Du kommer helt enkelt hävda att om inte förnybar el står för 100% av ett lands elproduktion så är det ett misslyckande.
Nej. Tänk på att jag aldrig har varit den som propagerar för 100% förnybar energi. Jag har förespråkat någonting helt annat.
Citat:
Ursprungligen postat av EttTillKonto2
Det här är felet med er kärnkraftsrunkare. Genom att sväva på målet så kan er argumentation aldrig motbevisas.
På vilket sätt har jag svävat på målet? Målet är att fasa ut fossilkraften. Men jag har inte haft som mål att fossilkraften ska fasas ut genom att övergå till 100% förnybar energi.
Det är du som verkar leva med föreställningen att 0% fossil energi är samma sak som 100% förnybar energi.
Finns inget elsystem som är helt frikopplat från omvärlden.
Jag gav exempel på öar som inte är anslutna till dom kontinentala elnäten. Dessa öars elproduktion bygger på petroleum, med inslag av sol och vind beroende på väder. Sol- och vind-kraftverken finns alltså redan på plats. Lokala elnät finns redan på plats. Det enda som behövs, är alltså någon form av energilagring för att kunna driva elnäten oberoende av vädret.
Citat:
Liksom varför skulle man slösa resurser på ett sådant experiment när det är totalt orealistiskt?
Nu försöker du slingra dig.
Du kallar experimentet "totalt orealistiskt". Det visar att du är helt medveten om att sol- och vind-kraft i nuläget inte är fungerande alternativ.
Du försöker hävda att det är att "slösa resurser" att bygga ett konkret bevis. Såvida det är slöseri med resurser att anpassa ett litet elsystem, vad är det då att anpassa dom stora kontinentala elsystemen?
Sol- och vind-predikanterna har mängder med drömmar och visioner. Men det som dom saknar är ett verkligt konkret bevis. Ett konkret bevis skulle vara värt mycket mer än alla visioner som presenteras av forskare, myndigheter och expertinstanser.
Du vet vad det får mig att tänka.
BLUFF
Du marknadsför fossil energi.
Citat:
Att länders elsystem är ihopkopplade med varandra är naturligtvis en stor fördel som man bör dra nytta av.
Sammankopplade elnät är inte lösningen på sol- och vind-kraften stora problem. Sol- och vind-kraften behöver fortfarande sällskap av reglerkraft. Den enda nyttan med sammankopplade elnät, är att fossilkraftverken kan placeras långt från elkunderna. Då kan elkunderna tro att all el i vägguttagen kommer från förnybar energi.
Regeringen utnyttjade även statens ägande i Vattenfall på ett fult sätt.
Citat:
Jaha. Jag antar att detta påstående kan du styrka med källor?
Här är en länk till en intervju med miljöpartisten Lise Nordin. Lise Nordin förklarar hur regeringen tog hård kontroll över Vattenfall, genom "informell styrning". Dessutom utnyttjade regeringen utnämningsmakten till att göra förändringar Vattenfalls styrelse. En av dom nya styrelsemedlemmarna var en välkänd motståndare till atomkraft. Den del av intervjun som handlar om styrningen av Vattenfall börjar vid tidpunkt 13:47.
Det är för övrigt inte politiker som "monterat ner redundansen". Det var Vattenfall och Uniper/Eon, inte politiker, som av affärsmässiga skäl avvecklade reaktorer i förtid.
Det var helt och hållet politikerna som låg bakom. Det var politikerna som skapade dom "affärsmässiga skäl" som låg bakom avvecklingen.
Citat:
Jaha. Vilka då? Var det vänsterpolitikers fel eller förtjänst att elpriset var för lågt för kärnkraftselen?
Helt riktigt.
Vänsterpolitikerna drev på en överdriven utbyggnad av vindkraft. Syftet med vindkraften var inte att kunna genomföra en grön omställning. Syftet var inte att elektrifiera samhället. Syftet var att slå ut den miljövänliga elproduktion som Sverige hade sedan tidigare.
Titta på Märta Stenevis nöjda leende när hon skryter över att deras politik gjorde Ringhals 1 och Ringhals 2 olönsamma.
Dom reaktorerna hade varit värdefulla för att kunna elektrifiera samhället och exportera miljövänlig el.
Ok. Säg 3%. Det ger utrymme för en del avfallsförbränning och reservkraftverk.
Vi kan ta Litauen som exempel. Tidigare kom 70% av landets el från kärnkraften men efter att man stängt de sista reaktorerna satsade man kraftigt på förnybar energi och över 80% av elen som produceras är förnybar. Man räknar med att all elproduktion ska vara förnybar från år 2030.
Litauen är inte Europas rikaste land precis och har knappt någon vattenkraft att tala om. Varför kan inte Sverige förlita sig på förnybar el när Litauen kan det?
