• 1
  • 2
2025-04-19, 09:40
Medlem
På lång sikt är fonder mycket bättre än att låta sina pengar ätas upp av inflationen.
Citera
2025-04-19, 10:40
Medlem
I grunden fungerar börsen som ett inflationsskydd. Att ens pengar inte blir värdelösa med tiden. Det är även guldets roll.

Sedan att börsen oftast går bättre än inflationen är en bonus.

Men som flera påpekar så går det att vara mer aggressiv och försöka hitta uppgångar och nedgångar som ger större och snabbare vinster när man lyckas att tajma det med sina egna drag.

Oftast gör inte en vanlig svensson det, mest för att en alltid är försent ute och reagerar i efterhand på rörelserna. Säljer när det redan gått ner, köper när det redan gått upp.
Citera
2025-04-19, 11:02
Medlem
HemligaKaptenens avatar
Nya tider idag. Varenda kotte är på börsen med både korta och långa positioner. En del smarta en del som bara vill ha snabba pengar.
Köpte själv min första bostad genom att spara på börsen. Jag var 16 när jag började spara och 23 när jag köpte min första bostad.
Citera
2025-04-19, 18:33
Medlem
Att spara till sitt boende på börsen är lika korkat som att spekulera på börsen istället för att amortera. I princip så spekulerar man på börsen med sitt boende som insats.
Citera
2025-04-19, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Semalan
På lång sikt är fonder mycket bättre än att låta sina pengar ätas upp av inflationen.

Börsen är inte en garanterad pengamaskin, även om ni nu är vana vid det de senaste åren. Den japanska börsen behövde 30år för att återhämta sig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in