• 1
  • 2
2025-04-14, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFishboy
Man mste ha tillstnd fr att sprida aska, ingen har hittills blivit nekad att sprida aska i skog 300 m frn bebyggelse eller 300 m frn kust i havet. Man ansker hos Lnsstyrelsen och det r kostnadsfritt.

Tack fr svaret, bara undra
Citera
2025-04-14, 18:01
Medlem
beaver_ses avatar
Kremeras och sen sprids askan i floden i Bangkok. Inget speciellt med det, troligen gr frun nn ceremoni.
Man finns s lnge som anhriga tnker p en, s en begravningsplats behvs inte direkt. Det rcker gott att man tnker p de som avlidit nr ens minne pminner en om dem.

vrigt infr dden.
Sjlv tog jag mycket tid att umgs med min mor innan hon dog, vi hade en massa bra samtal om det mesta, s det knns som vi pratat "frdigt", hjlpte henne med det mesta s hon fridfullt fick g bort i sitt eget hem.

Vrre r det vl fr de som inte haft kontakt med de som r p vg att d, nr de vl dtt fr man inga svar p alla frgor som kommer upp.

Sen r dden inte f hemsk, det r mest de anhriga som lider av saknad efter en, s umgs med de som har halva foten i graven.
Citera
2025-04-14, 18:24
Medlem
Begravningen/avskedet r ju bara till fr oss efterlevande, drfr de kan ta hutlst betalt.
Dock tycker jag alltid det hjlpt mig knna ett mer definitivt avslut. Sorgen gr liksom in i ett nytt stadie.
Givetvis r det ett rent psykologiskt phitt, men s har jag alltid knt.
Citera
2025-04-15, 22:48
Medlem
Lillarapunzels avatar
I min slkt har vi haft ganska traditionella och "stora"/"pkostade" begravningar. Vldigt fint, men ingenting jag personligen hade velat ha. Bara kremera och sprida i minneslund direkt, det kan skert ngon handlggare eller annan i kyrkan fixa p en frmiddag.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in