Citat:
Och varför nöja sig med att komma ner till 5%? Det går att komma betydligt lägre, bara genom att överge drömmarna om sol och vind. Drömmarna om sol och vind har lett samhället till kol, olja och gas.
Ett 100% förnybart elsystem är möjligt i Sverige och även i resten av världen.
Citat:
Det är inte ett omöjligt, eller ens orimligt, mål. Sverige har redan visat att det är möjligt ... sedan inträffade Miljöpartiet, varpå fossilkraften fick en renässans.
Jag har inte orkat läsa hela, men det verkar vara mycket drömmar om att bygga om samhället för att passa författarnas visioner.
Ja, det är sen gammalt att Onkel Kostia på Flashback kan det här med elsystem mycket bättre än de som publicerar artiklar i referatgranskade tidskrifter. Jävla amatörer är vad de är, de borde lyssna till Onkel Kostia istället.
Citat:
Alla dessa metoder kommer med sina begränsningar. I närtid ser det inte ut att finnas någon lösning på det stora problemet med sol- och vind-kraft.
Du pallade inte läsa det forskarna säger. Ändå är du säker på att de har fel...
Citat:
Det går att fasa ut fossila bränslen ur elsystemet utan att behöva bygga om hela elsystemet och samhället. Men författarna bortser från den väg som finns ut ur fossilberoendet.
Missade du att artikeln handlar om förnybar energi?
Citat:
Trots dom gynnsamma förutsättningarna, så går det inte att genomföra i Sverige utan smärtsamma uppoffringar.
Att utsläppen minskar är förvisso bra, men jag lutar ändå på att svara "nej" på din fråga.
Anledningen till att jag tycker att utvecklingen går åt fel håll, är att Tyskland bygger fast sig i fossilberoendet genom att satsa på intermittent energiproduktion.
Hur tänker du då? Tyskarna minskar ju sin konsumtion av fossilel... Påståendet att mer förnybar energi på något magiskt sätt skulle öka ett lands beroende av fossilel får du gärna styrka med en källhänvisning.
Absolut! Kärnkraftsrunkare syftar på de som vurmar för kärnkraften för kärnkraftens egen skull, inte för att kärnkraft skulle vara särskilt praktiskt eller ekonomiskt lönsamt. Tidigare om åren påstod kärnkraftsrunkarna att kärnkraftsel skulle vara billigare än förnybar el. Det påståendet har teknikutvecklingen smulat sönder och samman. Men kärnkraftsrunkarnas kärnkraftsfanaticism är fortfarande lika stark. Nu är argumentet inte längre att kärnkraftselen skulle vara särdeles billig utan att den behövs därför att förnybar el är "intermittent".
Citat:
Du kan inte förvänta dig låg produktion av vindkraft i Skåne kompenseras hög produktion i Lappland. Vädersystemen täcker ofta stora områden.
Jo, det är precis vad man kan. Särskilt om man räknar med havsbaserad vindkraft. Titta på väderkarten jag länkade till. Försök att hitta en tidpunkt då det är vindstilla både i Nordsjön och Östersjön.
Citat:
För närvarande producerar vindkraften 926 megawatt i hela Sverige. Det är inte imponerande. Vindkraftslandet Danmark eldar på med en massa värmekraft, men det täcker inte behovet. Hälften av Danmarks el kommer från import. Men det råder stiltje även i Polen, Tyskland, Nederländerna och Belgien. Där har du problemet med vindkraft.
Ok? I skrivande stund står vindkraften för 17,4% av Sveriges el och vi exporterar över 3 GW till våra grannländer. Att all el ännu inte är förnybar betyder inte att det inte är genomförbart...
Citat:
Vad menar du att vi skulle ha för nytta av vindkraftsresurserna i Östersjön, Skagerrak och Kattegatt? Vi har redan el i överflöd när det blåser. Det stora problemet med vindkraft är behovet av reglerkraft. Behovet av reglerkraft blir bara större ju mer vindkraft som byggs.
Poängen är att mer el produceras än vad som behövs när det stormar. Elen kan antingen direkt tas till vara på av konsumenter med dynamisk elkonsumtion eller sparas. Se ex. HYBRIT.
prognos [-gnå:s] (avstavas pro-gnos) förutsägelse, beräkning av hur någonting kommer att utveckla sig, spec. sjukdom, väder o. ekonomiska konjunkturer. ställa (en) p. | -en, -er
Drömmarna om sol och vind handlar inte om prognoser. Det handlar om visioner. Allt bygger på förhoppningar om tekniska framsteg.
Som exempel kan jag ta ditt inlägg om gasturbiner. Du beskrev gasturbinerna som ett steg i rätt riktning. I riktning mot vadå? Jo, mot det genombrott som ni står och väntar på.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!