• 8
  • 9
2025-04-15, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Kronan har väl inte haft någon undervärdering.

Tittar jag på Q4 2024 så var överskottet i bytesbalans ca 112 mdr. Hade vi inte haft andra flöden så hade kronan stärks.

Men vi har andra flöden.
Nettotillgångarna i utlandet för hemmahörande i Sverige ökade med 917 mdr. Mycket av detta är "utflöde" som sänker SEK.

Det är väl snarare förvånande att SEK inte stått lägre än den gjort.

Är det inte det en sanning för mer eller mindre alla länder i väst?
Citera
2025-04-15, 23:58
Medlem
Citat:
Kronan har väl inte haft någon undervärdering.

Tittar jag på Q4 2024 så var överskottet i bytesbalans ca 112 mdr. Hade vi inte haft andra flöden så hade kronan stärks.

Men vi har andra flöden.
Nettotillgångarna i utlandet för hemmahörande i Sverige ökade med 917 mdr. Mycket av detta är "utflöde" som sänker SEK.

Det är väl snarare förvånande att SEK inte stått lägre än den gjort.

Sverige överskott i bytesbalans har varit högre än 5% sedan 2019, och positiv sedan 1994.

Att detta jättestora överskott måste motsvaras av ett finansiellt utflöde är en definitionsmässig sanning utifrån hur betalningsbalansen fungerar, men det förklarar ju ingenting. Det säger bara att pengarna rinner ur landet.
Citera
2025-04-16, 00:03
Medlem
Svenska kronan har blivit svagare som en följd av att svenskar investerat så mycket i framförallt USA. Man har byggt upp de amerikanska företagen och den amerikanska arbetsmarknaden. Både med privata pengar och med pensionsfonderna.

Självklart så blir svenska kronan lite starkare om man istället investerar i svenska företag och den svenska arbetsmarknaden.

Vi har också väldigt stor del av befolkningen som är invandrad. Man kan lugnt anta att de skickar hem ganska stora mängder pengar till konton i sina hemländer.

Sverige har en väldigt stor del av sin budget i form av biståndspengar, som ja.. går utomlands.

Vi importerar väldigt mycket, det betyder vi betalar för varor producerade utomlands, så pengarna går då den vägen.

Slutligen så turistar vi väldigt mycket. Det är hela månadslöner som nästan varenda svensk spenderar utomlands.

Totalt sett så blöder Sverige på enormt mycket pengar och allt detta ska då svensk export väga upp.
Citera
2025-04-16, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Simora
Sverige överskott i bytesbalans har varit högre än 5% sedan 2019, och positiv sedan 1994.

Att detta jättestora överskott måste motsvaras av ett finansiellt utflöde är en definitionsmässig sanning utifrån hur betalningsbalansen fungerar, men det förklarar ju ingenting. Det säger bara att pengarna rinner ur landet.
Mja, det jag skrev var väl att kronan har varit korrekt värderad. Och hänvisade till att folk investerar så pass mycket i tillgångar i andra valutor att det mer än väl kompenserar för överskottet i bytesbalans.

Och med de betalflödena så har inte kronan varit undervärderad.

Och det som nu händer är att folk säljer av sina tillgångar i USA. Och antagligen tillgångar i utländsk valuta öht. Och då stiger SEK. Speciellt mot USD men också mot andra valutor.

Ser inte att det finns några direkta konstigheter här.

Som sagt för Q4 var överskottet i bytesbalans 112 mdr. Och under Q4 ökade utlandstillgångar med 917 mdr. En del av detta lär ha varit värdeförändringar. Men det räcker ju med att 112 mdr är "utflöde" för att SEK ska stå still. Lite förenklat då.

Svenskar har ett ganska stor sparande och man lägger mycket i fonder med aktier i utlandet. Inte så konstigt att det blir stort "utflöde".
Citera
2025-04-16, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Självklart så blir svenska kronan lite starkare om man istället investerar i svenska företag och den svenska arbetsmarknaden.
Problemet där är att svenska folket vill inte det. Det visar dom i handling. Dom fyller Riksdagen med politiker med starka vänsterpreferenser som mest funderar på att hindra tillväxt. Bara se på nuvarande regering. Det blev helt tomt på tillväxtpolitik i det sk tidöavtalet.

Och det är klart att då söker sig sparkapitalet någon annanstans.

Det är samma elände med EU för den delen. Som man kanske lite skämtsamt säger EU regulates and US innovates.

Med skatter och omfördelning blir det inga innovationer och förbättringar och ingen tillväxt.

Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Vi har också väldigt stor del av befolkningen som är invandrad. Man kan lugnt anta att de skickar hem ganska stora mängder pengar till konton i sina hemländer.
Jag har sett något estimat på det förr och det var väldigt lite i sammanhanget. Dom har inte så mycket inkomst att skicka från.

