• 1
  • 2
2025-04-21, 19:26
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NorthSNKR
På den tiden jag ibland köpte frysrätter att ha i nödfall, så bemödade jag mig att strunta i micron och värma i ugnen istället.
Blev några nivåer trevligare, mer hemlagad känsla även om det forfarande är fryst nödmat

Hjälper en del av rätterna iaf (framförallt saker som pizza/paj/pirog/lasagne).

För mos så hjälper det ofta med en smörklick eller lite grädde och ev lite lämplig moskrydda, även ris kan hjälpas med en smörklick och tex lite vitpeppar
Citera
2025-04-21, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NorthSNKR
På den tiden jag ibland köpte frysrätter att ha i nödfall, så bemödade jag mig att strunta i micron och värma i ugnen istället.
Blev några nivåer trevligare, mer hemlagad känsla även om det forfarande är fryst nödmat

Ugnen låter faktiskt trevligare än den ångiga, svettiga och gummiga microsmaken.

Men yeah jag kommer sluta med färdigrätterna. Det hörs ju på alla svar att de är skräp allihopa.

Snabb-pasta/ris och ibland potatis (eller pommes) får det bli, ihop med färdiglagat fryst kött som det bara är att värma i air fryer. Lägg till tomat, gurka, sallad och något pålägg (ketchup, lingonsylt, färdiga såser i burk), så blir det troligen nästan lika bra som när allt är hemlagat från grunden. Och man lägger inte timmar per dag.
Senast redigerad av dextrodammit 2025-04-21 kl. 20:04.
Citera
2025-04-21, 20:28
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dextrodammit
Här är mina erfarenheter av fryst färdigmat från märken som Dafgård och Findus:

1. Ris med Kyckling: Riset är antingen helt torrt eller så är det så geggigt och slemmigt att det smakar risgrynsgröt, vidrigt.
  2. Pizzor: Feta, degiga, och unkna med ofräscht bröd och generellt så jävla överdrivet mycket fet ost och bara några gram kött. Smaken är i princip som en väldigt gammal ostsmörgås.
  3. Lasagne: Slemmig pasta med ofräsch smak. Stinker som in i helvete. Dryper av olja.
  4. Potatismos med köttbullar: Vidrig från dafgård (nån jäkligt oljig, unken smak i hela såsen och köttbullarna). Rätt god från Findus men bara om du lägger till fräsch lingonsylt själv.
  5. Diverse potatisklyftor/potatisbollar med diverse köttstycken: Potatisen är rätt god, men köttet är oftast slemmigt, segt och unket, med nån vidrig sås som samtidigt smakar ingenting och smakar äckligt. Schrödingers sås.
  6. Grönsakerna i varje rätt är sega som suddgummin och smakar urvattnat och gammalt som fan.

Har nog provat iaf halva deras sortiment. Allt utom fiskrätterna.

Kom igen, finns det någon som faktiskt smakar som fräsch mat? Eller är allt dominerat av unken lukt, unken smak, en jääävla massa olja för att dölja den dåliga smaken, och en massa döda grönsaker som knappt går att äta eftersom de är som gummi, etc? Inte ens vettig kryddning. Det närmsta jag hittat något som smakar FRÄSCHT är findus köttbullar med mos, men det måste väl finnas mer som smakar fräscht, eller?

PS: Om någon tycker rätterna jag nämnt ovan smakar fräscht så har ni aldrig ätit fräsch, nylagad mat. Eller så har ni glömt hur ny mat smakar. xD

ICA:s egna frysta lasagne är hur fin som helst!
Citera
2025-04-21, 22:25
Medlem
pn222jws avatar
Lasagne är trots allt god.
Citera
2025-04-21, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haubits77B
ICA:s egna frysta lasagne är hur fin som helst!

Jag kan faktiskt hålla med att av alla färdigrätter så är Lasagne en av de som ändå har en ganska normal smak, eftersom det är lätt att frysa in pasta+köttfärs. Tyvärr är de flesta märken jag provat väldigt oljiga och luktar illa (verkligen ofräscht). Men har inte provat ICAs för att jämföra.
Senast redigerad av dextrodammit 2025-04-21 kl. 22:31.
Citera
2025-04-21, 22:36
Medlem
aldrig varit med om att det varit för mycket ost på en fryst butiks pizza
Citera
2025-04-21, 22:52
Medlem
TheGretaResets avatar
köp krögarpytt och håll inte på sån skitmat. Går lika fort att steka upp.
Citera
Igår, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheGretaReset
köp krögarpytt och håll inte på sån skitmat. Går lika fort att steka upp.

Det är sant, färdighackad pyttipanna i fryspåse är lättlagat på spisen och smakar fräscht. Jag är inte ett jättefan av pyttipanna men det är inte ett dumt tips att skaffa lite sånt också för variation.
Citera
Idag, 07:23
Medlem
TheGretaResets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dextrodammit
Det är sant, färdighackad pyttipanna i fryspåse är lättlagat på spisen och smakar fräscht. Jag är inte ett jättefan av pyttipanna men det är inte ett dumt tips att skaffa lite sånt också för variation.
Just krögarpytt är finare skuren och smakar ändå bättre. Bara värma i stekpannan och servera med rödbetor.

Det finns säkert annan fryst mat som är lätt att laga.

Orkar man inte laga annat än färdigrätter kanske det är bättre att bo på ett gruppboende där maten serveras.
Citera
Idag, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheGretaReset
Just krögarpytt är finare skuren och smakar ändå bättre. Bara värma i stekpannan och servera med rödbetor.

Ahh, jag ser nu att krögarpytt är ett registrerat varumärke från Felix och är pyttipanna med finare hackning, och tydligen väldigt god. Ska testa. Tack.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in