• 1
  • 2
2025-04-12, 19:20
Medlem
pn222jws avatar
Br - öl - lop. Du blir först lite stressad och sen lite sen, men det går.
Citera
2025-04-12, 19:56
Medlem
Jag har varit på lite olika sorters bröllop. Från några flerdagars bröllop på (hyrda, släktens gods är inte fint nog ) slott, hurrat lite vid något rådhus och ätit smörgåstårta i en BRF samlingslokal i en sunkig källare.

Det finns verkligen inget givet svar, men ceremonin brukar väl inte vara så lång utan när det drar ut på tiden så är det mottagning som tar tid.

Antalet gäster, var ceremoni och efterföljande event är kan nog ge en fingervisning.

Men det vettiga vore väl att kontakta paret eller vem ur deras krets som tagit på sig att styra upp det ("best man" /toast master osv).

Bröllop brukar fö vara de tråkigaste roliga fester man kan vara på. Roliga minnen vid påkostade mottagningar med mängder av sköna personer där mer än hälften dricker för mycket för de inte vill vara där...

Ett ölevent tolkar jag som att du antingen är lite alkad och ska dricka med polaren på ett hak eller i en nerrökt hyresrätt. Eller så handlar det om regelrätta ölträffar, stora årliga event med provsmakningar och ev lite samtal med andra microbryggare?

Oavsett så gör du som du vill, men tar ceremoni+mottagning längre tid så kommer du nog kunna ta dig några kalla på plats.
Citera
2025-04-13, 06:52
Medlem
Sereenas avatar
Räkna med sisådär 1h i kyrkan och 3-4h efter för hela mat, tårta, skålar, tal mm
Citera
2025-04-13, 06:54
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nospheratu
För det första är det liksom inte en biograf, där filmen börjar exakt 13:00. Folk kommer dyka upp runt 13:00, det ska kramas och minglas lite, folk sätter sig i kyrkan. Det är fullt möjligt att själva ceremonin inte börjat förrän strax före två. Folk avsätter liksom en hel dag för bröllop. Jag har aldrig hört talas om att någon tagit ledigt från jobbet exakt två timmar för ett bröllop, eller bokat ett läkarbesök strax efter.

Sen funkar det inte riktigt så att folk rusar från kyrkan till matsalen sekunden efter att brudparet klivit ut från kyrkan. Då ska det fotograferas, kramas, gråtas, fotograferas lite mer, kramas ännu mer. Etc etc. Räkna med någon timme efter ceremonin innan maten serveras.

Med det sagt finns det ju folk som har ordnat med barnvakt några timmar, eller kanske har hund hemma. Så det är inget konstigt att man tackar ja till att närvara vid ceremonin och lämnar strax efter. Troligtvis kommer ingen ifrågasätta vafan du planerat in som är så jävla mycket viktigare än bröllop.

På inbjudan står det 13:00 säger du. Och du måste lämna klockan 15:00 senast för att hinna till öleventet. Bröllopet kommer definitivt inte vara klappat och klart klockan 15:00. Glöm det. Det är nog ungefär vid den tiden som själva ceremonin är över och de som har barn och annat börjar tacka för sig. Du får nog vara tydlig med att du självklart vill närvara vid ceremonin, men tyvärr inte har möjlighet att stanna och käka efteråt. Om det inte råkar vara din egen bror som gifter sig så lär ingen som sagt börja fråga vad du planerat som är så viktigt.

Om utsatt tid är kl 13 så dyker normalt folk upp runt 12:30 så man hinner hälsa, sätta sig osv innan det börja.
Citera
2025-04-13, 16:36
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Om utsatt tid är kl 13 så dyker normalt folk upp runt 12:30 så man hinner hälsa, sätta sig osv innan det börja.
Kul att du brukar göra så på dina bröllop. Det ska man dock absolut inte räkna med att andra gör. De flesta bokar exempelvis inte in en tandläkartid i anslutning till bröllop i tron om att jodå, ceremonin börjar exakt kl 13:00 som SJ's tidtabell.
Citera
2025-04-13, 22:10
Medlem
OceanDeeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magoni
Jag är bjuden på bröllop kl 13 i juni.
Det står i kyrka med lättare förtäring.
Hur lång tid brukar det ta?
En annan kompis frågade om jag ville på ett Ölevent kl 16:00 ca 1 timme bort.
Bröllopet kan ju ta upp till en time sen förtäring efter det. Jag vill ju inte vara ofin men några kalla efter hade inte suttit fel.
Kan dygna men normalt avslutas väl hela kalaset med allt innan 23:59 eller lite påtår på det?

Du känner väl de som ska gifta sig? Hur brukar dem planera tidigare event om du har varit närvarande någon gång. Packar det rejält med packning: Att hela huset ska med till Thailand och tillbaks igen? Vem vet bäst är bara du.

Du bör allt ta dig en funderare över vad du egentligen vill göra också.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in