• 2
  • 3
2025-04-15, 15:21
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Du hade ju en liknande tråd förra året? Det känns som om du borde prata med din partner...

(FB) Hur vräka min sambo?
Citera
2025-04-15, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Black.Panther
Känner mig frustrerad över min sambos slöseri och att behöva dras med hennes jobbiga tonårsdotter. Vi har en liten dotter tillsammans dock som jag vill fortsätta ta hand om.

Jag funderar på om jag skulle kunna köpa en etta eller tvåa med mina börspengar och säga upp hyreskontraktet och sen får min sambo göra bäst vad hon vill? Hon kan gärna ta över den här dyra hyresrätten om hon vill det (men det tror jag inte hon klarar av ekonomiskt).

Förutom att jag betalar lite för min yngsta dotter (vi får gemensam vårdnad), kan min sambo kräva mig på pengar eller något annat?

Du bör ju snacka med henne om detta i god tid så hon hinner se över sina alternativ att bo kvar, hyra ut rum etc.
Citera
2025-04-15, 16:07
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Är nog lite missförstånd här:
Rent rättsligt så styr sambolagen bostad och tillbehör typiskt möbler husgeråd etc som ni införskaffat till er gemensamma bostad:
I vissa fall kan även en bil ingå här: Däremot besparingar eller dylikt som inte står på gemensamma konton eller möbler etc. som ni förde med er i samboförhållandet.

Du kan i princip påbörja flytten i morgon, men då det är bäst att vänta tills ni har kommit överens med nuvarande hyresvärd om att du vill flytta.
Ev bodelning blir det tal om ifall ni inte kommer överens om hur ni skall hantera de möbler och husgeråd ni köpt gemensamt:
Om du vill behålla värdefulla möbler/Elektronik etc. som överstiger värdet på det din "Sambo" behåller kan det bli tal om att du får ersätta henne med mellanskillnaden.

Mitt tipps är att var öppen och ta upp det med sambon så snart som möjligt:
Tillägger här angående fordon: Har den införskaffats för gemensamt bruk så är det samboegendom. Har däremot båda betalat för den så kan den istället räknas som en samäganderätt.

Skillnaden ligger i om den ska ingå i bodelning eller inte.

Samäganderättslagen tillämpas analogt även på lös egendom: https://lagen.nu/1904:48_s.1
Citera
2025-04-15, 20:25
Medlem
Black.Panthers avatar
Citat:
Är nog lite missförstånd här:
Rent rättsligt så styr sambolagen bostad och tillbehör typiskt möbler husgeråd etc som ni införskaffat till er gemensamma bostad:
I vissa fall kan även en bil ingå här: Däremot besparingar eller dylikt som inte står på gemensamma konton eller möbler etc. som ni förde med er i samboförhållandet.

Du kan i princip påbörja flytten i morgon, men då det är bäst att vänta tills ni har kommit överens med nuvarande hyresvärd om att du vill flytta.
Ev bodelning blir det tal om ifall ni inte kommer överens om hur ni skall hantera de möbler och husgeråd ni köpt gemensamt:
Om du vill behålla värdefulla möbler/Elektronik etc. som överstiger värdet på det din "Sambo" behåller kan det bli tal om att du får ersätta henne med mellanskillnaden.

Mitt tipps är att var öppen och ta upp det med sambon så snart som möjligt:

Har aldrig nämnt möbler. Jag bryr mig inte om någonting vid en seperation så länge man inte rör min börs eller krypto och jag har delad vårdnad om min dotter. Resten kan i stort sett brännas vad mig anbelangar, vill ha lite bebis minnessaker resten är rätt så mycket strunt samma förutom lite diplom och sånt
Citera
2025-04-15, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Black.Panther
Har aldrig nämnt möbler. Jag bryr mig inte om någonting vid en seperation så länge man inte rör min börs eller krypto och jag har delad vårdnad om min dotter. Resten kan i stort sett brännas vad mig anbelangar, vill ha lite bebis minnessaker resten är rätt så mycket strunt samma förutom lite diplom och sånt
Då kommer du inte ha något problem.
Citera
2025-04-15, 20:45
Medlem
Black.Panthers avatar
Citat:
Då kommer du inte ha något problem.

ok bra
Citera
  • 2
  • 3