Citat:
Ursprungligen postat av
Orkakommapanamn
Försökte slå ihop så mycket som möjligt i rubriken...
Köpte en ny moped hösten 2024
Första servicen är gjord vid ca 35 mil
Mopeden blir svårkörd vid ca 45 mil, har nu rullat närmare 110 mil tre månader senare.
Ber verkstaden hämta mopeden då den beter sig "skumt"
Mopeden plockas upp av verkstaden från min hemadrress den 14:e Januari 2025.
Nu har den stått där sedan dess, för delen som har gått sönder (Stator) går ej att få tag i, problem på fabriken, inga beställningar, inga lagerdelar osv osv.
Har redan erbjudit butiken att ta den som inbyte för cirka halva värdet (10.000kr), men får ett blankt nej - dom är inte intresserade.
Modellen det gäller är en Viarelli Primo Klass 2
Då vi nu har kommit in på tredje månaden så önskar jag helst häva köpet eller "tvinga" dom att låta mig byta in den/köpa loss den av mig, men går det?
Konsumentköplagen gäller.
Du har rätt att få felet avhjälpt och om det inte kan ske på rimligt antal försök och på rimlig tid har du rätt att häva köpet. Undantaget är om säljaren kan visa att det är du som orsakat felet och bevisbördan ligger på säljaren.
Kontakta säljaren och informera dem om att enligt konsumentköplagen har du rätt att reklamera och häva köpet eftersom de inte har kunnat avhjälpa felet inom skälig tid.
Skälig tid enligt praxis är generellt sett ett par dagar, under vissa omständigheter kan en längre tidsfrist vara skälig, t.ex. om en reservdel tar lång tid att beställa och få levererad, eller om det handlar om en väldigt avancerad typ av reparation då kan istället ett par veckor anses skälig.