Citat:
Ursprungligen postat av
nidbilden
Snart gör AI bättre jobb än kundtjänst och då är dessa medarbetare ett minne blott.
Ja, det är nog ditåt det barkar. Även om AI har en bit kvar till dess, men väldigt många kör ju i dag olika typer av bottar med maskininlärning. Rätt typ av frågor kan de redan i dag vara hyggliga att svara på. Problemet tycker jag främst är att om jag väl ringer, vilket jag extremt ogärna gör, så är det för att alla andra vägar är uttömda och det är något som är lite stökigt. Då är det bra om det finns en tänkande människa på andra sidan. Tyvärr är ju in kundtjänstmedarbetare med en pärm standardsvar riktigt tillräckligt tänkande de heller, vilket gör att de absolut är kandidater för att bli automatiserade.
I jobbet rekryterar jag då och då kundtjänstfolk och jag har tyvärr fått gå över till att sortera bort de som jobbat på större kundtjänster numera. Jag föredrar de som verkar ha huvudet på skaft och kanske aldrig har gjort sånt här förut. Jag har inte färdiga pärmar som innehåller alla sanningar utan hos mig behöver man tänka själv också, vilket har blivit väldigt problematiskt ibland tyvärr. Det är helt enkelt olika sätt att jobba och så klart hela olika volymer på antalet samtal och frågor.