2025-04-14, 22:17
Medlem
Hej jag ser överallt på social medier mammor etc som säger att de kommit ur ekorrhjulet och nu valt att arbeta färre timmar och tjäna mer. Man ska se ngt klipp och sen fler steg för att börja jobba med det

Jag förstår ej det riktigt varför försöker de varva folk och hur tjänar man något? Måste vara svårt tjäna något om så många gör
Samma sak eller?
Citera
2025-04-14, 22:53
Medlem
Allt är lurendrejeri/pyramidspel.
Varför tror du man använder sig bara av mammor för reklamen, Lättaste gruppen att lura.
Citera
2025-04-15, 09:45
Medlem
GregerMedeltids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eloisemarie
Hej jag ser överallt på social medier mammor etc som säger att de kommit ur ekorrhjulet och nu valt att arbeta färre timmar och tjäna mer. Man ska se ngt klipp och sen fler steg för att börja jobba med det

Jag förstår ej det riktigt varför försöker de varva folk och hur tjänar man något? Måste vara svårt tjäna något om så många gör
Samma sak eller?

Det är en form av pyramidspel. Det du tjänar på är inte att sälja produkterna (vad de nu kan vara), eftersom de i regel är svårsålda med högre pris och lägre kvalité än du kan hitta i detaljhandeln. Det du istället tjänar på är att rekrytera andra som ska sälja, eftersom de måste köpa på sig varor (startpaket) som du får provision på.

De enda som tjänar något på den här typen av pyramidspel är de som grundar företagen och några enstaka lyckliga som har tur och kommer in tidigt med många under sig. En överväldigande majoritet går med förlust, och av de som tjänar pengar är det bara en bråkdel som kommer upp i mer än vad de hade tjänat om de hade lagt samma tid på ett dåligt betalt jobb.
Citera
2025-04-15, 10:15
Moderator
Motvillig1.2s avatar
Olika former av pyramidliknande företagsmodeller - kallas ofta MLM för Multilevel Marketing och nätverksförsäljning på svenska - har i generationer varit lockande för de som vill starta eget. En del är lagliga, en del är skojerier.

För varje person som lyckas och blir framgångsrik går det oräkneliga som gick back ekonomiskt på att köpa "startpaket" och socialt på att tjata på familj, vänner och grannar att de skall köpa.

https://sv.wikipedia.org/wiki/N%C3%A...rs%C3%A4ljning

Affiliate är inte exakt samma sak i vardagligt tal. Kan vara att bara ha en länk till någon som säljer något och om någon köper via den länken får man betalt. Mer en sorts reklam, skulle jag säga. Som folk på YT som vill att man skall köpa något och ange deras kod för att få rabatt. De får betalt när någon använder just deras kod.
Citera
2025-04-15, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eloisemarie

Samma sak eller?
Som sagts negativt om "paket" o d.

Några har tjänat bra på affiliate MEN det är då de har någon bra kanal att sprida affiliatelänken på, som t ex en egen blog med många följare med passande målgrupp. MEN om de har någon sådan där de kan ha annonser så är det enklare att tjäna med google/youtube adds.
Nu har det blivit mycket hårdare konkurrens genom att det blivit många fler youtubekanaler, men innan det var det t ex en amerikan som gjorde MÅNGA videos om livet och om "business" i hans farm efter han flyttat till ett annat land. Men det kröp fram att farmen tjänade de inget på men han tjänade 40 000 dollar på sin youtubekanal. Men det var ca 5 år sedan.
Citera
2025-04-15, 14:18
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Företagande och företagsekonomi --> Ekonomi: övrigt
/Moderator
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem