2025-04-14, 00:23
Medlem
Min sambo fick en gammal bil av sin far i början av våran relation

Den lyckades vi lite senare, mirakulöst, byta bort mot en annan, bättre bil.

Vi ska nu separera och sambon hävdar att bilen är hans pga att det var en gåva från hans far medans jag anser att vi får sälja och dela på pengarna. Gåvan var ju faktiskt den Gamla bilen som vi, under vår relation, bytte bort mot den nuvarande, som då således införskaffades under vår relation. Alt att vi drar av kostnaden för den gamla gåvobilen och delar på resterande vinst. Bilen står på mig men sambon kräver att jag skriver över den på honom. Vad har jag egentligen rätt till?
Citera
2025-04-14, 00:25
Medlem
SmegmaFris avatar
Tänkte först att du var dum i huvudet, men om sambon låtit dig få skriva den på dig så låter det skäligt.
Lämpar sig nog bättre i juridik.
Citera
2025-04-14, 00:28
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ponygirl55

Vi ska nu separera och sambon hävdar att bilen är hans pga att det var en gåva från hans far medans jag anser att vi får sälja och dela på pengarna. Gåvan var ju faktiskt den Gamla bilen som vi, under vår relation, bytte bort mot den nuvarande, som då således införskaffades under vår relation. Alt att vi drar av kostnaden för den gamla gåvobilen och delar på resterande vinst. Bilen står på mig men sambon kräver att jag skriver över den på honom. Vad har jag egentligen rätt till?
En bil utgör inte samboegendom. Den som äger den kommer att få behålla den.
Citera
2025-04-14, 00:35
Medlem
Lol, som ovanstående säger. Så äger du bilen eftersom den står på dig. Bilar räknas inte till samboegendom.

Grattis till vinsten för dig
Citera
2025-04-14, 08:18
Medlem
Rent moraliskt är det fel.
Rent juridiskt har du rätt.
Vill du vara en fitta? Så var en fitta då.
Citera
2025-04-14, 10:52
Medlem
Pellerinen-2s avatar
Citat:

Har en bekant som hamnade i en liknande situation. Han och hans ex hade köpt en 2 år gammal bil som var i absolut nyskick och hade inte gått många mil. Efter ett par år så blev det separation, kvinnan skulle flytta. Hon stod som ägare av bilen men fick inte behålla den ändå, det var Han som hade kvitto på att han hade betalat för den. Blev det skrivet nån typ av "gåvobrev" eller liknande i ert fall?
Citera
2025-04-14, 13:15
Medlem
jagnickars avatar
En bil är inte samboegendom men eftersom ni båda verkar äga den så omfattas den av samägande.

Man kan fortfarande äga saker gemensamt enligt annan lagstiftning än sambolagen. Så den lär väl inte ingå i bodelningen.

Men den ena lär ju ändå köpa ut den andra om ni äger den gemensamt om en person ska äga den. Sedan vet jag inte om det finns någon special regel som gör att den kan tas in ändå, exempelvis om ni båda anser att det är samboegendom.
Citera
2025-04-14, 15:26
Medlem
Katzyns avatar
Bilar omfattas inte av bodelning enligt sambolagen, står den på dig är den din juridiskt. Sen kan man ju vara schysst och dela ändå, men ditt nyblivna ex verkar ju inte direkt ha ett beteende som gör att man vill bjuda till.
Citera
2025-04-14, 15:59
Medlem
Hur har ni gjort med alla kostnader för försäkring och service och allt sånt under tiden ni haft den?
Citera
2025-04-14, 19:13
Medlem
Citat:

Finns det papper på det? Den nya bilen blir "surrogat" för den gamla. Går det att härleda till gåvan från hennes far så är det rätt kört.

Äganderätt till bilen är inte bara den som är registrerad på den hos transportstyrelsen. Låter som det handlar om småpengar så det är nog inte värt att bråka om.
Citera
2025-04-16, 11:58
Moderator
Amirons avatar
Frågeställningen passar bättre hos juridik, så tråden skickas dit.

R&S -->> Juridik

//Mod
Citera
2025-04-16, 23:05
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Som redan angetts så ingår inte bilen i bodelningen mellan er. Ägaren till bilen har bättre rätt till den, utgångspunkten är att den som står skriven som ägare i bilregistret ses som bilens faktiska ägare. Det är dock normalt den som har betalat för en sak som är dess ägare om man inte har gett bort egendomen eller del av egendomen som gåva.

Har det inte uttalats att ni skulle äga bilen tillsammans och om du inte bidragit något ekonomiskt vid köpet/bytet så låter det som att det är din ex-sambos bil.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in