2025-04-19, 12:24
Medlem
HarryJesuss avatar
När jag tidigare hade en manuellt växlad bil var det enkelt att tex backa till ett släp och få draget exakt vid kulan genom att slira på kopplingen.

Men nu när jag har en automatväxlad bil är det mycket svårare. Det blir alltid ett ryck på 5 - 10 cm när man petar på gasen.

Något tips för detta?
Citera
2025-04-19, 12:29
Avstängd
Flytta flaket manuellt sista 10 cm
Citera
2025-04-19, 12:35
Medlem
fimbuls avatar
Ge stödgas så automaten drar och reglera rörelsen med vänster fot på bromsen.
Citera
2025-04-19, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HarryJesus
När jag tidigare hade en manuellt växlad bil var det enkelt att tex backa till ett släp och få draget exakt vid kulan genom att slira på kopplingen.

Men nu när jag har en automatväxlad bil är det mycket svårare. Det blir alltid ett ryck på 5 - 10 cm när man petar på gasen.

Något tips för detta?

I de flesta fall, och med de flesta automatväxlade bilar så räcker det oftast med att bara släppa på bromsen så börjar bilen ”krypköra” av sig själv.

På min egen Passat med ”automat” (DSG) och automatisk lossning av P-broms, så kan det behövas en gnutta gaspådrag för att lossning av P-broms ska aktiveras. Men det kan räcka med en kort liten dutt på gasen så släpper bromsen och den börjar krypa av sig själv, och man kan vara beredd med vänsterfoten på bromsen för att fånga en ev initialt för stor rörelse. När P-bromsen väl släppt så funkar det att bara släppa bromspedalen så kryper bilen sakta sakta.

Är det en lätt vagn är det ju enkelt att bara köra nära nog och sen dra vagnens koppling över kulan.
Citera
2025-04-19, 12:39
Medlem
Sunimods avatar
Citat:

Något tips för detta?
Är det plan mark brukar bilen dra bakåt på tomgång och man reglerar med fotbromsen. Jag rör aldrig gasen vid sådana tillfällen. Alltså tryck ned bromsen, lägg i backen, släpp sakta på bromsen och bilen går bakåt och man bromsar så det inte går för fort tills man är i rätt läge. De bromsar man och lägger i spärrläge och gärna handbroms.

Jag har bil med backkamera så då ser man precis rätt läge.
Citera
2025-04-19, 12:49
Medlem
Sunimods avatar
Citat:

Något tips för detta?
Ett bra tips.

Sätt upp en pinne eller annat som inte skadar bilen och träna emot.
Då kan du prova med att ge lite gas samtidigt om det skulle behövas.
Citera
2025-04-19, 13:00
Medlem
sommarlovs avatar
Du kanske har auto-hold påslaget?
Stäng av den så slipper du rycket.
Citera
2025-04-19, 17:28
Medlem
Mecanicuss avatar
Citat:

Något tips för detta?

Frågan är om du har en "automat"? Alltså en med en converter.
Troligare är någon variant av dubbelkoppling eller robotiserad manuell växellåda?
Bilmärke, modell mm skulle underlätta diagnosen
Citera
2025-04-20, 08:24
Medlem
HarryJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov

Ska kolla det. Bilen står stilla när man lägger i backen, man måste gasa lite för att få dennoch röra sig.
Citera
2025-04-21, 16:33
Medlem
HarryJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov

Japp, det gjorde susen. Tack för tipset!
Citera
2025-04-21, 19:03
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Japp, det gjorde susen. Tack för tipset!
Nu vet du!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in