• 4
  • 5
Igår, 15:50
Medlem
Glödskals avatar
Förändringen är nog till det bättre. Förut framstod de mer som penalistpåspöade busar. Jag minns en dokumentär där en officer tyckte det var bra att legionärerna söp och låg med horor på permissionerna för att hantera stress

Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Japp exakt. En soldat där är ju mer "expendables". Ingen kommer gråta så mycket när de dör på främmande mark. En svensk jägarsoldat det kommer ju krävas något alldeles extra för att de kommer gå i strid sedan om så kommer det bli extremt mycket utredning om det.

Sedan förvisso har det blivit en viss ändring. Legionen är numera idag inte som den var på 80-talet. Då var det mer just bara legosoldater. Ingen brydde sig mycket vad de sysslade med. Idag är det ju lite mer knuten åt franska militären. Med det högra krav också att komma in.
Citera
Igår, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thebyebyeman
Ingen aning det är bara så, väldigt väldigt traditionella värderingar där och väldigt manlig jargong överhuvudtaget. Exempelvis kvinnor kan inte bli antagna alls.

Hade själv en incident med en kille som visade homosexuella tendenser som vi slog ner och som sedan blev hemskickad av befälen för att han var homosexuell. Det som händer innanför murarna på baserna där dagligen hade skapat stora rubriker på nyheterna här hemma. Bästa liknelsen jag kan göra är ett fängelse fast där man får ett vapen då och då.

Konstigt.

Såg en dokumentär om legionen på SVT för herrans många år sedan - måste varit 90-talet.

När de hamnade på Franska Guyana och legat där en stund så var det någon fest och då fick de nya ställa upp och klä som som kvinnor (i klänning osv) och skulle springa omkring och underhålla de andra soldaterna/befälen - vet inte om det även fortsatte på kvällen/natten.

Det såg iaf mycket bögigt och fjolligt ut.
Citera
Igår, 17:50
Medlem
Glödskals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Konstigt.

Såg en dokumentär om legionen på SVT för herrans många år sedan - måste varit 90-talet.

När de hamnade på Franska Guyana och legat där en stund så var det någon fest och då fick de nya ställa upp och klä som som kvinnor (i klänning osv) och skulle springa omkring och underhålla de andra soldaterna/befälen - vet inte om det även fortsatte på kvällen/natten.

Det såg iaf mycket bögigt och fjolligt ut.

Låter mer som en förnedringsritual. Men. Det sägs ju att den som sätter på inte är bög.
I vilket fall som helst är fl knappast fjolliga i strid. Deras motto tycks vara slåss skoningslöst.
Citera
Igår, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glödskal
Förändringen är nog till det bättre. Förut framstod de mer som penalistpåspöade busar. Jag minns en dokumentär där en officer tyckte det var bra att legionärerna söp och låg med horor på permissionerna för att hantera stress
Om jag inte minns fel svarade officeren på frågan om legionärerna kunde vara gifta. Svaret var något i stil med: "Ja, men det är bättre för sammanhållningen att de går ut och dricker och besöker bordeller".
Citera
Igår, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drepe
Jeg vet at den franske fremmedlegionen ikke er en "spesialstyrke" som Navy Seals, Delta Force, SAS.

Men hva er forskjellen mellom den franske fremmedlegionen og de svenske jägersoldatene? En svensk jägersoldat vil vel (og har ikke på hundre år) sett og deltatt i kamp, mens de i FFL (den franske fremmedlegionen) er til stede og har kjempet i Afghanistan, Irak, Syria, Tsjad, Mali, Nigeria, Fransk Guyana, Indokina, osv.

Men hva er egentlig forskjellen mellom den franske fremmedlegionen og svenske soldater?

I den franske fremmedlegionen er det bare 10-15 av 100 som blir tatt opp til de første prøvene, og deretter er det bare 90-95 % av dem som klarer å bestå de fire harde månedene.
Tjae.. att Legionen är kompetent, är nog den första skillnaden man kommer på att tänka?
Att sedan de svenska dittona nog inte ens kan till att gräva diken

Etc etc, finns många skillnader. Men kompetens är nog största

Inte för att jägarna är sämre än resten av vårt sk "Försvar", de kan tom vara de bästa vi har men..
Ah, säger inte mycket de senaste decennierna
Citera
Idag, 02:41
Medlem
Redoxreaktions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LKKINGEN
En stor skillnad är nog att när legionens befäl skriker och bestraffar beväringarna så sitter dom inte och gråter ut i tv för befälen varit är dumma mot dom.
Hur legionen är rent militärt kan jag inte uttala mig om men dom har en enorm erfarenhetsbank av strid.

Mentalt tror jag inte ens du kan jämföra svenska jägare och främlingslegionen.
Givetvis finns det de jägare som kan klara av legionen men helheten skulle jag inte ge mycket för.

Någon undrade vad legionen har emot homosexuella, #metoo har verkligen grumlat den yngre generationens omdöme.

Bögar och kvinnliga soldater i all ära men blanda inte ihop dem med männen för det drar bara ner prestationen.

Ernst Röhm och Edmund Heines var ju riktiga veklingar...
Citera
Idag, 02:45
Medlem
Redoxreaktions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thebyebyeman
Jag gick med 2023

https://ibb.co/DfB8L0Gb

Man måste älska fransmännen. Papperet ser ut som om det är från 1940-talet
Citera
Idag, 06:06
Medlem
Var i reglerna säger att homosexuella inte får söka?

Reglerna för söka

to be a man between 17.5 and 39.5 years

to have a valid ID

to have a verified copy of your birth certificate

to be NOT wanted by Interpol (murders, drug trafficking, or other really serious crimes are NOT tolerated…)

to be physically fit

to be able to write and read in your native language

to have BMI between 18 and 30

Det finns inget som säger något om sexuell läggning, men du måste vara man. Dock så görs psykologiska tester, där finns det säkert spelrum att stoppa homosexuella.

Tittar man på de fysiska kraven så är de inte så extremma till ex

2500 m i COOPER test

Helst kunna simma 25 m

Sen skriver de själva på frågan: Is the Legion tougher than other armies?

No. The Legion just applies the regulations in force. The amalgamation of nationalities requires cohesion in the effort. Hence the involvement of management in forging this "esprit de corps" through effort.

https://www.legion-recrute.com/en

PS Du kan sakna flera tänder men inte ett finger.
Citera
Idag, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smickra
Har främlingslegionen malajer?

Man kan hamna som kock, lastbilschaffis eller stabsassistent i främlingslegionen om det är det du menar ja. Främlingslegionen är som en armé i miniatyr så alla roller finns.
Citera
Idag, 13:04
Medlem
Sen läste jag en sak som någon med erfarenhet kanske kan verifiera.

Att Legionen utgår från att sökande från fattiga länder främst är ute efter medborgarskapet och därför inte är så motiverade soldater så de hamnar på "malaj" tjänsterna.

Och sökande som redan har tex EU- medborgarskap antas vara mycket mer motiverade och har flera val därför är överrepresenterade som tex fallskärmsjägare och annat combat.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in