Citat:
Ursprungligen postat av
Simora
Jo, det är ju så betalningsbalansen fungerar.
Då är vi överens om det, och det är bra.
Citat:
Ursprungligen postat av
Simora
Jadå, och inte bara dom utan många bankekonomer har länge pratat i termer om att SEK är undervärderat.
Jag frågade en gång en av dom "lite privat" om inte investeringar i utlandet helt enkelt förklarade växelkursen. Svaret blir ganska undanglidande, och gick ut på att man gett upp att modellera växelkursen då alla beroenden är för komplexa. Och det kan i sig vara begripligt, men då är det ju ganska underligt att dom går ut med påståenden om växelkursen. Det fick jag inget svar på .
Ja, Robert Bergqvist har jag stort förtroende för. Han har djupa kunskaper och insikter. Men varför han här ignorerar kapitalflöden som han mycket väl känner till ser jag som mer obegripligt. Men jag vet att han på senare tid också talat om valutaflöden. Men det kanske är kontroversiellt på någon mystiskt sätt. Måste kanske fråga honom någon gång.
Här säger han att svenskar har de största nettotillgångarna i utlandet. Ja, men varför ignorerar han då hur de uppstått. Lite är naturligtvis värdeökningar. Men mycket har orsakat valutaväxling och som därmed pressat ned SEK.
Och nu ser jag att SEK fallit mot EUR och är tillbaka där den var tidigare. Det skulle väl tala för att sparare sålt av USD tillgångar och likviden åkt tillbaka till SEK, och sedan har man placerat i Euroland.