2025-04-13, 14:43
Medlem
Fr ca 6 mnader sen kpte jag en begagnad bil som hade gtt ca 18 tusen mil, jag har krt ca 2 tusen mil sen kpet, har anvnt 2 st dpf rengring sen kpte bilen. Hromdagen s tndes motorlampan och gasen tog vldigt dligt om sger s, motorn och allt lter normalt men r otroligt seg, kollade upp med felkodslsare och sger att dpf r fullt, hur r det mjligt om man i regel endast kr land / motorvg?

Enligt serviceboken s byttes dpf vid 14 tusen mil, kan det verkligen redan vara lge att byta?

Under min go av bilen s har den i princip bara krt lngkrningar p landsvg och motorvg, 95% av fallen med minimum 3-4 mil i taget men i regel 15-20 mil varje start av bilen. Den har varken dragit mer brnsle eller liknande eller gtt ojmnt, bilens beteende frn pigg till sl kom frn ingenstans.

Bilen det handlar om r Volvo v70 1.6D

Vad skulle ni ha gjort i min sits? Byta? Prova rengra?
Citera
2025-04-13, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stensnubben
Fr ca 6 mnader sen kpte jag en begagnad bil som hade gtt ca 18 tusen mil, jag har krt ca 2 tusen mil sen kpet, har anvnt 2 st dpf rengring sen kpte bilen. Hromdagen s tndes motorlampan och gasen tog vldigt dligt om sger s, motorn och allt lter normalt men r otroligt seg, kollade upp med felkodslsare och sger att dpf r fullt, hur r det mjligt om man i regel endast kr land / motorvg?

Enligt serviceboken s byttes dpf vid 14 tusen mil, kan det verkligen redan vara lge att byta?

Under min go av bilen s har den i princip bara krt lngkrningar p landsvg och motorvg, 95% av fallen med minimum 3-4 mil i taget men i regel 15-20 mil varje start av bilen. Den har varken dragit mer brnsle eller liknande eller gtt ojmnt, bilens beteende frn pigg till sl kom frn ingenstans.

ven om du inte skriver rsmodell s gissar jag att den r mellan 2008-2010. d mste du fylla eolys fr att filterengringen skall fungera. Det sitter ver bakaxeln p hger sida. Olika sorter p olika rsmodeller. om detta r fyllt och sktt s kanske det inte fungerar. Du fr starta tvngsgenerering med VIDA eller s kper du ett volvospecifikt OBD-instrument p Biltema. Dessa motorer r svra att ta om hand om. Efter 30000 mil r det mycket jobb.
Citera
2025-04-13, 15:43
Medlem
r du helt sker p att det inte finns fler felkoder p motorstyrenheten? Det r vldigt viktig och kritisk information i sammanhanget.

Om det nu mot frmodan endast finns en felkod p att filtret r p hgsta stegtrinnet 4/4 eller 5/5 gradering och visar en simulerad sot askbelastningsfaktor p sitt max vrde i mttenhet gram (g) s skulle jag brja med att konstatera om informationen r falsk eller sann.

Med hjlp av ett diagnosprogram s hade jag vervakat vrdet p differenstrycket fre och efter partikelfiltret, normalt vrde p tomgng med obelastat filter dvs rent s br vrdet ligga runt <10 mbar vid 450/500 rpm. (Dessa vrden mter ut hur hgt avgasmottrycket r i filtret)

Givetvis s mste ven bda sensorerna kontrolleras om de r sann eller falsk information! Fr att gra detta mste man referensmta trycket med en manometer och jmfra mtvrdet s att det stmmer verens med sensorvrdet.

Om vrdet r <10mbar s hade jag kollat efter en parameteruppdatering fr motorstyrenheten och drefter nollat vrdet fr simulerad sotmassa och bytt bda sensorerna.

Om vrdet dremot r <10

s skulle jag vilja lsa ut nr den senaste lyckade regeringen blev utfrd, om den blivit avbruten hade jag utfrt en diagnosrutin och teststartat en regenerering fr att se vad som hnder och gtt vidare i reparation/felskning drifrn.

Om scenariot r omvnt att alla tidigare regenereringar har lyckats och differenstrycket r ver 10mbar s hade jag d kontrollerat avgassystemet efter oljeavlagringar och sotavlagringar frn motorn.

Om motorn frbrnner olja s minskar livslngden p filtret avsevrt.
Citera
2025-04-13, 23:01
Medlem
Bilen r en 2010 modell, bilen drar ingen olja.

Tack fr tipsen bda, ska eventuellt prova mig framt och hoppas p det bsta
Citera
2025-04-14, 06:49
Medlem
Citat:
Bilen r en 2010 modell, bilen drar ingen olja.

Tack fr tipsen bda, ska eventuellt prova mig framt och hoppas p det bsta

Brja med att kolla ett det finns Eolys i tanken vid bakaxeln, sedan att slangarna frn DPF till tryckknnaren r hela. De brukar k av i "strumpan" ca 40cm frn DPF.
Citera
2025-04-14, 09:12
Medlem
glajarns avatar
Citat:

Kolla s det inte r avgastrycksensorn som r trasig. Fick samma fel p min bil motorlampan lyste och felkodlsaren sa att partikelfilter var fullt och behvde bytas. Bytte trycksensorn sen fungerade allt igen.
Citera
2025-04-14, 12:54
Medlem
Volvo 1,6d r krsen nr det gller dpf-filter. Kpte man ett eftermarknad som str att det ska passa s tar det inte lnge frens det brjar krngla igen. Eftermarknad har strre tolerans p tryck i filtret och Volvon, ven ford har mer eller mindre noll tolerans. S har du ett eftermarknads filter s r jag inte frvnad om det krnglar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in