helt säker på att du lever om 20 år.
Det här håller jag med om. Jag skulle hellre ha något av värde nu än senare, bland annat av orsaken som du nämner. Men innebär detta en aktningslöshet för framtida värde? Någon annan kommer kanske leva om 20 år, och skulle vid den tidpunkten kanske sätta pris på att tillgången vore bevarad. Det jag misstänker är att kalkylränta leder till misshushållning som inte är till fromma för framtida generationer.
Citat:
Ursprungligen postat av
nerdnerd
Inflation minskar pengars värde.
Vårt geniala monetära system tillser att mängden pengar ökar över tid, så att värdet av dem minskar. Detta bör man så klart ha med i sina kalkyler. Det kan bli en spännande diskussion rörande huruvida inflationen bör inkluderas i begreppet kalkylränta, eller om kalkylräntan bör vara en ränta som man kalkylerar med utöver kalkylerad inflation.
Citat:
Ursprungligen postat av
nerdnerd
Maskinen kanske går sönder om 10 år och går då kanske inte att reparera. Kanske samhället och teknologin ändras så mycket att maskinen är helt onödig? (Tänk t ex på hur skrivmaskiner blev onödiga när datorerna kom.)
Det är naturligtvis riktigt. Man köper exempelvis inte modern maskin för att spara den och ge bort till sitt barnbarn om 50 år.