Citat:
Ursprungligen postat av
Stensnubben
Fr ca 6 mnader sen kpte jag en begagnad bil som hade gtt ca 18 tusen mil, jag har krt ca 2 tusen mil sen kpet, har anvnt 2 st dpf rengring sen kpte bilen. Hromdagen s tndes motorlampan och gasen tog vldigt dligt om sger s, motorn och allt lter normalt men r otroligt seg, kollade upp med felkodslsare och sger att dpf r fullt, hur r det mjligt om man i regel endast kr land / motorvg?
Enligt serviceboken s byttes dpf vid 14 tusen mil, kan det verkligen redan vara lge att byta?
Under min go av bilen s har den i princip bara krt lngkrningar p landsvg och motorvg, 95% av fallen med minimum 3-4 mil i taget men i regel 15-20 mil varje start av bilen. Den har varken dragit mer brnsle eller liknande eller gtt ojmnt, bilens beteende frn pigg till sl kom frn ingenstans.
Bilen det handlar om r Volvo v70 1.6D
Vad skulle ni ha gjort i min sits? Byta? Prova rengra?
ven om du inte skriver rsmodell s gissar jag att den r mellan 2008-2010. d mste du fylla eolys fr att filterengringen skall fungera. Det sitter ver bakaxeln p hger sida. Olika sorter p olika rsmodeller. om detta r fyllt och sktt s kanske det inte fungerar. Du fr starta tvngsgenerering med VIDA eller s kper du ett volvospecifikt OBD-instrument p Biltema. Dessa motorer r svra att ta om hand om. Efter 30000 mil r det mycket jobb.