2025-04-21, 11:24
Medlem
Sorry Mod. Min ursäkt till att jag lägger tråden här beror på att jag inte riktigt vet var den ska placeras. Lägg den gärna där ni själva tycker den hör hemma.

Så, nu har jag nog blivit homosexuell till 100%.
Jag upptäckte för ett tag sedan att baka är riktigt kul och faktiskt även lätt. Än så länge är det bara fikabröd så vågen har vissa åsikter om mig.
Men än så länge har jag inte gett mig på att baka med jäst eller knådning.
Samtidigt har priset på just bröd ökat groteskt mycket vilket jag har förståelse för. Bakat bröd är ett helfabrikat och vi har nu en regering som fördelar allt till att gynna de som redan har det gått ställt.
Hel och halvfabrikat blev modernt när hemmafruar blev omodernt och ersatte då hemmafruarnas arbete vilket gör att vår regering nu satsar hårt på att gynna de som har råd att välja bort hushållsarbete.
Så, fick jag in lite politik med.

Även om vi har råd att betala 30 spänn för en limpa så vill jag inte.
Jag vill inte heller slösa tid och energi på att baka matbröd och då kom jag på, bakmaskinen alla skulle ha runt millenieskiftet.
Jag funderar på att köpa en men personalen i hemelektronikaffärerna har vissa kunskapsluckor när det kommer till denna produkt. Killen på Elgiganten var så dåligt insatt att han skulle sälja mig en hushållsassistent.
Så, hur funkar dessa bakmaskiner i dag?
Min uppfattning är att man bara häller i ingredienserna i maskinen så fixar den att blanda, knåda, jäsa och grädda själv. För mig låter det lite för fantastiskt och därför frågar jag här om era erfarenheter av en modern bakmaskin.
Citera
2025-04-21, 11:30
Medlem
Briasccas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0
Sorry Mod. Min ursäkt till att jag lägger tråden här beror på att jag inte riktigt vet var den ska placeras. Lägg den gärna där ni själva tycker den hör hemma.

Jag upptäckte för ett tag sedan att baka är riktigt kul och faktiskt även lätt. Än så länge är det bara fikabröd så vågen har vissa åsikter om mig.
Men än så länge har jag inte gett mig på att baka med jäst eller knådning.
Samtidigt har priset på just bröd ökat groteskt mycket vilket jag har förståelse för. Bakat bröd är ett helfabrikat och vi har nu en regering som fördelar allt till att gynna de som redan har det gått ställt.
Hel och halvfabrikat blev modernt när hemmafruar blev omodernt och ersatte då hemmafruarnas arbete vilket gör att vår regering nu satsar hårt på att gynna de som har råd att välja bort hushållsarbete.
Så, fick jag in lite politik med.

Jag vill inte heller slösa tid och energi på att baka matbröd och då kom jag på, bakmaskinen alla skulle ha runt millenieskiftet.
Jag funderar på att köpa en men personalen i hemelektronikaffärerna har vissa kunskapsluckor när det kommer till denna produkt. Killen på Elgiganten var så dåligt insatt att han skulle sälja mig en hushållsassistent.
Min uppfattning är att man bara häller i ingredienserna i maskinen så fixar den att blanda, knåda, jäsa och grädda själv. För mig låter det lite för fantastiskt och därför frågar jag här om era erfarenheter av en modern bakmaskin.

Min gamla mamma har en bakmaskin av den typen som du beskriver och som bakar över natten. Hon är mycket nöjd och bakar vitt vetebröd av formbrödstyp i den.

Själv bakar jag grova tyska rågbröd med surdeg i en klassisk assistent av märket Electrolux men numera har de väl Ankarsrum som varumärke. Jag bakar tre limpor åt gången och det blir 5 kg bröd och räcker i 6-7 veckor (jag fryser in dem). Så det är inte särskilt betungande bakningar, typ 8 gånger om året.
Citera
2025-04-21, 12:01
Medlem
Citat:

Eftersom människan har bakat i tio-tusentals år, så vill jag påstå att människan hade varit utdöd om homosexuell är ett krav för att baka bröd..........

Citat:

Alldeles utmärkt. Problemet är att allt bröd bakas på samma sätt, vilket gör att allt bröd smakar ungefär liknande, trots olika ingredienser. Samt att formen på "limpan" är exakt likadan varje gång.
Lite tråkigt alltså.

En fördel är att brödet blir ganska litet, vilket gör att det är inte så mycket som kastas pga att det är gammalt och torrt.

Fördelen med hushållsassistent är att det mesta av det fysiska hårda jobbet försvinner. Kvar är att själpa upp i formar eller baka ut limpor/bröd samt själva langandet in i ugnen.
Resterande jobb är samma som med bakmaskin, dvs måttande av ingredienser samt disk.
Citera
2025-04-21, 14:55
Medlem
Majasmokers avatar
Citat:

Hejsan! Jag känner mig inte bögig men jag bakar ändå! Du får se det som kemi istället! Har börjat göra det här brödet. En påse rågsikt kostar ju för böfvelen bara som en enda limpa & blir massor av bröd! Övriga ingredienser är ju försumbara i pris. Jag har gasspis/ugn så för mig funkar inte hennes recept. D.v.s. jag har börjat göra i en smalare & högre form & har ungefär 210-20; grader i 40 min. & lägger på en folie efter halva tiden som skydd. Blir en hård yta men mjuk & fin inuti.

