2025-04-12, 22:55
Medlem
Jag har en bil som sedan lnge r avstlld. Vi vill gra oss av med den och har bestmt oss fr att slja den till en privatperson som sedan skall skrota den. Vad behver vi tnka p? Vilka papper behver vi skriva p/skicka i osv?
Citera
2025-04-12, 22:58
Medlem
Du gr ett vanligt garbyte via transportstyrelsens hemsida, via bankid.
Sedan lter du andra personen gra vad han vill med bilen. Dennes bekymmer.

Du ska inte lmna ver ngra garbevisen verhuvudtaget. Sker bytet skriftligt via garbevisen s ska DU skicka in dessa. Du ska inte kryssa i ngot p avregistrering! (Detta r en ensak mellan nya garen och transportstyrelsen som denna fr ta hand om nr denne fr sina garbevis)

-Varfr kanske du undrar nu? Fr transportstyrelsen kan brja brka om att du ska skicka in pltar och fortfarande neka skrotningen, s d str du som gare p en bil fortfarande som du inte har i dina gor.
(Kanske deras system har blivit bttre idag p detta?) Vet att folk ftt p nsan tidigare fr just detta.
Senast redigerad av Noccofocus 2025-04-12 kl. 23:09.
Citera
2025-04-13, 00:37
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emlan41
Jag har en bil som sedan lnge r avstlld. Vi vill gra oss av med den och har bestmt oss fr att slja den till en privatperson som sedan skall skrota den. Vad behver vi tnka p? Vilka papper behver vi skriva p/skicka i osv?

Fattar inte sjlva upplgget varfr en privat person ska kpa bilen och drefter skrota den? Vad r han ute efter egentligen? Tycker bara det lter jvligt skumt.
Citera
2025-04-13, 01:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
Fattar inte sjlva upplgget varfr en privat person ska kpa bilen och drefter skrota den? Vad r han ute efter egentligen? Tycker bara det lter jvligt skumt.
Plocka delar frn den innan skrotning misstnker jag.
Citera
2025-04-13, 01:56
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Plocka delar frn den innan skrotning misstnker jag.

Sant, tnkte inte s lngt
Citera
2025-04-13, 02:09
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glajarn

Tjna pengar p det. r det tex en gammal Volvo kanske ngon med en gammal Volvo kommer kpa reservdel frn han.

Men det r ju mer bara sdana som lever p det. Ska du skrota skiten tnk bara p detta primra att bilen skrivs ver till denna pirat.
Citera
2025-04-13, 16:32
Medlem
TheGretaResets avatar
Tar skrotarna emot bilar dr delar av vrde plockats bort?
Citera
2025-04-13, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheGretaReset
Tar skrotarna emot bilar dr delar av vrde plockats bort?
Ja.
Citera
2025-04-13, 22:43
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emlan41
Gr garbytet i appen "Mina fordon":
https://www.transportstyrelsen.se/sv...rdon/agarbyte/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in