2025-03-01, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaleus
"En vän [..] påstår"
Räntan du tjänar är proportionerlig mot saldot på kontot.
Tex om du har en snittfaktura på 30 000 kr per månad så skulle du då i snitt ha 30 000 kr på sparkontot under året. I dagsläget kan du få 3,05 % i ränta före skatt.
Detta ger då alltså per år före skatt 30 0000 kr * 3,05 % = 915 kr
Och efter skatt (30% skatt på kapitalinkomster), 915 kr * 70 % = 640,5 kr
Tror få drar 30 000 kr i månaden på sitt kreditkort. Skulle snarare säga hälften av beloppet. Att dessutom ha pengarna på sparkonto med 3 % ränta är det få som har, snarare 1-2 %. Så de 600 kronorna som du pratar om är nog för en majoritet runt en hundralapp eller möjligen två per år om man inte gör som du och verkligen maximerar ränta.

Edit
Handelsbanken sparkonto 0,4%
Nordnet sparkonto 1,85
Nordea sparkonto 0,7-1%
SEB 0,35-0,7%
Senast redigerad av Mynicname 2025-03-01 kl. 09:11.
Citera
2025-03-01, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Tror få drar 30 000 kr i månaden på sitt kreditkort. Skulle snarare säga hälften av beloppet. Att dessutom ha pengarna på sparkonto med 3 % ränta är det få som har, snarare 1-2 %. Så de 600 kronorna som du pratar om är nog för en majoritet runt en hundralapp eller möjligen två per år om man inte gör som du och verkligen maximerar ränta.

Edit
Handelsbanken sparkonto 0,4%
Nordnet sparkonto 1,85
Nordea sparkonto 0,7-1%
SEB 0,35-0,7%

Ah, jag står för inköpen både för mig och min sambo. Därför fakturan kanske är lite högre än gemene man.

Men varför drar du upp skitkonton förstår jag inte? Hela upplägget var att man skulle ha ett högräntekonto och placera pengarna där i väntan på fakturan. INTE ha kvar dem på sin storbank.

Dessutom ger kreditkort fler fördelar. Tex får du med Amex Blue Cashback (kortet jag använder) 1,25% tillbaka på alla köp. Detta ger då ca 4500 kr tillbaka varje år i cashback baserat på exemplet med 30k faktura per månad.
Citera
2025-03-01, 11:20
Medlem
Har svårt att förstå många kredikort som inte ger någon bonus eller några fördelar alls. Varför väljer man såna kort?
Citera
2025-03-02, 09:38
Medlem
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korvfalun
Har svårt att förstå många kredikort som inte ger någon bonus eller några fördelar alls. Varför väljer man såna kort?

Om alla alltid valde det som ger bäst villkor så skulle det ju bara finnas ett kreditkort, ett telefonabonnemang, ett elbolag osv. Det skulle inte finnas sju sorters salt i mataffären heller.

Jag vet att mitt Swedbank Mastercard Guld inte är det bästa kreditkortet, men det kostar mig inget (jag går snarare plus), och det duger bra.

Det finns väl kanske viktigare saker i livet än att alltid jaga det som ger bäst villkor. Gissningsvis har de flesta konsumenter ingen aning om vad som skiljer olika kreditkort åt.
Citera
Igår, 10:13
Medlem
Det känns väl snarare att det är svårt att hitta ett riktigt bra kreditkort numer, om man bara ser till bonus.

Bensinbolagen har ju snålat in. Amex gör att du måste ha ett kort till då det inte tas överallt. Norwegian är ju ok, men begränsad nivå.

Min gamla favorit var Circlek, men de drog ner bonus från 1 % till 0,5 och nu till 0, förutom då man handlar där.
Citera
Igår, 12:54
Medlem
BarryHeros avatar
Finns det något avgiftsfritt kreditkort som inte har någon valutaväxling?
Citera
Igår, 19:56
Medlem
Doctors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BarryHero

Tror inte det finns något rent kreditkort längre som både är gratis och inte tar växlingsavgift. Klarna och Northmill är nog det närmaste. Betalkort som går att koppla en kredit till. Sen så finns det ett gäng med betalkort.
Citera
Igår, 21:17
Medlem
Citat:

Collector Easyliving har 0% valutapåslag. Däremot kostar kortet 195 kronor/år. Alla andra kreditkort har minst 1,5% valutapåslag.
Citera
Igår, 21:29
Medlem
Citat:
Klarna.
Citera
Igår, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doctor
Tror inte det finns något rent kreditkort längre som både är gratis och inte tar växlingsavgift. Klarna och Northmill är nog det närmaste. Betalkort som går att koppla en kredit till. Sen så finns det ett gäng med betalkort.
Klarna är gratis och tar inte växlingsavgift , Klarnas växlingskurs baseras på den generella växlingskursen för VISA-kortleverantörer så du får ju inte liksom samma kurs som visas i realtid på vissa börssidor men det skiljer faktiskt inte mycket , jag köpte nyligen en pryl för €2000 och det skiljde bara 8kr(högre) mot vad € kursen på Di visade.
Senast redigerad av Sjelvklart Igår kl. 21:41.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in