• 1
  • 2
2025-04-14, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Danieisanss
Jag är en individ med mycket ångest. Jag har även en sjukdom som påverkar mitt blodtryck negativt. Det är en bindvävssjukdom. Vad gäller extraslagen så menar min hjärtläkare att det är "normala extraslag "isolerade extraslag. Han menar ofta att det är ångesten som triggar igång det. Han snackar mycket om "piskan" som triggar igång allt . Det kan vara enstaka extraslag vid stresspåslag eller mer ihållande som kan komma och hålla i sig en hel dag/dagar om det vill sig illa . Jag är en 32 årig man om ni undrar.

Vad ska man göra när man kommer in i den loopen ? extraslag, man är frusen, yrseln kommer.

någon som känner igen sig ? Detta är sjukt nedstämmande. När ångsten bara är fysisk. Man vill krypa ur sin egen kropp, droga ner sig ordentligt eller bara försvinna.

tips ?
Marfan ?
Citera
2025-04-14, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peckapecan
Marfan ?

Ja marfan. Du känner till sjukdomen ?
Citera
2025-04-14, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Danieisanss
Ja marfan. Du känner till sjukdomen ?
Jodå, mycket väl, en i min nära krets har syndromet, så jag har följt sjukdomen mycket nära.
När ångesten trappar upp, prova andas i en 4-kant, ett litet tips iaf.
Ett exempel: https://angest-stockholm.se/andas-i-fyrkant/
Citera
2025-04-14, 23:58
Medlem
LeeVans avatar
Känner igen en del av det där. Oregelbunden hjärtrytm: På mig berodde/beror det tydligen på låga magnesiumnivåer. Vanligt i Sverige, än vanligare vid långvarig stress. Kommer det därifrån så hjälper det redan efter ca 20 minuter. Du kan testa med en struken tesked + ett halvt glas vatten.

Hjälper det så fyller du lämpligen på dina “depåer” under en tid. Det jag använder är snarlikt nedanstående. Det är ingen medicin utan mer ett kosttillskott.
Berätta gärna om det hjälpte dig.

https://tinyurl.se/bqD
Senast redigerad av LeeVan 2025-04-15 kl. 00:03.
Citera
2025-04-15, 02:25
Medlem
Mainstreamsurgubbes avatar
Hjärtat piskar ju gärna igång en skitstorm. Prova Bisoprolol 1.75 eller 2.5 vid behov. För om hjärtat inte drar igång sitt race så brukar resten kunna hålla sig i schack också.

Funkar för mig.

Lycka till!
Citera
2025-04-15, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peckapecan
Jodå, mycket väl, en i min nära krets har syndromet, så jag har följt sjukdomen mycket nära.
När ångesten trappar upp, prova andas i en 4-kant, ett litet tips iaf.
Ett exempel: https://angest-stockholm.se/andas-i-fyrkant/

Tack för tips !
Citera
2025-04-15, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mainstreamsurgubbe
Hjärtat piskar ju gärna igång en skitstorm. Prova Bisoprolol 1.75 eller 2.5 vid behov. För om hjärtat inte drar igång sitt race så brukar resten kunna hålla sig i schack också.

Funkar för mig.

Lycka till!

Jag tar bizoprolol 5 mg . Men tyvärr har jag ingen bra effekt av betablockerare..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in