• 3
  • 4
2006-09-17, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marilyn
KBT är väldigt bra och du kommer säkert att må bättre bara efter ett par sessioner (talar av egen erfarenhet).
Jag tycker det är bra att du inte vill äta SSRI - om man går i KBT är det bättre att vara "pillerfri" för att så mycket som möjligt ska kunna bearbetas utan läkemedelspåverkan (detta gäller naturligtvis inte alla, vissa är helt enkelt tvungna att ta SSRI för att orka leva och då kan terapi och SSRI i kombination vara en bra lösning. Men allt är individuellt.).
Hur som helst så tycker jag inte att du ska försöka få tag i bensodiazepiner innan du provat de mildare alternativen som inte ger starkt beroende. Du skriver bl a om nervositet - har du provat betablockerare (Inderal)? Det används ofta mot nervositet och är inte beroendeframkallande, du blir lugn av dem (men de är inte rusframkallande) och hjärtat slår lite långsammare. Jag tror inte det skulle vara speciellt svårt för dig - trots din ålder - att få Inderal utskrivet. Sen kan jag också rekommendera Theralen om du har svårt med sömnen - många tycker det är skit men själv upplevde jag dem som väldigt bra insomningstabletter, fick inte heller problem med "zombieeffekt" dagen efter. Brukar inte heller vara svårt att få utskrivet.

Jag hoppas iaf att du kommer att må bättre snart och att du inte hamnar i något bensomissbruk. Det kan mycket väl hända att det räcker med terapi för dig, du är fortfarande så ung och även om det känns som om tabletter är en bra lösning så är det faktiskt bara en nödlösning, en genväg som kan leda till ett riktigt helvete om man inte passar sig. När bensodiazepinerna slutat verka finns ju ändå din ångest kvar under ytan - alltså är det något du bör bearbeta i exempelvis KBT. Terapi är bättre än alla piller i världen eftersom den hjälper långsiktigt och inte bara för stunden. Önskar dig lycka till!

Hej! Joe, jag har hört om betablockerare, vet att det är många som använder sånt vid nervösa stunder. Jag känner mig bara så misslyckad för jag var en gång i tiden förbannat bra på att snacka inför folk, tyckte till och med att det var kul ibland men sen så kom min första panikångestattack, fick diverse olika problem, och tillslut som nu har jag oerhört svårt att hantera nervositeten.
Theralen och Atarax har jag fått utskrivet men tycker inte att det hjälper mig ett dugg. Blir bara och trött plus att hela nästa dag är helt förstörd för man är så trött.
Men som t ex igår kväll hade jag en extremt jobbigt panikattack. Grinade och var livrädd. Den bara kom helt plötsligt och den var riktigt plågsam. Men det gick över sen och idag mår jag bra!
2006-09-17, 17:12
Jag fick mina första Sobril när jag var 16 år (1996). Men det bara under en kort period. Sen gick det väl 6-7 år, o efter ett tungt missbruk, två suicid-försök samt ECT (el-chocksbehandlingar), så har jag fått höga doser benzo utskrivet kontinuerligt i ca 3 år...

Så... Tyvärr är det inte så lätt...
2007-01-06, 22:58
Medlem
Roche2s avatar
Xanor

En kompis får xanor utskrivet genom att han sa att han ätit benso under lägre tid (ett år) å nu mår dåligt pga av det å vill trappa ner. Så nu får han d utskrivet så de kan hålla kolla på hans intag å minska dosen sakta men säkert!
2007-01-07, 06:59
Medlem
Himmler!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A-Dmp
Ja, läkare skriver i regel ut mer, eller framför allt lättare, bensodiazepiner ju äldre man är.

Tycker att du ska ge antidepp en chans, tillsammans med terapi kan det hjälpa. Sen kan du kraftigt påpeka det vi alla vet, nämligen att Atarax och Theralen inte är så mycket att komma med.

Läkare KAN skriva ut bensodiazepiner till människor under 18 år, men gör det i regel inte, av förklarliga anledningar. Skulle det vara så att du utgör ett undantagsfall kommer du kanske få ut några. Kanske inte. I vilket fall är det inte speciellt konstigt att man inte skriver ut kraftigt beroendeframkallande läkemedel till barn.

Skulle du vara suicidal skulle du definitivt få benzos utskrivet. Men när du nämner det ska du räkna med risken att bli intagen till sluten tvångsvård. Och det är faktiskt ingen lek. Inte lika hemskt som vissa som har sett för mycket på amerikanska filmer tror, att man blir fastspänd på britsar och mot sin vilja får saker injicerade i sig, men det är fortfarande en inte särskilt angenäm upplevelse.

Been there, det är väldigt svårt att bli tvångsomhändigtagen om du är myndig. Det troligaste är att du får ett par stesolid med dig hem.
2007-01-10, 14:57
Medlem
buddsans avatar
jag har missbrukarhistorik och får hämta benzo på psyk när jag vill om jag lämmnar pissprov före
2025-02-22, 14:47
Medlem
Jag har beställt "blåbär" på nätet, min läkare slutade bara att skriva ut benzo.
Men nu ska man ha en "Wallet", plånbok. Jag klarar inte av att beställa längre,
och mår bedrövligt. Vad göra?
2025-02-22, 15:01
Moderator
Morfar-52s avatar
(FB) Hur får man lättast benso utskrivet? Tips & råd. (Samlingstråd läkarbesök) alt. (FB) Drogmarknader på Darknet, allmän diskussion. /låst
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in