En märklig känsla när jag kör "landsväg" i nordamerika är deras användning av gula mitt- och kantlinjer. Tycker det blir mycket klarare och tydligare vilka linjer i vägen som betyder och leder till vad, när det är tydlig färgskillnad mellan mitt/kantlinjer och övriga vägmarkeringar. I Sverige är allt bara vitt och ofta utslitet, vilket jag tycker gör det ofta oklart vad vissa markeringar ens betyder/leder till. Som när ena sidan av en väg plötsligt inför en korsning inkräktar på den andra sidan, kör man inte där dagligen så tycker jag det blir väldigt lätt att missförstå det att det korta fältet inför korsningen tillhör den mötande trafiken. Med en gul linje som tydligt separerar vägen hade sådana missförstånd inte förekommit.
En annan uppenbar fördel med gula linjer är ju att de syns bättre med snöröken/snösmog längs med vägen.
Finns det nån särskild fördel med enbart vita linjer vi har i Sverige och till större delen av Europa? Jag kan i alla fall inte komma på nån fördel med att ta bort färgkontrast mellan olika sorters vägmarkeringar...
Av ditt inlägg att döma så verkade som att du for efter att nya fina gula målningar syns bättre än gamla slitna vita vilket är ganska tveksamt om det är något att gå på.
Nu svamlar du, alla omledningstavlor inom lokaliseringsmärken är ju orangea. Du kanske är färgblind?
Ja, att gult syns bättre mot ljus asfalt är väl ganska klarlagt, eller hur?
Nu svamlar du, alla omledningstavlor inom lokaliseringsmärken är ju orangea. Du kanske är färgblind?
Ja, att gult syns bättre mot ljus asfalt är väl ganska klarlagt, eller hur?
Det var väl vägmarkeringar vi diskuterade, eller hur?
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!