När jag tagit ut den får jag vänta 20-30 min. innan det går att ta av den men då är den jävligt god med bara smör & kaffe! Sen skär jag upp resten & fryser det när det har svalnat. Tinar i micron & det är nästan som nytt.

Ska väl tillägga att receptet blir 2 små limpor i en form som är knappt 24*10*5,5 cm. Jag smörjer formen med lite smör istället för att använda bakplåtspapper då jag tycker det bara blir klumpigt att rådda med.

Jo just det, bakmaskin....kan tyvärr inte yttra mig om sån men min svåger har visst en han kör en del med. Annars var det ju en sån julklapp som de flesta ställde åt sidan efter några ggr....
Citera
2025-04-21, 19:53
Moderator
Amirons avatar
Den här skickas till ett mer passande ställe.

M&M -->> Bakning, matbröd och kakor

//Mod
Citera
2025-04-21, 20:03
Medlem
Takpapps avatar
På vad sätt skulle brödbak vara bögigt? Har du sett en riktig bagare som knådar stora degar? Bäste Arnold S ser ut som en vandrande pinne i jämförelse...

Men bakmaskin? Verkligen? Det är ju den löjligaste (och säkert bögigaste) saken du kan ha i köket. Den gör dessutom inte baket alls bättre eller enklare. En helt onödig apparat.

Ska du baka stora eller små degar? Ska du göra en liten deg i taget klarar du dig med en liten vanlig matberedare. Det otroligt jobbiga steget att flytta degen från den till plåten får du göra själv när du inte äger en bakmaskin, annars är jobbet exakt lika stort. Bakmaskiner gräddar dessutom brödet dåligt, så vill du ha skitbröd är en sån ditt förstaval. I en ugn kan du justera gräddningen med alla inställningar din ugn har, och dessutom extra fukt om du vill testa sådant. Det kan göra stor skillnad.

Så, nu går du antingen och går full in på bakning, eller så fortsätter du köpa degig skogaholmslimpa på coop, eller så blir du 100% bög och skaffar en bakmaskin.
Citera
Igår, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takpapp
På vad sätt skulle brödbak vara bögigt? Har du sett en riktig bagare som knådar stora degar? Bäste Arnold S ser ut som en vandrande pinne i jämförelse...

Men bakmaskin? Verkligen? Det är ju den löjligaste (och säkert bögigaste) saken du kan ha i köket. Den gör dessutom inte baket alls bättre eller enklare. En helt onödig apparat.

Ska du baka stora eller små degar? Ska du göra en liten deg i taget klarar du dig med en liten vanlig matberedare. Det otroligt jobbiga steget att flytta degen från den till plåten får du göra själv när du inte äger en bakmaskin, annars är jobbet exakt lika stort. Bakmaskiner gräddar dessutom brödet dåligt, så vill du ha skitbröd är en sån ditt förstaval. I en ugn kan du justera gräddningen med alla inställningar din ugn har, och dessutom extra fukt om du vill testa sådant. Det kan göra stor skillnad.

Så, nu går du antingen och går full in på bakning, eller så fortsätter du köpa degig skogaholmslimpa på coop, eller så blir du 100% bög och skaffar en bakmaskin.
Så, du dissar bakmaskinen där ditt argument är att den är löjlig och onödig utan att egentligen bemöta mina funderingar.
Citera
Igår, 13:16
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Briascca
Min gamla mamma har en bakmaskin av den typen som du beskriver och som bakar över natten. Hon är mycket nöjd och bakar vitt vetebröd av formbrödstyp i den.

Själv bakar jag grova tyska rågbröd med surdeg i en klassisk assistent av märket Electrolux men numera har de väl Ankarsrum som varumärke. Jag bakar tre limpor åt gången och det blir 5 kg bröd och räcker i 6-7 veckor (jag fryser in dem). Så det är inte särskilt betungande bakningar, typ 8 gånger om året.

Jag bakar ungefär varannan vecka själv, 2-3 limpor beroende på hur ambitiös jag är och hur mycket ingredienser jag har hemma. Bakar oftast ett filmjölksbröd med nötter, frön och annat som är bra för magen. Tyvärr gillar inte barnen det så det köps ändå en del bröd, men skulle säga att mitt bröd är både godare och nyttigare än mycket av köpebrödet och jag vet ju naturligtvis exakt vad som är i det. Jag har en KitchenAid och inte en Assistent, annars är det väl ungefär same shit different name. Jag tycker att det är så pass enkelt att baka med den att jag inte har övervägt en bakmaskin.

Citat:
Ursprungligen postat av Takpapp

Ja, hur gräddat blir brödet? Att det blir samma form och storlek på brödet varje gång känns redan det som en ganska avgörande nackdel, men jag tänker också att trevlig skorpa borde vara ganska uteslutet(?). Jag tänker mest att om man är någon som aldrig skulle baka själv annars så kanske maskinen är okej, för mig som bakar regelbundet ändå känns den helt överflödig. Bakning är ännu en sån där grej som folk tror är svår fast den är enkel. Det finns ganska många såna saker i köket...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in