Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-10-23, 06:12
  #2521
Medlem
Muppetys avatar
Jag slutade tillverka pyroteknik sen jag flyttade till lägenhet 1996, förutom ett par gånger, så jag har knappt koll på vad som är tillåtet numera...

Läste nyligen om en som hade 23 g svartkrut hemma, o åtalas för brott mot lagen om brandfarliga och explosiva ämnen. Så tydligen får man inte befatta sig med svartkrut ens längre...?

Klorater och perklorater har i.a.f. varit förbjudna ett tag. Nitrater är nog tillåtna fortfarande. Vet inte om KMnO4 finns att få tag i längre, det smällde rätt bra tillsammans med magnesium/aluminium, men är ganska ostabilt. Men är krut förbjudet lär väl BLP vara förbjudet?

I dagens tider med sprängningar hit o dit, bör man nog vara försiktig med att ens tillverka smällare... Dock smällde jag av en liten laddning TATP på spisen o filmade, o det kom polisen hem o undrade vad det var. Det var dock typ 2004 eller nått.
Citera
2023-10-23, 16:43
  #2522
Medlem
xMaxs avatar
Nitrater är lagligt. Dock inte svartkrut. Men vafan, man tycker ju man borde kunna göra skillnad på en lägenhetssprängare och entusiaster!

Sen är det ju all moralpanik från skitnödiga kärringar med sina skitnödiga handväskehundar på Östermalm till råga på allt.

Det går verkligen utför!
Citera
2023-10-23, 18:26
  #2523
Medlem
pyro860s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xMax
Nitrater är lagligt. Dock inte svartkrut. Men vafan, man tycker ju man borde kunna göra skillnad på en lägenhetssprängare och entusiaster!

Sen är det ju all moralpanik från skitnödiga kärringar med sina skitnödiga handväskehundar på Östermalm till råga på allt.

Det går verkligen utför!

Är det något nytt påfund? Förr fick man väl göra 10 gram eller vad det var? Var väl många som gjorde svartkrutsraketer och sådär på ren hobbybasis?

Var väl lite kul att experimentera lite lättare när man var yngre. Säkert kul att göra egna raketer och shells också och kunna leka fram roliga kulörer och effekter. Men det lär ju vara väldigt svårt att göra det på laglig väg om man inte ens får ha lite svartkrut. Eller man kanske får producera om man har utbildning? Skulle väl spontant tvivla på det förstås
Citera
2023-10-25, 10:53
  #2524
Medlem
xMaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pyro860
Är det något nytt påfund? Förr fick man väl göra 10 gram eller vad det var? Var väl många som gjorde svartkrutsraketer och sådär på ren hobbybasis?

Var väl lite kul att experimentera lite lättare när man var yngre. Säkert kul att göra egna raketer och shells också och kunna leka fram roliga kulörer och effekter. Men det lär ju vara väldigt svårt att göra det på laglig väg om man inte ens får ha lite svartkrut. Eller man kanske får producera om man har utbildning? Skulle väl spontant tvivla på det förstås

Osäker men jag tror det krävs licens för svartkrut idag
Citera
2024-03-28, 05:35
  #2525
Medlem
Redoxreaktions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xMax
Osäker men jag tror det krävs licens för svartkrut idag

I teorin får man inte göra något alls utan tillstånd. I praktiken kan man tillverka 200 gram, kanske 300 gram, men inte mer, och i värsta tänkbara scenario bara bli av med det man har tillverkat. Det är lite som knivlagen, där man inte blir fälld för en pennkniv med ett blad på 5 cm.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback