2025-04-20, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Så du tycker inte bilar ska ha belysning när det är mörkt ute?
Jag undrar hur du kan komma på sådan märklig fråga. Du ansåg att blinkningen som tråden handlar om ökar säkerheten i trafiken. Varvid jag delgav min erfarenhet att så långt ifrån alltid är fallet. Ett exempel på det är i mörker, någon kör om mig och sätter sedan igång sin blinkers. Under de sekundrarna blir det svårare att se om det springer upp ett djur på vägen.
Citera
2025-04-20, 12:45
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillkarsk
Jag undrar hur du kan komma på sådan märklig fråga. Du ansåg att blinkningen som tråden handlar om ökar säkerheten i trafiken. Varvid jag delgav min erfarenhet att så långt ifrån alltid är fallet. Ett exempel på det är i mörker, någon kör om mig och sätter sedan igång sin blinkers. Under de sekundrarna blir det svårare att se om det springer upp ett djur på vägen.

Fast under de sekunderna som bilen blinkar får du en varning om att bilen bredvid dig kommer flytta sig i sidled vilket är en jävligt mycket farligare grej just under de sekunderna än nåt vilt som hoppar ut i vägen en av 10.000 gånger du är ute och kör.
Citera
2025-04-20, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Fast under de sekunderna som bilen blinkar får du en varning om att bilen bredvid dig kommer flytta sig i sidled vilket är en jävligt mycket farligare grej just under de sekunderna än nåt vilt som hoppar ut i vägen en av 10.000 gånger du är ute och kör.
Nej det är precis så det inte är. Att bilen framför mig byter fil förvånar mig inte. Det är till och med så att det inte angår mig.
Citera
2025-04-20, 12:48
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillkarsk
Nej det är precis så det inte är. Att bilen framför mig byter fil förvånar mig inte. Det är till och med så att det inte angår mig.

Du har uppenbarligen aldrig kört mc på en allmän väg. Idiot.
Citera
2025-04-20, 21:10
Medlem
Jag har upptäckt att det finns bilister som tror att andra bilister måste flytta på sig bara för att de själva blinkar. En bil kom från en tunnel på höger sida och blinkade vänster in på filen där jag färdades. Påfarten är en kilometer lång och den andra bilen låg jämsides utan att blinka. Det var helt fritt bakom mig så långt jag kunde se, men den andra bilisten skulle prompt in i min fil när det bara var 25-50 m kvar av påfarten.

Jag kunde inte väja undan på grund av trafik till vänster om min fil och jag vägrade att pallnita på grund av bilisten idiotiska beteende att försöka preja mig och klämma sig in i min fil. Då gasade bilisten på och väjde in någon meter framför mig precis innan påfarten tog slut. Idioten låg sedan framför mig och tutade samt blinkade med varningsblinkers i flera kilometer.

Jag fick lära mig att den som blinkar och ska göra ett filbyte måste anpassa sin egen hastighet efter trafiksituationen. I det här läget så hade han gott om tid och kunde antingen kört förbi mig långt innan sin idiotiska manöver, eller lugnt lagt sig bakom min bil.
Citera
2025-04-21, 08:43
Medlem
Avangards avatar
På en motorväg med flera filer använder man blinkers vid filbyten, du gör egentligen ingen omkörning. Du kan stanna kvar i vänstra filen så länge du håller den högsta tillåtna hastigheten. Den högra filen är främst avsedd för lastbilar och långsammare fordon.

På en vanlig landsväg blinkar du för visa att du påbörjar omkörningen. Den andra bilisten förstår att du inte avser att fortsätta köra på fel sida av vägen och kommer att köra tillbaka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in