(Det probelmet skulle ha varit stort i Singapore med sin enorma invandring. Men det ser man inte. Samma sak där. Dom skickar hem pengar med sammantaget är det så liten andel. Och Singapore har fö haft en närmast extrem tillväxt).
Citera
2025-04-16, 22:46
Medlem
Kalle.webmasters avatar
Börsen har ju rasat som en sten senaste veckorna och det är ju trist - SUPERTRIST! Men US$ har ju även den sjunkit och det är ju bra - SUPERBRA!
Så nu får man väl satsa på att shoppa rejält med prylar som säljs i US$ och där man är 100% säker på att varken tull eller moms utgår.
Citera
2025-04-16, 22:53
Medlem
Den amerikanska dollarn har varit väldigt övervärderad. Detta visas ju av att en fattig stat som Mississippi eller West Virginia har nästan samma BNP per capita som Sverige. Det är ju i det närmaste U-länder jämfört med Europa.
Citera
2025-04-16, 23:36
Medlem
Citat:
Mja, det jag skrev var väl att kronan har varit korrekt värderad. Och hänvisade till att folk investerar så pass mycket i tillgångar i andra valutor att det mer än väl kompenserar för överskottet i bytesbalans.

Och med de betalflödena så har inte kronan varit undervärderad.

Och det som nu händer är att folk säljer av sina tillgångar i USA. Och antagligen tillgångar i utländsk valuta öht. Och då stiger SEK. Speciellt mot USD men också mot andra valutor.

Ser inte att det finns några direkta konstigheter här.

Som sagt för Q4 var överskottet i bytesbalans 112 mdr. Och under Q4 ökade utlandstillgångar med 917 mdr. En del av detta lär ha varit värdeförändringar. Men det räcker ju med att 112 mdr är "utflöde" för att SEK ska stå still. Lite förenklat då.

Svenskar har ett ganska stor sparande och man lägger mycket i fonder med aktier i utlandet. Inte så konstigt att det blir stort "utflöde".

Jo, det är ju så betalningsbalansen fungerar.

Både Riksbanken och IMF verkar hålla med mig om att kronan varit undervärderad under lång tid.

https://www.tn.se/ekonomi/38121/imf-...rad-i-varlden/
https://www.riksbank.se/sv/press-och...arkas-pa-sikt/
Citera
2025-04-17, 16:36
Medlem
Citat:
Jo, det är ju så betalningsbalansen fungerar.
Då är vi överens om det, och det är bra.

Citat:
Både Riksbanken och IMF verkar hålla med mig om att kronan varit undervärderad under lång tid.

https://www.tn.se/ekonomi/38121/imf-...rad-i-varlden/
https://www.riksbank.se/sv/press-och...arkas-pa-sikt/
Jadå, och inte bara dom utan många bankekonomer har länge pratat i termer om att SEK är undervärderat.

Jag frågade en gång en av dom "lite privat" om inte investeringar i utlandet helt enkelt förklarade växelkursen. Svaret blir ganska undanglidande, och gick ut på att man gett upp att modellera växelkursen då alla beroenden är för komplexa. Och det kan i sig vara begripligt, men då är det ju ganska underligt att dom går ut med påståenden om växelkursen. Det fick jag inget svar på .

Ja, Robert Bergqvist har jag stort förtroende för. Han har djupa kunskaper och insikter. Men varför han här ignorerar kapitalflöden som han mycket väl känner till ser jag som mer obegripligt. Men jag vet att han på senare tid också talat om valutaflöden. Men det kanske är kontroversiellt på någon mystiskt sätt. Måste kanske fråga honom någon gång.

Här säger han att svenskar har de största nettotillgångarna i utlandet. Ja, men varför ignorerar han då hur de uppstått. Lite är naturligtvis värdeökningar. Men mycket har orsakat valutaväxling och som därmed pressat ned SEK.

Och nu ser jag att SEK fallit mot EUR och är tillbaka där den var tidigare. Det skulle väl tala för att sparare sålt av USD tillgångar och likviden åkt tillbaka till SEK, och sedan har man placerat i Euroland.
Citera
2025-04-17, 22:44
Medlem
Citat:
Då är vi överens om det, och det är bra.

Jadå, och inte bara dom utan många bankekonomer har länge pratat i termer om att SEK är undervärderat.

Jag frågade en gång en av dom "lite privat" om inte investeringar i utlandet helt enkelt förklarade växelkursen. Svaret blir ganska undanglidande, och gick ut på att man gett upp att modellera växelkursen då alla beroenden är för komplexa. Och det kan i sig vara begripligt, men då är det ju ganska underligt att dom går ut med påståenden om växelkursen. Det fick jag inget svar på .

Ja, Robert Bergqvist har jag stort förtroende för. Han har djupa kunskaper och insikter. Men varför han här ignorerar kapitalflöden som han mycket väl känner till ser jag som mer obegripligt. Men jag vet att han på senare tid också talat om valutaflöden. Men det kanske är kontroversiellt på någon mystiskt sätt. Måste kanske fråga honom någon gång.

Här säger han att svenskar har de största nettotillgångarna i utlandet. Ja, men varför ignorerar han då hur de uppstått. Lite är naturligtvis värdeökningar. Men mycket har orsakat valutaväxling och som därmed pressat ned SEK.

Och nu ser jag att SEK fallit mot EUR och är tillbaka där den var tidigare. Det skulle väl tala för att sparare sålt av USD tillgångar och likviden åkt tillbaka till SEK, och sedan har man placerat i Euroland.

Jag tror att det kan ha att göra med att man inte riktigt vet hur stora utflödena är och vart pengarna tar vägen. Bytesbalansen har man bra koll på, men inte finansiella flöden på samma sätt.
Citera
Igår, 18:12
Medlem
Kronan har stärkts ordentligt, sedan dollarn tappat ytterligare på måndagen. En dollar 9,48 medan euron noterades till 10,92.
Citera
  • 8
  • 9

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in