Flashback bygger pepparkakshus!
2025-04-22, 21:24
Medlem
Hejsan! Förlåt för långt inlägg men skriver långt så ni kan ge ett mer accurate svar:

Jag blev dömd till 6mån för narkotikabrott i februari 2024 och fick fotboja i december 2024 och blev klar med bojan nyligen. Har övervakning i 1år framåt med möte varannan vecka + missbruksprogram varje vecka.

Nu är jag misstänkt för penningtvätt av normalgraden och summan är precis under 25.000kr. Tyvärr så litade jag på fel vän och trodde på att det va "rena pengar". Denna "vän" hade vitt jobb och gjorde vissa jobb online mot betalning i krypto. Blev frågad om jag kunde ta emot pengar via swish och ta ut pengar för min polare hade ingen svensk bank atm och jag tvekade först men jag fick se kryptoplånkan i hans telefon osv men detta va i själva verket pengar ifrån bedrägeri.

Aja hur som helst brottet för penningtvätt skedde i november 2024 dvs några veckor innan jag fick bojan och hade förhör nu i april med rättegång i juli. Jag hade ingen rätt till en offentlig försvarare på varken förhör eller till kommande rättegång så min fråga är hur körd är jag?

När jag googlar så får jag bara svar på vad som händer om man begår brott under prövotiden men det står inget om mitt dilemma. Tekniskt sätt så har jag inte begått brott under prövotiden men vettefan hur lagen ser på det.

Har heltidsjobb och barn.

Tacksam för svar!
Citera
2025-04-22, 21:32
Medlem
InbilladGalenskaps avatar
Jag begick brott (och torskade) när jag hade åldern inne för straffrabatt men blev dömd när jag hade passerat åldern för rabatt men fick straffrabatt då brottet begicks när jag hade åldern inne för det.

Minns inte hur gammal jag var då det var längesedan men det kvittar väl.

Inte samma sak men samma princip så det kommer alltså inte räknas som att du begått brott under prövotid/villkorlig dom.

Noja inte för den biten. Det räknas bakåt i tiden när brottet begicks.

Ser iallafall inte varför det skulle vara skillnad i ditt fall.
Citera
2025-04-22, 21:46
Medlem
Som personen ovan skrev.

Du har inte begått brottet under prövotiden. Du kan vara lugn.
Citera
2025-04-22, 21:50
Medlem
Du är körd, minst 6 månader för det brottet + ATT du har övervakning.
Om jag inte är helt ute å cyklar så innebär övervakning i stort sett nästan som "villkorligt frigiven" Dvs du åker in för mindre brott direkt. Därför får man så kallad övervakning.
Citera
2025-04-22, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pellerinen-2
Skyll er själv, varför i helvete håller ni på med kriminella grejer när ni vet att ni kommer att åka dit förr eller senare?

Lol, dags att kliva ner ifrån din riktigt höga häst, såna som du borde inte ens kommentera. Jag hade inte den BLEKASTE att det va bedrägeri pengar förens jag kom t förhöret, såg ju som sagt hans kryptoplånbok och kikade själv inne på hans plånbok och det va legit.
Citera
2025-04-22, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noccofocus
Du är körd, minst 6 månader för det brottet + ATT du har övervakning.
Om jag inte är helt ute å cyklar så innebär övervakning i stort sett nästan som "villkorligt frigiven" Dvs du åker in för mindre brott direkt. Därför får man så kallad övervakning.

Hmm okej.. 2 personer skrev annat än va du skrev men utesluter inte det du har skrivit MEN detta skedde innan mitt straff också, hade förstått om detta hände under min bevakning.
Citera
2025-04-22, 23:46
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dundertabbarn
Lol, dags att kliva ner ifrån din riktigt höga häst, såna som du borde inte ens kommentera. Jag hade inte den BLEKASTE att det va bedrägeri pengar förens jag kom t förhöret, såg ju som sagt hans kryptoplånbok och kikade själv inne på hans plånbok och det va legit.
Om det 'va legit' har du väl inget att oroa dig för?
Men nu var det ju inte det, vilket du förmodligen fattade, varför skulle du annars behöva swisha pengar till och från din polare?
'ingen svensk bank atm', right, din polare hade ett bankomatkort som inte funkade i Sverige. Really?

Så jag hoppas du åker dit. Igen. Du har ju uppenbarligen misskött ditt tidigare villkorliga straff.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in